گزارش پانا از مدرسه ای در آباده که فعالیت‌های مجازی خود را در تابستان ادامه داد؛

فضای مجازی باعث افزایش قدرت بیان و خودباوری دانش‌آموز می‌شود

فعالیتهای اوقات فراغت دانش آموزان، مانع از افسردگی آنها می‌شود

آباده ( پانا)- مسئله مدیریت به جا و موثر در زمینه خرد و کلان سالهاست که موضوع ثابت محافل علمی و پایان نامه های دانشجویان است. نکته مهم، این مسئله است که هر شهروند در هر شغل و رشته ای تا چه حد می تواند مسائل و چالش‌های محیط شغلی را به بهترین فرصت‌های رشد تبدیل کند. ویروس کرونا با آمدنش، کشور و مخصوصا حوزه آموزش و پرورش را دچار بحران‌های زیادی کرد، مدارس به عنوان مهمترین مکان‌های آموزش علم هر کدام سعی بر مدیریت موثر دانش‌آموزان در زمینه تدریس و آموزش‌های لازم در سال تحصیلی داشتند. در این میان بودند مدارسی که با احساس نیاز دانش آموز و فعالیتی جهاد گونه بدون وقفه آموزش و پرورش را تا پایانی ترین روزهای مردادماه ادامه دادند تا دانش آموزانشان متحمل کمترین خسارت آموزشی باشند.

کد مطلب: ۱۱۱۹۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
فضای مجازی باعث افزایش قدرت بیان و خودباوری دانش‌آموز می‌شود

مدرسه 22 بهمن دوره اول در آباده از آن دسته مدارسی بود که فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را تا آغازین روزهای شهریور ماه ادامه داد. تماس‌های مکرر والدین و پیام‌هایشان که همگی مبنی بر احساس رضایت از فعالیت‌های مدرسه در ایام تابستان بود، ما را برآن داشت تا پای صحبت‌های مدیر این آموزشگاه بنشینیم تا از اهداف و فعالیت‌هایشان برایمان بگوید.

صدیقه آقاشیری با اشاره به تعطیلی مدارس در اسفند ماه گذشته و با توجه به سختی کار آموزگاران دوره اول در هدایت و آموزش دانش‌آموزان به پانا گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، از همان ابتدای اسفند ماه کادر اجرایی و پرورشی مدرسه با تمام توان مشکلات دانش‌آموزان اعم از نداشتن گوشی، عدم دسترسی به فضای شاد و عدم امکانات مالی را برطرف کرده تا جریان آموزشی به بهترین شکل ممکن تا امروز تداوم داشته باشد و از آن جا که کار با دانش‌آموزان دوره اولی سختی‌های خاص خودش را دارد، بنابراین آموزگاران با توجه به مجازی بودن آموزش‌ها، فعالیت‌های آموزشی را گاه به صورت شبانه‌روزی در فضای شاد ادامه دادند، فعالیتی که حتی بعد از پایان سال تحصیلی به صورت جهادی در فضای شاد ادامه پیدا کرد.

تداوم کلاس‌های اموزشی در تابستان

آقاشیری در خصوص اهداف این اقدام جهادگونه آموزگارانش گفت: به دلیل عدم وجود شرایط مناسب برای شرکت دانش‌آموزان در کلاس‌های هنری و ورزشی و مهم بودن تداوم امر آموزش برای دانش‌آموزان تصمیم به برپایی کلاس‌های آموزشی، فکری و ورزشی در ایام تعطیلات تابستان گرفتیم، این کلاس‌ها با توجه به شرایط موجود با شعار «هر خانه یک پایگاه اوقات فراغت» و با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و پرورش ابتکار و خلاقیت در دانش آموزان و خانواده‌ها و استمرار فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در ایام تابستان، ارتقای سطح اعتقادی، علمی و هنری دانش‌آموزان و تقویت و تامین سلامت جسمانی و روانی و تقویت روحیه خودباوری و مسئولیت‌پذیری برگزار شد.

او در خصوص چگونگی انجام فعالیت‌ها به پانا اینطور توضیح داد: فعالیت‌های آموزشی و پرورشی به صورت دو روز در هفته و در بستر شاد انجام می‌شد و دانش‌آموزان موظف به ارائه تکالیف بودند و اولیا گزارش عملکرد فرزندشان را به معلمان ارائه می دادند. آموزگاران برای جلوگیری از خستگی دانش‌آموزان تکالیف را به صورت تلفیقی و بر اساس بازی محوری طراحی می‌کردند که همین باعث می‌شد تا دانش‌آموزان با علاقه و اشتیاق بیشتری به ارائه تکالیف بپردازند.

این مدیر با سابقه تداوم جریان آموزشی در ایام تابستان و در شرایط سخت کرونا را راهی موثر برای جلوگیری از انتشار این ویروس و جلوگیری از بیماری‌های ماننند افسردگی در دانش آموزان دانست و افزود: در شرایط سخت کرونایی تابستان امسال، این بهترین تصمیمی بود که برای سالم نگه‌داشتن و افزودن بار علمی دانش‌آموزان می‌توانستیم بگیریم، دانش‌آموزان باید علاوه بر آموزش‌های کلاسیک، مهارت‌هایی مثل کار کردن در صفحات مجازی را یاد بگیرند و همکاری دلسوزانه آموزگاران در ارائه بهترین آموزش‌ها و همدلی مهربانانه والدین در اجرای این طرح جای تشکر دارد.

فعالیت‌های پرورشی مورد جدایی‌ناپذیر آموزش است که سهم زیادی در تقویت اعتماد به نفس و افزایش خودباوری دانش‌آموزان دارد. تهیه تقویم برنامه اوقات فراغت، برنامه‌ریزی برای آغاز به کار کلاس‌ها در روزهای دوشنبه و چهارشنبه، تولید محتوای آموزشی در زمینه‌های مناسبتی و پرورشی، آموزش خط تحریری، قرآن، کاردستی و بازی‌های فکری، موارد مهمی بود که معاون پرورشی آموزشگاه به آن اشاره کرد.

فاطمه عزیزی پناه در مورد تاثیر این کلاس‌ها بر رفتار دانش‌آموزان به پانا گفت: اجرای طرح‌های متفاوت و خلاقانه در سطح آموزشگاه باعث افزایش خودباوری و اعتماد به نفس دانش‌آموزان شد. فعالیت‌هایی مثل حفظ قرآن و ساخت کاردستی‌ها و همچنین آشنایی دانش‌آموزان علاقمند به تولید محتوا با نرم‌افزارهای متعدد و ساخت فیلم، زمینه را برای کشف بسیاری از استعدادهای نهفته دانش‌آموزان فراهم کرد و اجرای فعالیت‌هایی مثل جشن الفبا و مسابقات متعدد مناسبتی در خانواده‌ها، علاوه بر تحکیم روابط پایدار در خانواده و مبارزه با بیماری جزیره‌ای، به رشد، پیشرفت و افزایش درک فکری و بالا بردن معلومات خانواده‌ها کمک شایانی کرد.

معلمان همیشه پای ثابت آموزش هستند و بی شک از خود گذشتگی معلمان پیشرفت معنوی و آموزشی دانش‌آموزان را در پی دارد. این معلمان که جهادگونه در پی آموزش بچه‌ها بودند حالا و در اختتامیه کلاس‌ها از نظراتشان در مورد هدف برگزاری کلاس‌ها می‌گویند؛ به گفته این معلمان، قطعا دانش‌آموزان دوره اولی به دلیل سن کم نیاز به آموزش‌های پایه‌ای بیشتری دارند، از نظر ما آموزش هرگز تعطیل بردار نیست و از آن جا که هیچ وقت آموزش حضوری جایگزین تدریس مجازی نمی‌شود، بهتر آن بود تا فرایند تدریس در تعطیلات تابستان ادامه پیدا کند تا هر گونه اشکال احتمالی رفع و زمینه برای ارتقای دانش‌آموز به پایه بالاتر فراهم شود.

او تاکید کرد: در زمینه اوقات فراغت با دانش‌آموزانی روبرو بودیم که سال‌های گذشته اوقات فراغت را در کلاس‌های متعدد هنری و ورزشی می گذراندند و برگزاری این کلاس‌ها از طرف آموزشگاه به این دانش‌آموزان کمک شایانی کرد. بودن در فضای مجازی استرس حضور در کلاس را ندارد و این امر باعث شکفته شدن بسیاری از استعدادهای دانش آموزان می شود. ضمن اینکه دانش آموزانی که از این فضا و امکانات استفاده کردند، سال تحصیلی جدید را بدون نگرانی و با آمادگی بیشتری آغاز می کنند.

از دفتر مدرسه که خارج می‌شویم، در راهرو و حیاط مدرسه شاهد حضور والدینی هستیم که برای موارد مختلف به مدرسه مراجعه کردند، در خصوص ادامه دار بودن آموزش‌ها در تابستان پای صحبت‌های آنها نشستیم.

والدین دینا، آموزش‌ها را بسیار عالی توصیف کردند و در مورد مهارت‌های دخترشان به پانا گفتند: آموزش‌های تابستان باعث شد تا دخترمان خط را اصولی یاد بگیرد و کاردستی‌های زیبایی درست کند، حفظ اشعار مختلف و انجام بازی‌های هوشی و ریاضی در خانه فضای شادی را ایجاد کرد و استرس را از فرزندانم دور کرد.

یوسفی، انجام این کار خلاقانه را تلاشی موفقیت آمیز برای نزدیکتر شدن دانش‌آموزان به فضای مدرسه و یادگیری پایدار درس‌ها می‌داند.

خانم محمدی آموزش‌های مدرسه در ایام تعطیلات را بسیار ماهرانه توصیف کرد و از اینکه دوقلوهایش به جای بازی‌های روزمره، به حفظ اشعار فردوسی و تمرین نمایش می‌پردازند ابراز خوشحالی کرد.

شقایق نه ساله در حالی که خرمن کاردستی‌هایش را نشانمان می‌دهد، به پانا می‌گوید: از خودگذشتگی معلمانم باعث شد تا من هم یاد بگیرم بیشتر از گذشته به فکر دوستانم باشم،.تابستان امسال برایم خیلی پربار بود، من مهارت قصه گویی را یاد گرفتم و سعی می‌کنم همیشه یک دانش‌آموز منظم و دقیق باشم و با تلاش زیاد، استرس را از خودم دور کنم. فعالیتهای تابستان باعث شد تا من یک دختر شاد و پر از انرژی باشم.

والدین بهناز نیز یکی دیگر از کسانی بودند که در خصوص آموزش فرزندشان ابراز رضایت کردند. از اینکه فرزندشان از آغازین سال‌های زندگی کار با صفحات مجازی را اصولی یاد گرفته و وقت خود را در این فضاها به بطالت نمی‌گذراند اظهار شادمانی می‌کردند.

یکی از معلمان در گفت و گو با پانا بیان کرد: فعالیت تابستانه در بستر فضای مجازی گرچه وقت گیر بود، اما زیبایی‌های خاص خودش را داشت، اینکه در فضای مجازی دانش‌آموز استرس حضور در جمع همکلاسی را ندارد و از حضور مادر در کنار خود احساس آرامش بیشتری می‌کند، باعث افزایش قدرت بیان و خودباوری او می‌شود.

او ادامه داد: اگر در فضای حقیقی مدارس، گاه بنا به دلایلی شاهد عدم مشارکت برخی دانش‌آموزان در فعالیت‌های پرورشی هستیم، آموزش مجازی در اوقات فراغت این امکان را فراهم می‌کند تا دانش آموزان به خودباوری عمیقی دست پیدا کنند و اشکالات تربیتی مثل کم رویی در آنها برطرف شود. جهان امروز و آینده فردا در اختیار دانش آموزانی است که اعتماد به نفس بالا، قدرت بیان زیاد و صاحب مهارت‌های بالایی باشند، فرقی نمی‌کند چه اندازه هوش و استعداد داشته باشند، من به عنوان یک معلم وظیفه دارم تا تمام دانش‌آموزانم را به نحوی در مسیر رشد قرار دهم.

ویروس کرونا گرچه آزارمان می‌دهد، اما همه ما را وارد دنیای تازه‌ای کرده است. دنیایی که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آموزش را در آن متوقف کرد و استفاده مناسب از فضای مجازی برای آموزش، دانش‌آموزان را بیشتر از گذشته به رشد هماهنگ می‌رساند. همچنین استفاده مناسب از فرصت‌ها و انجام خلاقانه این دسته آموزش‌ها گامی بزرگ در راستای ساختن آینده‌ای پر بارتر و امیدوارانه‌تر است.

گزارشگر: صدیقه جنتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار