شبکه طبرستان در محرم: از روضه‌خوانی پیرغلامان حسینی تا معرفی آیین‌های عزاداری

ساری (پانا) - شبکه استانی مازندران ویژه‌برنامه‌هایی در ایام محرم و صفر، با توجه به خانه‌نشینی مردم در شرایط کرونایی برای مخاطبان خود تدارک دیده است.

کد مطلب: ۱۱۱۶۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
شبکه طبرستان در محرم: از روضه‌خوانی پیرغلامان حسینی تا معرفی آیین‌های عزاداری

برگ گل‌سرخ عنوان برنامه‌ای‌ست به تهیه‌کنندگی مهدی حاجی‌زاده به تعداد 15 برنامه 30 دقیقه‌ای (13 قسمت ایام آغازین محرم و 2 قسمت اربعین) هر شب ساعت 21:30 در این ایام روی آنتن سیما خواهد رفت. در برنامه برگ‌ گل سرخ ضمن گفتگو با کارشناسان در بخش زنده، آیتم‌هایی چون پیاده‌روی عظیم و گسترده اربعین سال گذشته، نشان‌دادن آئین‌ها، سنت‌ها و آداب و رسوم عزاداری‌های سراسراستان، معرفی کتاب، آشنایی مردم با نغمه‌های قدیمی و... نیز به تصویرکشیده می‌شود.

روضه عنوان دیگر ویژه برنامه‌ای است که به تهیه‌کنندگی مهدی وحیدی در 20 برنامه 20 دقیقه‌ای با موضوع بررسی زندگی پیرغلامان، خادمان و شاعران حسینی از سیمای مازندران پخش خواهد شد. این برنامه با هدف الگودهی و الگوسازی مراسم روضه خوانی توسط پیرغلامان، شاعران و خادمان حسینی بصورت ضبطی و مستند روایی ویژه، باجستاری در زندگی پیرغلامان اهل بیت(ع) و با به تصویرکشاندن زندگی پیرغلامان حسینی استان که سالها صاحب سبک سنتی بودند، پخش می شود و سعی در حفظ و پاسداشت اشعار پرمغز و غنی و حماسی دارد.
روضه را حسین اسلامی، صادق‌علی رنجبر و مهدی وحیدی نویسندگی می‌کنند.

صدای مازندران نیز با تهیه برنامه ‌های ویژه در این ایام میهمان مخاطبان مازنی خواهد شد.

ویژه برنامه با کاروان به تهیه‌کنندگی علیرضا دهقان و نویسندگی سهراب تورانی در 60 برنامه 20 دقیقه‌ای و با اجرای زهرا فلاحتکار هر روز از ساعت 13:30 از صدای مازندران پخش خواهد شد. در این برنامه از اول محرم تا آخرماه صفر همراه با کارشناس راوی دکتر محمد گلدوست ضمن روایت موضوع مورد نظر سروده‌ها و مداحی‌ها ومراثی حسینی نیز پخش خواهد شد. روایت داستان عزیمت امام حسین به حج و نیمه کاره گذاشتن آن و سفر به کوفه و کربلا، اتفاقات قبل از رسیدن به کوفه و فرستادن مسلم بن عقیل به کوفه، توقف امام حسین علیه السلام درکربلا، فرزندان، خویشاوندان، اصحاب و یاران امام(ع) و... از اهداف این برنامه خواهد بود.

ویژه برنامه چراغ هدایت نیز در 16 برنامه 90 دقیقه‌ای به تهیه کنندگی محمد برجسته و نویسندگی لطف ا... سعیدی‌فر و با اجرای طاهره رحماندوست و میلاد شوکائیان ساعت 17:30 در این ایام روی آنتن خواهد رفت. بخش‌های گزارش، نمایش آفتاب و تشنایی، بخش برمه‌گلی، بخش سرداران سلوک، بخش پرسمان عاشورایی، کارشناسی (امربه معروف و نهی ازمنکر)، گفتگوی تلفنی یا حضوری، عاشورا و انقلاب اسلامی و.. از آیتم های این برنامه است. تبیین و تحلیل علل پدید آمدن حادثه عاشورا (درس ها و عبرتهای عاشورا)، تبیین نقش، جایگاه و تأثیر واقعه کربلا در حفظ و تثبیت اسلام اصیل، تبیین و تشریح نقش اهل بیتِ امام حسین(ع) در زنده نگه داشتن واقعه کربلا، الگوپذیری و آشناسازی مخاطبان (به ویژه نسل جوان) با شخصیت‌ها و نقش آفرینان حماسه عاشورا و... از اهداف این برنامه هست.

ویژه برنامه آوای محرم نیز با تهیه‌کنندگی محمد محمدخانی و سعید نعمتیان و نیز گویندگی سعید عرب با پخش نغمات، الحان و نواها و سرودهای ویژه در دهه اول محرم هرروز به مدت 25 دقیقه ساعت 17 از صدای مازندران پخش خواهد شد.

واحد اطلاعات و اخبار نیز در این ایام با پخش گزارش‌هایی چون سیاه‌پوش اماکن درماه محرم از عباس نواییان به مدت 3 دقیقه، فلسفه قیام امام حسین(ع) با گزارش زینب نجاتی و گزارشی از باشگاه خبرنگاران از روزهای محرم به مدت 3 دقیقه با گزارش سیده حکیمه موسوی در این ایام کرونایی به رسالت رسانه‌ای خود عمل خواهدکرد.

معاونت فضای مجازی نیز تولیدات ویژه‌ای چون کلیپ کوتاه ویژه ایام محرم در طول ماه به تعداد کل 20 برنامه 2 دقیقه‌ای، تولید مستند کوتاه بر قاف استقامت ویژه ایام محرم به مدت 3 دقیقه، تولید پوستر ایام محرم به تعداد 20 قطعه و تولید پوستر عاشورا و تاسوعا به تعداد 10 قطعه، تولید 5 قطعه اینفوگرافی ویژه اربعین و تاسوعای حسینی، نشر کلیپ‌های تولیدی مرکز به صورت کوتاه در شبکه های اجتماعی، برگزاری پویش کتابخوانی اندیشه ستاره ویژه شهادت امام حسین(ع)، تولید 2 موشن کلیپ کوتاه از واقعه تاسوعا و عاشورا، تولید و نشر 5 قسمت پادکست کوتاه با مشارکت رادیو مازندران، نشر تولیدات صدا و سیما و فضای مجازی مرکز در سایت مرکز، تولید 1 برنامه فیلم کوتاه ویژه محرم و عشق به امام حسین(ع) به مدت 3 دقیقه را درایام محرم پیش بینی کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار