فولادوند تاکید کرد :

توسعه جامعه در گرو پرسشگری  دانش آموز است نه پاسخگویی او

تهران (پانا) - جلسه مشترک عبدالرضا فولادوند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران و شورای پرورشی با مدیران و معاونین پرورشی و تربیت بدنی مناطق نوزده گانه، به صورت ویدئو کنفرانس در محل اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۱۳۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد
توسعه جامعه در گرو پرسشگری  دانش آموز است نه پاسخگویی او

در این نشست عبدالرضا فولادوند با اشاره به اهمیت استفاده حداکثری از پتانسیل ها و ظرفیت های آموزش و پرورش گفت: ما کمتر از داشته های مان سخن می گوییم و عمدتا کم کاری های مان را متوجه نداشته های مان می کنیم. باید ابتدا بررسی کنیم و ببینیم مثلا از این 60 درصد امکانات به‌خوبی استفاده کرده ایم که حالا به دنبال داشته های مان هستیم. باید بررسی کنیم و ببینیم کانون ها و اردوگاه ها و دارالقرآن ها چنددرصد از دانش آموزان ما را تحت پوشش قرار داده اند و بعد به دنبال توسعه آن باشیم.
فولادوند گفت: امروز آسیب هایی که وجود دارد ریشه در برآورده نشدن نیازهای ثانویه دانش آموزان دارد. دانش آموزی که در کودکی نتواند انرژی اش را تخلیه کند، عصبی بار می آید. وقتی برنامه سرگرمی و ورزشی برای او نداریم انرژی اش در قالب عصبانیت و خشم بروز می کند. این در شرایطی است که ما هر روز می‌خواهیم حیاط مدرسه را کوچکتر کنیم. چه محیط هایی فراهم شده تا نیاز ثانویه دانش آموز برآورده شود تا مجبور نباشیم آسیب های اجتماعی را کنترل کنیم.
وی افزود: برآورده شدن نیازهای ثانویه ترمزی برای آسیب های اجتماعی است که به عنوان آفت خودش را در جامعه ما نشان می دهد. همه توان مان را روی آموزش گذاشته ایم اما پرورش مان مانده است. باید آموزش منجر به پرورش شود. هنر و ادبیات و نقاشی و ورزش در کجای آموزش و پرورش ما قرار دارد؟ ما به دنبال رسیدن به نتیجه در کوتاه مدت هستیم اما دلیل گستردگی آسیب ها عمیق تر از این حرف هاست. کودکان با عزت به نفس بالا کم شده و دانش آموزان مان تک بعدی رشد پیدا کرده اند.

فولادوند گفت: ما تا چه اندازه توانسته ایم در ارتباط با مهارت هایی مثل ارتباط با دیگران آموزش داشته باشیم؟ آیا محتوای آموزشی یا مدرس متخصص داریم؟ آیا مهارت پرسشگری را در جامعه گسترش داده ایم؟ توسعه جامعه در گرو پرسشگری دانش آموز است نه پاسخگویی او. چرا هیچگاه به دانش آموز نگفته ایم سوال آماده کنید و از من بپرسید؟ حوزه پرورشی تکلیفش فقط آموزش نماز و قرآن نیست، چون اینها از نیازهای اولیه است که از همان طفولیت آموزش داده می شود، اما باید کسب مهارت و آموزش برای پیشگیری از آسیب داشته باشیم.
فولادوند افزود: از معاونت پرورشی می‌خواهم با اولویت رصد آسیب های اجتماعی برنامه ریزی کند. باید ابتدا سرچشمه آلودگی را پیدا کنیم. کارگروهی از معاونین پرورشی برخی مناطق تشکیل شود و متخصصین حوزه آسیب های اجتماعی حضور داشته باشند تا دلیل ایجاد این آسیب ها را احصا کنند. وقتی دلایل مشخص شد به فکر علاج می افتیم. البته آسیب اجتماعی فقط در جامعه ما نیست و در همه کشورها وجود دارد، اما ما باید اولویت مان این مهم باشد.
فولادوند گفت: همچنین از معاونت پرورشی می خواهم کارگروهی تشکیل دهد و مشخص کند در سال تحصیلی پیش رو در حوزه پرورشی اولویت کاری مان چیست؟ آیا نیاز امروز با محتوایی که تولید می شود یکی است؟ این دو اقدام مهمی است که حوزه پرورشی باید در نظر داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار