معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان:

مجلس دانش آموزی، فرصت اجتماعی شدن برای دانش آموزان را فراهم می کند

سمنان (پانا) - معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان عنوان کرد فعالیت های اجتماعی برای دانش آموزان، بسیار فرصت مهم و بزرگی است؛ چرا که می توانند از این طریق، توانمندی ها و ظرفیت اجتماعی خود را افزایش دهند.

کد مطلب: ۱۱۱۱۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
مجلس دانش آموزی، فرصت اجتماعی شدن برای دانش آموزان را فراهم می کند

علی اکبر عرب خراسانی، در جلسه هماهنگی اعضای ستاد انتخابات مجلس دانش آموزی و شورای برنامه ریزی سازمان دانش آموزی استان سمنان، با بیان اینکه برگزیدگان مجلس و شوراهای دانش آموزی از سطوح مدرسه، منطقه، استان و کشور به مسائل تصمیم گیری ورود پیدا می کنند و عرصه برای حضور آن ها فراهم می شود، گفت: این برگزیدگان در مدارس به عنوان مشاوران و مدیران که از نگاه منطقی نسبت به مسائل آموزشی برخوردار و در تصمیم گیری ها سهیم می باشند، استفاده می شود.

وی افزود: برگزیدگان شوراهای دانش آموزی به عنوان مشاوران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها نقش خود را نیز به خوبی ایفا می کنند و در سطوح بالاتر استان نیز از آن ها استفاده می شود.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: نمایندگان مجلس دانش آموزی در عرصه شبیه سازی شده با هم در خصوص مسائل آموزش و پرورش، بحث و تبادل نظر می کنند و طرح های خوبی ارائه می دهند که به وزارت آموزش و پرورش نیز راه پیدا می کند.

عرب خراسانی، هدف کلی از این نشست ها را مشارکت بخشیدن، ایجاد ظرفیت و تشویق جوانان و نوجوانان برای حضور در عرصه های مختلف دانست و گفت: در تلاش هستیم با وجود مشکلات موجود در جامعه، دانش آموزان در مسائل مختلف آموزش و پرورش مشارکت کنند زیرا مشارکت، تقابل را به همکاری تبدیل می کند.

وی با عنوان این مطلب که انتخابات مجلس دانش آموزی، تمرین دموکراسی است، خاطرنشان کرد: انتخابات دانش آموزی به نوعی تمرین دموکراسی است و باید دانش آموزان ما از همان نوجوانی با موضوع انتخابات آشنا شوند تا فرهنگ سازی در نسل جدید اتفاق بیفتد.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، با بیان اینکه مجلس دانش آموزی، مصداق اجرای ساحت سیاسی و اجتماعی سند تحول بنیادین است، گفت: این انتخابات نمود عینی اجرای ساحت سیاسی و اجتماعی سند تحول بنیادین بوده و تمرینی برای حضور دانش آموزان در آینده سیاسی کشور است.

عرب خراسانی افزود: انتخابات فرصتی برای تبلور قابلیت ها و پذیرش مسئولیت های اجتماعی است که دانش آموزان را با تقویت حس اعتماد به نفس و خودباوری، برای ورود موثر و گام نهادن در عرصه های مهم و حیاتی آینده کشور آماده می سازد.

مجلس دانش‌آموزی، خودباوری را به افراد می‎ آموزد

اسحاق اکبری رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان نیز در این جلسه، مجلس دانش‌آموزی را ظرفیتی دانست که خودباوری را به افراد می‎آموزد و آنان را برای ساخت آینده‌ای بهتر مهیا می کند.

وی در خصوص اهمیت این انتصاب افزود: دانش‌آموزان در سن نوجوانی با تمرین مشارکت اجتماعی و انتخاب نمایندگان خود در مجلس دانش‌آموزی و استفاده از این ظرفیت، دموکراسی را تمرین می‌کنند و منتخبین دانش‌آموزان نیز با ایجاد حس مسولیت‌پذیری در قبال جامعه دانش‌آموزی، مدیریت بخش‌های مختلف را تمرین می‌کنند.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان افزود: ایجاد حس خودباوری در افراد و به ویژه نوجوانان، نیازمند همکاری تمامی ارکان جامعه از خانواده تا متولیان دستگاه‌ها و نهادهاست و انتصاب این افراد به عنوان مشاور در ارگان های دولتی نیز هوشمندی و درایتی است که علاوه بر استفاده از نظرات دانش‌آموزان در رفع مسائل اجتماعی، به تربیت نسل آینده و مدیران فردای کشور نیز کمک خواهد کرد.

اکبری خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اجتماعی در راستای توسعه و افزایش توانمندی‌ها و ظرفیت اجتماعی دانش‌آموزان، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به طوری که آنان را از نگاه فردگرایانه دور و توجه آنان را به جمع گرایی و توجه به نیازهای اجتماع، سوق می‌دهد.

وی همچنین یکی از وظایف مهم دانش‌آموزان عضو مجلس دانش‌آموزی را ارتباط و تعامل با مسئولان استان از جمله امام جمعه، استاندار و فرماندار علاوه بر روسای آموزش و پرورش و مدیرکل و معاونان دانست و افزود: از آنجا که جمعیت دانش‌آموزی بیشترین سهم در جامعه کنونی ما دارند، می‌توانند با طرح مستقیم مسائل و مشکلات شهروندان که دانش‌آموزان هم جزئی از آن هستند با مسئولان استان در راستای رفع مسائل در ارتباط باشند و با نگاه جوان و ایده‌های خلاقانه خود به مسئولان در بهبود وضعیت جامعه کمک کنند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان سمنان اظهار کرد: مسائل مختلف شهری، گاهی تهدیدی برای دانش‌آموزان هستند و رفع این مسائل و مشکلات بعضا خارج از توان آموزش و پرورش است و یا اختیاراتی در آن زمینه ندارند؛ بنابراین حضور دانش‌آموزان در کنار مسئولان استانی و شهری به عنوان نیروهای جوان که نگاهشان به مسائل متفاوت است، می توانند راهکارهایی را ارائه دهند که از دید مسئولان پنهان مانده است.

اکبری ادامه داد: از طرفی نیز دانش‌آموزان به عنوان اصلی‌ترین جمعیت اجتماعی در تعامل با دستگاه‌های مختلف می‌توانند زمینه‌ای را ایجاد کنند که به دور از هیاهوهای سیاسی، مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم به پشتوانه شعار همفکری، همدلی و همکاری و تجلی آن در دهمین دوره مجلس و شورای دانش آموزی، شاهد اتفاق های مبارکی برای جامعه دانش آموزی استان سمنان باشیم.

گفتنی است؛ 37 دانش‌آموز پسر و 37 دانش‌آموز دختر در استان سمنان، منتخب عضو شوراهای دانش‌آموزی مناطق هستند که از این تعداد، افراد واجد شرایط، امکان نامزدی در انتخابات را دارند که البته عموم این افراد واجد شرایط رای دادن نیز هستند تا از بین خود نمایندگانی را برای ورود به مجلس دانش‌آموزی کشور انتخاب کنند.

در این انتخابات 14 نفر از دانش‌آموزان برای حضور در بیست و یکمین شورای دانش‌آموزی استان سمنان برگزیده می‌شوند و با توجه به اینکه فارس دارای 2 کرسی در مجلس دانش‌آموزی است از این تعداد 1 نفر از دختران و 1 نفر از پسران که بیشترین رای را کسب کرده‌اند به عنوان نمایندگان مجلس دانش‌آموزی استان سمنان معرفی شده و به دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی راه می‌یابند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار