صالحی عمران در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد؛

انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه شهید رجایی برای تربیت استادکار و دبیر هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش

۲۷ مرکز رشد و نواوری در دانشگاه فنی وحرفه‌ای راه‌اندازی شده است/۲۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز آزمایشگاه‌ها درنظر گرفته شده است/برای تجاری سازی آموزش امسال در حال شناسایی فارع التحصیلان موفق دانشگاه در بازار کار هستیم

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به حرفه گرایی در آموزش عالی اشاره و فعالیت‌های مهارت آموزی این دانشگاه را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۱۰۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه شهید رجایی برای تربیت استادکار و دبیر هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش

ابراهیم صالحی عمران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن تبریک فرا رسیدن ششم مردادماه روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به حرفه گرایی در آموزش عالی اشاره و گزارشی از فعالیت‌های مهارت آموزی دانشگاه را عنوان کرد.

وی در این نشست با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی باید به یک گفتمان اجتماعی تبدیل شود و این موضوع باید با یک فرهنگسازی صورت گیرد گفت: «تعداد دانشکده و آموزشگاه‌های ما ۱۷۶ است که در ۱۱۴ شهر کشور مستقر هستند. ما یکی از دانشگاه‌هایی هستیم که از نظر جغرافیایی در پهنه کشوری وجود دارد.»

صالحی عمران افزود: «از ۱۷۶ مرکز ۵۳ آموزشکده برای دختران و ۱۲۳ آموزشکده پسران است تعداد کل جمعیت دانشجویان حدود ۱۴۰ هزار نفر است و ۳۸ درصد دانشجویان دختر و مابقی پسر هستند.»

۸۲ درصد آموزش‌ها رایگان است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه حدود ۸۱ درصد دانشجویان در دوره روزانه به صورت رایگان تحصیل می‌کنند و ۱۸ درصد دانشجویان در نوبت دوم و شبانه هستند افزود: «آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند آثار اجتماعی داشته باشد و به رشد اقتصادی کمک کننده است رایگان بودن حدود ۸۲ درصد آموزش‌ها یکی از تقاضاهای ماست تا فرصت برابر آموزش را برای دانشجویان مهیا کنیم.»

وی ادامه داد: «تعداد کل دانشجویان کاردانی در کاردانی پیوسته ۵۴ درصد و کل رشته‌های ما در دانشگاه ۱۵۳ است؛ ۴۴ رشته کاردانی پیوسته، ۴۳ کاردانی ناپیوسته، ۷ رشته کارشناسی پیوسته و ۵۹ رشته کارشناسی ناپیوسته.»

بنا داریم تا پایان سال تمام برنامه‌های درسی دانشگاه به روز رسانی و بازنویسی شود

صالحی عمران گفت: «در سال گذشته موفق شدیم برنامه‌های درسی را بازنگری کنیم که ۴۱ برنامه کاردانی ۵ کارشناسی را شامل می‌شود بنا داریم تا پایان سال تمام برنامه‌های درسی دانشگاه به روز رسانی و بازنویسی شود.»

فعالیت ۲۰ هزار نیروی حق التدریس

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: «حدود ۶۷۲ عضو هیات علمی و ۳۴۹ کادر آموزشی غیرهیات علمی داریم همچنین ۲۰ هزار نیروی حق التدریس در ۱۷۶ آموزشکده در حال تدریس هستند که اکثرا کد مدرسی گرفتند و صلاحیت حرفه‌ای دارند.»

وی با بیان اینکه در سال جدید در بخش رشته‌های کاردانی ۱۲۴ هزار نفر و حدود ۵۷ هزار نفر در دوره کارشناسی ناپیوسته اعلام ظرفییت کرده‌ایم گفت: «آموزش‌های ما در دانشگاه ۴۰ درصد نظری و ۶۰ درصد عملی است‌‌. ۲ هزار و ۳۰۰ آزمایشگاه داریم که ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای تجهیز این تعداد اعتبار در اختیار داریم و نسبت به سال گذشته جهش ۱۰ برابری دارد. سعی داریم در سال جهش تولید، افراد را در چرخش تولید قرار دهیم.»

فعالیت مراکز نواوری

صالحی عمران در پاسخ به سوال پانا مبنی براینکه برای تجاری سازی آموزش‌های مهارتی چند مرکز نوآوری راه‌اندازی شده است اشاره کرد: «این کار را برعهده معاونت پژوهشی گذاشتیم زیرا دغدغه ما ارائه آموزش است یکی از برنامه‌های جدی ما در سال ۹۹ توجه به مراکز رشد و نواوری و استارتاپ‌ها است؛ حدود ۲۷ مرکز نواوری داریم که تا پایان سال باید روسای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ارزیابی و براساس بحث تجاری سازی طبقه بندی شوند.»

برای تجاری سازی آموزش امسال در حال شناسایی فارع التحصیلان موفق دانشگاه در بازار کار هستیم

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه برای ۱۵ مرکز رشد مجوز گرفتیم گفت: «تعداد مراکز دانش بنیان ما نیز ۶۶ است. برای تجاری سازی آموزش امسال در حال شناسایی فارع التحصیلان موفق دانشگاه در بازار کار هستیم این اطلاعات در حال جمع اوری است تا الگوهای موفق به خانواده‌ها و دانشجویان ارائه شود چون برای ما اقتصاد آموزش، تجازی سازی و درامدهای دانشجو بعد از تحصیل مهم است.»

وی درباره ارائه آموزش‌های مجازی در سال تحصیلی جدید گفت: «یادگیری الکترونیکی جز سیاست‌های کلان آموزش عالی است که جهش خوبی به سمت آموزش‌های الکترونیکی ایجاد شد‌. در ترم جاری ۸۷ درصد دروس مجازی ارائه شد و ما جز دانشگاهی بودیم که سریع با شرایط جدید تطبیق پیدا کردیم.»

نرم افزار سمیاد؛ سامانه مدیریت یادگیری

صالحی عمران گفت: «نرم افزار سمیاد را طراحی کردیم که سامانه مدیریت یادگیری است و امکانات خوبی در راستای محتوای آموزشی، برگزاری آزمون، ایجاد اتاق گفت‌وگو، امکان نظرسنجی، ایجاد امکان بانک‌های اطلاعاتی، گزارشگری و حضور و غیاب دارد.»

وی با بیان اینکه در سال جدید کارگاه‌ها مجازی و شبیه سازی خواهند شد افزود: «تا پایان مرداد آموزش‌ها ارائه می‌شود در سال پیش رو مجوز ۳۵۰ کد رشته جدید را از وزارت علوم‌ گرفتیم. ما دانشگاه ماموریت گرا هستیم که باید دانشجویان را وارد بازار کار کنیم و رشته‌های جدید مورد نیاز بازار کار را توسعه دهیم.»

تفاهم نامه‌ با دانشگاه شهید رجایی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره انعقاد تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه شهید رجایی گفت: «این موضوع شکل گرفته است تا موضوع تربیت معلم و استادکار را دنبال کنیم و معلم مورد نیاز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش فراهم شود چراکه طبق برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد آموزش‌ها باید فنی و کاردانش باشد که اکنون ۳۷ درصد است.»

فعالیت خوب دانشگاه در دوران کرونا

صالحی عمران درباره فعالیت‌های این دانشگاه در دوران کرونا گفت: «تولید ماسک، گان و مواد ضدعفونی کننده از سوی این دانشگاه در این دوران صورت گرفت و ما خوشحال هستیم یک ارتباطی بین تولید دانشجویان و دانشگاه شکل گرفت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار