بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی را به 190 اطلاع دهید

ساری (پانا) - مازندران در آستانه آغاز پیک دوم شیوع کرونا قرار دارد و وضعیت برخی از شهرهای آن قرمز شده است. در کنار شهروندانی که ماه‌هاست با رعایت دستورالعمل‌ها، به قطع زنجیره انتقال این ویروس کمک می‌کنند، شهروندانی هم هستند که حاضر به تغییر شرایط زندگی اجتماعی خود نیستند.

کد مطلب: ۱۰۹۵۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی را به 190 اطلاع دهید

مازندران از پیچ پر خم کرونا در پیک نخست گذشته بود و نرخ شیوع کرونا را به زیر عدد یک رسانده بود که خبر رسید دوباره در حال بازگشت به نقطه اول است و شاید تمام آن محدودیت‌های فردی و اجتماعی مجددا نیاز به پررنگ‌تر شدن دارد.

تعداد مبتلایان که در آمار هر روزه‌ استانی کمتر شد، خیال شهروندان را هم راحت‌تر کرد و باورها را تغییر داد: ویروس ضعیف شده است. رفتارها هم به تبع آن تغییر کرد: ماسک‌ها کم‌کم برداشته شد، ضدعفونی کردن سطوح کنار گذاشته شد و عروسی‌ها و عزا‌ها در گوشه و کنار به صورت غیررسمی برپا شد. حتی به نظر می‌رسد آماری که هر روز سخنگوی وزارت بهداشت از تلویزیون اعلام می‌کند، تبدیل به چند عدد شده است و ماهیت خود را از دست داده است. نتیجه آن‌که در آخرین اعلام ستاد اطلاع‌رسانی کرونا در مازندران در حال حاضر 491 بیمار کرونایی بستری هستند. جایی که رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با توجه به برخورداری بیمارستان‌های دولتی استان از 400 تخت آی‌سی‌یو، نگران زیادتر شدن تعداد بیماران کرونایی نیازمند به این تخت‌ها هستند.

بر اساس اعلام حامد روحانی‌زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در بیست و هفتمین جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، در هفته‌های قبل، روزانه 300 تا 350 نفر به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کردند، در حالی که این عدد با افزایش سه برابری، این روزها به 1000 نفر در روز رسیده است.

حال با قرمز شدن وضعیت کرونا در سه شهر بهشهر، آمل و نوشهر به صورت قطعی و احتمال قرمز شدن شهرهای فریدونکنار، محمودآباد و قائمشهر، برخی محدودیت‌ها به این شهرها بازخواهد گشت و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و اصناف و کسبه شدیدتر خواهد شد. از فرمانداران شهرهای با وضعیت قرمز خواسته شده که اماکن پرخطر را شناسایی کنند و به استان اعلام کنند تا در صورت موافقت استان، آن اماکن تعطیل شوند.

در کنار تمامی محدودیت‌های که بعضا برای اجبار آن باید به امکاناتی مانند جریمه و پلمب متوسل شد، همچنان از شهروندان خواسته شده که ماسک بزنند، دست‌ها را مرتب بشویند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند. این سه دستور آن‌قدر ساده و بی‌نیاز از هر هزینه و سختی است که رعایت نکردن آن، عجیب به نظر می‌رسد و آن‌قدر رعایت نشده است که معاون بهداشت وزارت بهداشت از شهروندان خواسته است موارد عدم رعایت آن را به شماره 190 که مرکز پاسخگویی وزارت بهداشت به انتقادات، شکایات و پیشنهادهای مردم است، اطلاع دهند. سامانه مدیریت ارتباطات مردمی ستاد فوریت‌های سلامت محیط و کار با این شماره تلفن رایگان به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی شهروندان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار