برای داشتن مواد غذایی سالم باید پروتکل‌های بهداشتی پس از خرید را رعایت کنیم

بوشهر(پانا)_متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت برای داشتن مواد غذایی سالم باید پروتکل‌های بهداشتی پس از خرید را رعایت کنیم.

کد مطلب: ۱۱۱۹۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
برای داشتن مواد غذایی سالم باید پروتکل‌های بهداشتی پس از خرید را رعایت کنیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ، سودابه محمدی افزود: در نخستین گام پس از وارد شدن به منزل بایستی فوری دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشوییم.
وی تصریح کرد: اگـر بـرای یـک فـرد آسیب‌پذیر خرید می‌کنیـم، خریـد را پشـت در گذاشـته و زنگ بزنیـم یا به آن‌ها تلفن کنیـم و در زمان تحویل دورتر بایسـتیم.
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: یـک محـل تمیـز و ضدعفونی شـده را بـرای مرتـب کردن اقلام خریداری‌شده تعییـن کنیم.
محمدی گفت: انواع گوشت، تخم‌مرغ و مواد خوراکی فاسدشدنی دیگر را حداکثر تا 2 ساعت پس از خرید در یخچال یا فریزر بگذاریم.
وی بیان داشت: اگرچه خطر انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی، بسته‌بندی آن‌ها و کیسه‌ها کم است ولی لازم است که اقدامات مربوط به ایمنی مواد غذایی را رعایت کنیم.
ویروس کووید 19 نمی‌تواند بر روی سطح بسته‌بندی مواد خوراکی زنده بماند
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: از آنجا که ویروس کووید 19 نیاز به یک میزبان حیوان یا انسان زنده برای تکثیر و زتدگی دارد و نمی‌تواند بر روی سطح بسته‌بندی مواد خوراکی زنده بماند طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی نیازی نیست سطح بسته‌بندی مواد خوراکی را ضدعفونی کنیم.
محمدی خاطرنشان کرد: : به این دلیل که ویروس بر روی بدن انسان می‌تواند رشد و تکثیر یابد باید پس از کار با بسته‌های مواد خوراکی و پیش از غذا خوردن دست‌ها با آب و صابون شسته شود.
از سفید کننده برای ضد عفونی بسته‌های مواد غذایی استفاده نکنیم
وی اظهار کرد: هرگز از مواد ضدعفونی‌کننده سطوح مانند سفیدکننده یا آمونیاک برای ضدعفونی کردن بسته‌های مواد غذایی استفاده نکنیم.
محمدی بیان داشت: غذاهای فاسـد نشـدنی را در مکانی امـن بـه مدت 72 سـاعت جهـت اطمینـان قرار داده سپس آن‌ها را جابجا کنیم.
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پوشـش بیرونـی مـواد غذایـی را با احتیاط خـارج کـرده و مراقـب باشـیم مـواد داخلـی آلـوده نشوند.
محمدی افزود: پیش از شست‌وشوی میوه و سبزی دست‌های خود را با آب و صابون بشوییم، همچنین میوه و سبزی که خام خورده می‌شود را به‌طور کامل با آب‌لوله‌کشی سرد شسته و پس از ضدعفونی کامل در یخچال در کشوی مخصوص و به‌دوراز مواد خوراکی دیگر بگذاریم.
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که همان گونه که پیش از این اپیدمی، میوه و سبزی‌ها را می‌شسته‌ایم عمل کنیم، دست را با آب و صابون بشوییم سپس میوه و سبزی را به طور کامل با آب پاکیزه بشوییم. (نکته مهم اینکه در کشور ما، فرایند انگل زدایی کاهو و سبزیجاتی که خام خورده می شوند نباید فراموش شود)
وی تصریح کرد: سطح میوه‌های سخت مانند خیار، گوجه‌فرنگی، طالبی و مانند آن را با یک برس تمیز بشوییم، حتی اگر پوست میوه را استفاده نمی‌کنیم.
نمک و سرکه در از بین بردن ویروس تاثیری ندارند
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نمک، فلفل، سرکه و آبلیمو در از بین بردن ویروس و میکروب تاثیری ندارند.
دکتر محمدی تاکید کرد: بعد از پایان جابجایی و جمع‌آوری سـبد خرید، دوباره دسـتان خود را شسته و اگر کیسه‌های خرید قابل‌استفاده مجدد به کار می‌بریم پیش از استفاده دوباره، آن را تمیز کرده، شسته و در گرم‌ترین نقطه مناسب خشک‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار