فولادوند: مدارس غیرانتفاعی بازوان توانمند آموزش و پرورش هستند

تهران (پانا) - یازدهمین جلسه کارشناس مسئولان مشارکت های مردمی مناطق نوزده گانه شهر تهران با حضور عبدالرضا فولادوند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در محل تالار فرهنگ شهر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۷۲۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
فولادوند: مدارس غیرانتفاعی بازوان توانمند آموزش و پرورش هستند

فولادوند در این مراسم گفت: مراکز غیردولتی یکی از مهمترین اجزای آموزش و پرورش است، مخصوصا در شهرهای بزرگ از بازوان توانمند آموزش و پرورش است.

وی افزود: اداره مشارکت ها در قالب کارشناسی تحت عنوان کارشناس مسئول در مناطق نوزده گانه صدور مجوز براساس دستورالعمل را برعهده دارند. سی سالی است که از تاسیس مدارس غیر دولتی می گذرد و بنظر می آید همچنان نگاه درستی به این مدارس وجود ندارد. این نوع مدارس همچون مدارس دولتی بخشی از مدارس کشوراند و همان کار را انجام می دهند و نظارت بر آنها برعهده همه ارکان آموزش و پرورش است. این نوع مدارس باید روند آموزش و برنامه درس ملی را موظف اند اجرا کنند؛ ولی متاسفانه این مهم هنوز نهادینه نشده است.

وی افزود: ما طرحی را قبل از حضور کرونا داشتیم و می خواستیم فرهنگ سازی کنیم که همه به تناسب شرح وظیفه شان مسئولیتی در قبال غیرانتفاعی ها برعهده دارند. در آموزش های مقدماتی به این ویروس منحوس برخوردیم و کار نیمه ماند.

فولادوند گفت: سیاست کلی شهر تهران در قبال مدارس غیردولتی جدای از سلیقه های شخصی ماست و هدف کمک به توسعه مدارس غیردولتی است. در شهر تهران که یک میلیون و 200هزار دانش اموز داریم و 216هزار دانش آموز در غیرانتفاعی ها داریم و ما حدود 15هزار کمبود نیروی انسانی داریم.

وی افزود: باید به توانمند سازی مدارس غیردولتی کمک کنیم و مشکلات شان را برطرف کنیم.

فولادوند گفت: همکاری مدارس غیر دولتی و توسعه آنها در شهر تهران استراتژیک است. وجود مدارس غیرانتفاعی تراکم را در مدارس دولتی کم می کند و می تواند به بالا رفتن کیفیت کمک کند.

فولادوند با اشاره به اینکه اولین مدارس جدید در ایران مدارس غیردولتی بوده، گفت: باید تلاش کنیم به توسعه متوازن بپردازیم و نه تنها تابلوها را افزایش دهیم بلکه دانش آموزان هم باید تشویق شوند. ما تا اول اسفند، 75درصد بودجه بندی کتابها را پیش بردیم و بعد وارد فاز تدریس مجازی شدیم و مدارس غیردولتی در تهران پیشروترین در حوزه مجازی بودند. کتابها تمام شد و همکار فرهنگی بجای هفته بیست ساعت، 24ساعت و تمام وقت در اختیار دانش آموز بوده و اکنون مدارس غیردولتی و اولیا باید باهم کنار بیایند. موسس به تکلیف خود در بودجه بندی کتاب عمل کرده است و اما در مورد خدمات فوق برنامه ها و در قبال سرویس ها و هزینه غذا تا اول اسفند باید حساب شود و مابقی باید به خانواده برگردد. اگر موسس ما حقوق و مزایای دبیر را ندهد، باید پاسخگو باشد چون همکار فرهنگی به وظیفه اش عمل کرده است و مقررات این را تعیین کرده است. فصل الخطاب در روابط ما و موسسین دستورالعمل مدارس غیردولتی است و هرکجا ابهام باشد شورای مراکز غیردولتی مرجع رسیدگی است.

فولادوند در رابطه با نظارت بر غیر انتفاعی ها گفت: ما باید نظارت ارشادی داشته باشیم و نه مچ گیری داشته باشیم. همه مسئول رسیدگی به حوزه های مختلف غیرانتفاعی ها هستند و هر کسی در حوزه خودش موظف است به وظیفه خود عمل کند. ما باید در زمان ثبت نام حواس مان به عملکرد مدارس غیردولتی باشد. پر چالش ترین حوزه در آموزش و پرورش غیردولتی ها هستند. باید سیستم نظارتی ما توسعه پیدا کند که برعهده ارزیابی است و با هماهنگی مشارکت های مردمی عمل می کند. متاسفانه انقدر از نظارت بر کیفیت مدارس غیر دولتی غفلت کرده ایم که این مدارس شاخص شده اند و مدارس دولتی ما هم پیرو آنها شده اند.

فولادوند در رابطه با مشکلات تغییر کاربری ها در مدارس گفت: در شهر تهران به دلیل گرانی زمین و غیره همچنان شهرداری در تغییر کاربری ها همکاری لازم را با ما ندارد. هرچه بین حق و حقوق موسس و قیمت تمام شده واقعی تناسب داشته باشیم شکایت ها هم کمتر می شود. چندسالی به تناسب تورم شهریه بالا نیامده و ما باید اول قیمت تمام شده را محاسبه کنیم و بعد تورم را به آن اضافه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار