ربیعی در نشست خبری؛

ایران به حرکت خلاف منافع خود در منطقه، پاسخ قاطع و لازم می‌دهد

پرداخت حقوق خارج از چارچوب در بخش دولتی اصلا امکان‌پذیر نیست

تهران (پانا) - سخنگوی دولت گفت ما هیچ گاه دنبال جنگ در منطقه نیستیم و به هیچ عنوان ماجراجویی نداریم اما به طور قاطع و مشخص اعلام می‌کنیم که هر حرکتی بر خلاف منافع ما در منطقه صورت گیرد،​ پاسخ قاطع و لازم را خواهد گرفت.

کد مطلب: ۱۰۴۹۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
ایران به حرکت خلاف منافع خود در منطقه، پاسخ قاطع و لازم می‌دهد

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری که بعداز ظهر امروز برگزار شد، درباره تهدید اخیر ترامپ علیه نیرو‌های ایرانی در خلیج فارس گفت: ما هیچ گاه دنبال جنگ در منطقه نیستیم و به هیچ عنوان ماجراجویی نداریم. آمریکا هر گاه با مشکلات داخلی روبه‌رو می‌شود و رئیس جمهور آمریکا به هم می‌ریزد ما نگران یک عملیات خارجی هستیم؛ اگر آن‌ها این عملیات را به صورت فیزیکی نکنند، به صورت روانی آن را انجام می‌دهند.

ربیعی ادامه داد: پیشنهاد صلح به خصوص در ماه مبارک رمضان را دادیم و دنبال ماجراجویی نیستیم، اما به طور قاطع و مشخص اعلام می‌کنیم که هر حرکتی بر خلاف منافع ما در منطقه صورت گیرد،​ پاسخ قاطع و لازم را خواهد گرفت. ما هیچ گاه پیشگام برای ناامنی نیستیم و این را به نفع هیچ کس نمی‌دانیم.

سخنگوی دولت در ادامه از اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از محل پرداخت‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: با تأمین منابع لازم این کار انجام می‌شود، اما با توجه به اینکه در قانون نوشته شده تأمین اجتماعی از بودجه دولت استفاده نمی‌کند، دولت مکلف است سالانه بخشی از بدهی خود را به سازمان بدهد و سازمان از محل بدهی‌هایی که دولت آن را پرداخت خواهد کرد، همسان سازی را انجام می‌دهد. براساس قانون برنامه ششم در ماده ۱۲، افرادی که زودتر بازنشسته می‌شوند و افرادی که بعداً بازنشسته می‌شوند تفاوت دارند که حاصل دستکاری‌های نامناسبی بوده که ما در قوانین انجام دادیم.

وی به رایزنی‌های دولت با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و همچنین وزیر تعاون در این خصوص اشاره کرد و گفت: برنامه‍ریزی‌های لازم صورت گرفته است و خوشبختانه سال گذشته سازمان برنامه و بودجه بخشی از بدهی‌های خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرد و امسال هم این موضوع در بودجه گنجانده شده است و براساس برنامه ریزی صورت گرفته این کار انجام خواهد شد. قرار است تا سه سال، هزینه اجرای طرح همسان‌سازی از طریق واگذاری‌های سهام و شرکت‌های دولتی انجام شود و نه به شکل مدیریتی واگذار شود، بلکه بتوانند سهامداری کنند.

دیدار انجمن‌های علمی، علما و گروه‌های سیاسی با روحانی از فردا

ربیعی درباره جمع‌بندی کارنامه دولت گفت: اساساً یکی از مشکلات کشور کم بودن گفت‌وگو‌های بین نخبگی است، قطعاً ما به این امر در دولت توجه کردیم و در سال ۱۳۹۴ بخشنامه‌ای به دستگاه‌ها داده شد تا مکلف شوند با نخبگان جلساتی برگزار کنند و نه فقط دانشگاهی بلکه با برخی از افرادی که صاحب تفکر هستند. این روند و این سنت باید ادامه داشته و روز سه‌شنبه حدود ۲۰ انجمن علمی در حوزه روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، حقوق و حوزه‌های مددکاری و رفاه اجتماعی ملاقاتی را با رئیس جمهور خواهند داشت، همچنین در جلسه‌ای دیگر سمن‌ها و افراد شاخص گروه‌های سیاسی و علما و اندیشمندان با رئیس جمهور دیدار خواهند داشت.

وی با اشاره به این که گفت‌وگوی اجتماعی پایه نشاط در جامعه است خاطرنشان کرد: هر جامعه‌ای که فاقد گفت‌و‌گوی اجتماعی شود، دچار مشکل خواهد شد.

برخورد با سایت‌های ارائه کننده قیمت‌های بدون ضابطه

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت ناگهانی برخی کالا‌ها در روز‌های اخیر، گفت: برنامه دولت برای تنظیم بازار این است که ۱۰۰ قلم کالای مهم را وارد کند که این بخش را برای کنترل بازار انجام می‌دهیم و امروز ۳۰ قلم از این کالا‌ها رشد بالای ۱۵ درصد داشتند، بنابراین نمی‌توان گفت افزایش قیمت لجام گسیخته است. در بازار لوازم الکترونیکی و فروشگاه‌ها مقداری افزایش قیمت دیده شده است، اما با باز شدن فروشگاه‌ها این افزایش قیمت کاذب که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، از بین خواهد رفت، اما رایزنی کردیم حتماً با سایت‌هایی که قیمت را بدون ضابطه بالا می‌برند، برخورد شود.

ربیعی گفت: سامانه ۱۲۴ و ۱۲۵ نیز اکنون در حال ارسال گزارش هستند و همچنین برخورد‌های خوبی نیز صورت می‌گیرد. ما در ماه رمضان تلاش می‌کنیم، ثباتی را در قیمت اقلام ضروری ایجاد کنیم. در مورد حبوبات افزایش قیمت داشتیم که اکنون به جلسه ستاد تنظیم ارائه شده و در حال بررسی هستند و همچنین مصرف در ماه مبارک رمضان هم ممکن است در این زمینه بی‌تأثیر نباشد.

ربیعی به گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه هم اشاره داشت و افزود: نباید این احساس بوجود آید از همه ارز اختصاص داده شده، برخی سوءاستفاده کرده‌اند، این اطمینان وجود دارد که دولت حتی از یک سنت این ارز گذشت نخواهد کرد و مشخص است پول و ارزی نمی‌تواند گم شود.

علی ربیعی درباره این گزارش و سقف قائل نشدن دولت برای دریافت حقوق، گفت: جا‌هایی که امکان دریافت حقوق‌های بالا بود، نهاد‌های عمومی بود؛ همه این‌ها مکلف شدند هیات امناهایشان در چارچوب‌هایی که سازمان مدیریت تعیین می‌کند، دریافت کنند.

پرداخت حقوق خارج از چارچوب در بخش دولتی اصلا امکان‌پذیر نیست

وی افزود: چارچوب‌ها و سقف دریافتی‌ها در آنجا مشخص می‌شود و در بخش دولتی هم پرداخت حقوق خارج از چارچوب اصلا امکان پذیر نیست؛ در برخی مواقع وقتی دولت بزرگ است پرداخت‌های نامتعارف ممکن است در شرکت‌ها سازمان‌های تابعه در نهاد‌های عمومی به صورت غیر مستقیم صورت گیرد.

رابطه بین قوا بسیار خوب است

وی با تاکید بر اینکه دولت فعلی عملکرد خوبی در خصوصی‌سازی داشته است، اظهار داشت: دولت دارد خودش را کوچک می‌کند، اما در جا‌هایی که در سالیان سال واگذاری‌ها صورت گرفته از خلاء نظارتی سوء ​استفاده شده و عددی به صورت حقوق دریافت شده است که نمی‌شود این را به همه جا تعمیم داد. یکبار دیگر تکرار می‌کنم که درباره گزارش دیوان محاسبات پیرامون تفریغ بودجه سال ۹۷، این گزارش به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رفته و در حال بررسی است؛ اما اتفاقی که افتاد این است که بعد از انتشار این گزارش برخی از خبرگزاری‌های داخلی و به طور ویژه رسانه‌های خارجی جو بزرگی را راه انداختند مبنی بر اینکه یک عدد بزرگی از پول گم شده است؛ در صورتی که بعداً رئیس دیوان محاسبات گفت «من نگفتم که عددی گم شده است»؛ اما بالاخره این برداشت اتفاق افتاد. حتی می‌خواستند بگویند «ما تحریم هستیم و دارو نیاز داریم، اما معلوم نیست این ارز کجا رفته است» حتی دو سه مورد از رسانه‌های داخلی هم به این موضوع دامن زدند.

وی با تاکید بر اینکه رابطه بین قوا بسیار خوب است، افزود: ما پاسخ به گزارش دیوان محاسبات را ارائه کردیم؛ آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی به جزئیات اشاره کرد و آن مقداری که نامشخص است، به تعزیرات و دادگاه ارجاع شده است؛ یعنی خودمان از قبل ارجاع دادیم و الان هم تشکر می‌کنیم اگر نهاد‌های جدیدی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شود.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تحت فشار قرار گرفتن دولت برای بازگشایی مساجد و اماکن زیارتی و دینی گفت:​ خوشبختانه در کنار همه جلوه‌های خوبی که از بحران کرونا تجربه کردیم این کنار هم ایستادن دین و علم به طور ارزشمندی جلوه کرد و علمای دینی در کنار متخصصین پزشکی ما قرار گرفتند، این حتی در بسیاری از کشور‌های منطقه دیده نشد.

حوزه‌ها اولین سیلی را به اختلاف‌افکنان بین علم و دین زدند

سخنگوی دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه دولت بیش از همه دغدغه بازگشایی اماکن متبرکه را دارد، اظهار داشت: بازگشایی زیارتگاه‌ها مستلزم حمل و نقل، محل اسکان و ... است، اما بازگشایی مساجد این خطرات را به دنبال ندارد.​ زحمات استاد مطهری و یدالله سحابی را در این زمینه فراموش نمی‌کنیم؛ شاید ما در چند دهه قبل در این باره بحث‌های زیادی را صورت می‌دادیم.

وی با اشاره به گروهی که سعی در اختلاف افکنی بین علم و دین دارند، گفت: برخی‌ها ادعای طب سنتی داشتند که نه ربطی به اسلام و نه ربطی به بنیاد‌های مذهبی داشت؛ اولین سیلی هم که به این افراد زدند، حوزه‌ها بودند.

فشاری از سوی حوزه‌های علمیه و جا‌های رسمی برای بازگشایی اماکن متبرکه صورت نگرفته است

ربیعی درباره بازگشایی امکان متبرکه اظهار داشت: اتفاقاً خود دولت بیش از همه در این زمینه دغدغه داشت؛ و برای هفته‌هاست که وزیر بهداشت این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. فشاری از سوی حوزه‌های علمیه و جا‌های رسمی برای بازگشایی اماکن متبرکه صورت نگرفته است. درباره تصمیمی که ما در دولت گرفتیم شاید این سوال پیش بیاید که چرا زیارتگاه‌ها بازگشایی نمی‌شوند، پاسخ این است که زیارتگاه‌های مهم ما در شهر‌هایی است که در خطر زرد شدن قرار دارند و این شهر‌ها وضعیت سفید ندارند و باز کردن زیارتگاه فقط محدود به خود زیارتگاه نمی‌شود بلکه حمل و نقل، محل اسکان و تامین غذا را هم شامل می‌شود، اما در مساجد این اتفاق نمی‌افتد و مساجد می‌توانند با رعایت پروتکل و در شهر‌هایی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند برای شرکت در نماز جماعت حاضر شوند.

استخدام ۷۷۰۰ نفر در حوزه بهداشت و درمان، تا پایان اردیبهشت ماه

سخنگوی دولت با تاکید بر جذب ۴ هزار نفر در بخش حوزه بهداشت و درمان کشور، گفت: براساس آزمون استخدامی، تاکنون ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در بخش‌های مختلف بهداشتی و درمانی کشور استخدام شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان اردیبهشت ماه این رقم به ۷ هزار و ۷۰۰ نفر برسد.

ربیعی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی که وضعیت جذب پرستاران و کادر درمانی کشور براساس وعده‌های دولت گویا عملی نشده است، اظهار داشت: به منظور جبران خدمات پشتیبانی، تصمیماتی از سوی دولت برای نیروی انسانی در بخش سلامت از اول اردیبهشت سال ۹۸ گرفته و اجرایی شده است.

معرفی 27هزار داوطلب امدادرسان به دانشگاه‌های علوم پزشکی

وی افزود: امتیازاتی از یکم اردیبهشت نیز به کادر درمانی کشور از جمله افزایش سقف کارانه‌ها، موضوع جذب و استخدام و حتی ثبت‌نام داوطلبانه از بازنشستگان برای کمک به اجرای طرح مقابله با ویروس کرونا را داشته‌ایم. بیش از ۲۷ هزار نفر داوطلب، امدادرسان به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور معرفی شده‌اند.

ربیعی گفت: کارانه‌ها نیز براساس قوانین و مقررات خود بیمارستان‌ها به کادر‌های درمانی و حتی معوقات و اضافه کار‌های آن‌ها پرداخت می‌شود و برای امکانات بیشتر نیز دولت تصمیماتی را دارد که در حال بررسی است.

وی در ادامه درباره سامانه شاد وزارت آموزش و پرورش هم گفت: سامانه شاد یک پروژه بزرگ و خاص بوده و تعامل در آن به شکل دو طرفه است و به عنوان یک پروژه اجتماعی به شمار می‌رود و باید مورد حمایت قرار گیرد. وزارت ارتباطات برای تأمین اینترنت همکاری داشته است. این وزارتخانه بسته‌های سه ماهه با ارزش بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای معلمان اختصاص داده و به شکل رایگان در اختیار معلمان قرار گرفته است.

ربیعی افزود: همچنین درباره خانواده‌ها، با مذاکراتی که با وزیر ارتباطات آقای جهرمی داشتم، بسته پیشنهادی را به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کرده است که این پیشنهاد در کمیته اقتصادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اپراتورها مراقب باشند؛ کم‌فروشی ممنوع

سخنگوی دولت با اشاره به موضوع کم‌فروشی و گزارش‌هایی که رسیده است، گفت: شکایت متعدد مبنی بر کم فروشی اینترنت را شاهد بودیم، وزیر ارتباطات دستور پیگیری این موضوع را داده است. در صورت صحت این موضوع حقوق مردم به آن‌ها بازگردانده خواهد شد. امیدواریم بتوانیم سرعت اینترنت را به اندازه مطلوب افزایش دهیم و بار مالی را برای خانواده‌ها کمتر کنیم و به همه اپراتور‌ها توصیه می‌کنیم که این دوران، دوران کم فروشی نیست و کمک کنند تا این دوران به پایان برسد و امیدوار هستیم که موضوع کم فروشی صحت نداشته باشد.

وی تصریح کرد: به دنبال رفع اشکالات هستیم و حتی طرح شاد که این روز‌ها برای دانش آموزان در نظر گرفته‌ایم، اشکالات آن را برطرف خواهیم کرد و حتی اگر زمانی مدارس باز شود، به عنوان یک پایه‌گذار در فضای مجازی می‌توانیم با ظرفیتی که میلیون‌ها دانش آموز را به یکدیگر متصل کنند، استفاده‌های بسیار زیادی را ببریم.

بررسی وضعیت نقل و انتقال مستاجران آسیب دیده از کرونا

سخنگوی دولت گفت: امروز در کمیته اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای مستاجران آسیب دیده از این بیماری بررسی می‌شود.

آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره طرح وزارت راه و شهرسازی برای مستاجرانی که آسیب دیده از کرونا هستند و این روز‌ها امکان جابجایی ندارند، افزود: تصمیم گیری در مواردی که به حقوق متقابل همه شهروندان برمی گردد، نیاز به بررسی دقیق از ابعاد حقوقی، حق شهروندی و تبعات این تصمیم گیری‌ها دارد.

وی گفت: مثلا در مورد چک فقط تصمیم گرفتیم که بانک مرکزی تبعات خدمات اجتماعی بانکی برای چک را بردارد و پیگیری‌های حقوق و قضایی آن را باقی گذاشتیم.

ربیعی افزود: در این موارد تصمیم‌گیری‌ها سخت است و مثلا درباره خرید و فروش اتومبیل‌ها که دو طرف برای انتقال آن‌ها زمان در نظر گرفته‌اند، اما به دلیل تعطیل بودن مراکز تعویض پلاک این نقل و انتقال‌ها صورت نگرفته، مسئله‌ای است که باید از نظر حقوقی بیشتر بررسی شود. پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی نیز امروز ساعت ۴ بعدازظهر در کمیته اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی خواهد شد.

حمایت از واردات و صادرات هوشمند با هدف کمک به جهش تولید

سخنگوی دولت گفت: استراتژی ما در حال حاضر حمایت از واردات هوشمند با هدف تقویت و کمک به تولید در مسیر جهش آن، همراه با صادرات هوشمند است.

علی ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص دیپلماسی اقتصادی در شرایط فعلی، افزود: وزارت امور خارجه در این زمینه با جدیت بیشتری کار خود را دنبال کرده و الان هم ستادی در وزارت امور خارجه وجود دارد. استراتژی ما در حال حاضر حمایت از واردات هوشمند با هدف تقویت و کمک به تولید در مسیر جهش آن، همراه با صادرات هوشمند است. با توجه به محدودیت ارزی در کشور، بحث واردات هوشمند را داریم و از وارداتی پشتیبانی می‌کنیم که این واردات تولید را تقویت کند و در درجه اول مواد اولیه مورد توجه ما است.

سخنگوی دولت با اشاره به ایجاد فرصت‌های جدید صادراتی برای کشور گفت: با اینکه بازار‌های جهانی بسته شده و کشور‌ها در‌های خود را برای دیگران بسته اند، ما می‌توانیم بازار‌های هوشمند راه‌انداری کنیم.

ربیعی همچنین با اشاره به تصمیمات جلسه روز گذشته هیئت دولت در زمینه خودکفایی محصولات ضد عفونی، گفت: ما در این زمینه به سمت صادرات حرکت کردیم و در کیت‌های پادتن هم با تایید وزارت بهداشت به ظرفیت صادرات نزدیک می‌شویم.

وی همچنین با اشاره به فعال بودن تمامی وزارت خانه‌ها در زمینه واردات و صادرات هوشمند، گفت: یکی از کار‌های آن‌ها بررسی تفاهم‌های دو جانبه‌ای بین ما و وزارت خانه‌های دیگر است که ما ۷۰ کمیسیون مشترک داریم که موضوعات و مسایل ما در ستاد وزارت خارجه است که بررسی می‌شود.

سخنگوی دولت اعلام کرد: تمامی مرز‌های ما بازگشایی شده و این امر در ستاد وزارت خارجه با هماهنگی دستگاه‌ها بود و وزارت خانه‌های بهداشت و درمان، راه و شهرسازی و وزارت خارجه در این بازگشایی‌ها مشارکت کردند و وزارت خانه‌های صمت و جهاد کشاورزی حضور فعال پیدا کردند.

وی افزود: ما به جز ترکمنستان، که آن هم نه به روی ما، بلکه به روی همه کشور‌ها مرزهایش را بسته است، همه مرزهایمان باز است و به سمت آزاد کردن ورود کالا و خدمات حرکت می‌کنیم و به سمتی حرکت می‌کنیم که مراودات تجار را آزاد کنیم که از کشور‌های مختلف بتوانند بیایند و بروند و در مرحله بعد ورود و خروج افراد با پروتکل‌های بهداشتی را اجرا کنیم.

آقای ربیعی گفت: اگر ما بخواهیم در دوران تحریم با فشار‌هایی که روی ما است، اقتصاد را پابرجا نگه داریم و ارز مورد نیاز را با فشاری که روی نفت وجود به دست آوریم، باید بتوانیم صادرات غیرنفتی را با فعال شدن وزارت خارجه و هماهنگی بین دستگاه‌ها دنبال کنیم.

برنامه ریزی دولت برای مسائل اقتصادی و بازگشایی اماکن مذهبی

سخنگوی دولت گفت: اعلام رنگ‌های سفید یا زرد برای برخی مناطق کشور به معنای عادی شدن اوضاع نیست. رنگ بندی و طبقه بندی شهر‌ها به منظور برنامه ریزی برای بازگشایی و تصمیم گیری درباره مسائل اقتصادی، اماکن مذهبی و اجتماعات است. این طبقه‌بندی به نوعی ما را برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی و بازگشایی‌ها هوشمند وادار می‌کند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هر سه روز یک بار وضعیت شهر‌ها رصد خواهد شد، افزود: شهر‌هایی داریم که هر ۱۴ روز ۱۴ بیمار کرونایی بستری بیشتر ندارند و شهر‌هایی هم داریم که از نظر تعداد جان باخته به صفر رسیده است. شهری که کمتر از ۱۴ بستری در دو هفته اخیر داشته باشد، شهر سفید است و براساس رصد‌های سه روزه ممکن است، وضعیت آن شهر به وضعیت زرد یا قرمز باز هم تغییر پیدا کند. همین جا اعلام می‌کنم که این وضعیت‌ها وضعیت پویا و این وضعیت‌ها قابل تغییر است. در وضعیت زرد ما بازگشایی نداریم. وزارت بهداشت این وظیفه را دارد که وضعیت شهر‌ها را به استانداری‌ها اعلام کند.

آغاز اقدامات استانداری‌ها از 15 اردیبهشت

وی افزود: در حال حاضر شهر‌هایی هستند که تعداد جان باختگان آن‌ها بر اثر بیماری کرونا در دو هفته گذشته کمتر از یک بستری روزانه داشتند. اقدامات استانداری‌ها از ۱۵ اردیبهشت اجرا خواهد شد و دولت مدت‌ها به دنبال بازگشایی اماکن متبرکه بود که بعد از این تاریخ تصمیم‌گیری درباره آن اعلام می‌شود. خوشبختانه آمار‌ها در تهران نسبت به اوایل فروردین تا امروز با کاهش ۲۰ درصدی تلفات بیماری کرونا همراه بوده است که این علامت خوبی است، اما نباید این علامت باعث شود که ما فراموش کنیم که این ناشی از چه چیزی بوده است. اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، امکان خیزش دوباره بیماری کرونا وجود دارد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما همچنان وضعیت را غیر عادی می‌دانیم، افزود: با کمی بی‌مبالاتی ممکن است باز هم به وضعیت قرمز بازگردیم.

دسته‌بندی شهرها، به معنی عادی شدن شرایط کشور نیست

سخنگوی دولت با اشاره به دسته بندی شهر‌ها گفت: این دسته بندی به معنی عادی شدن شرایط کشور در مقابله با موضوع کرونا نیست و به معنای تداوم طرح فاصله گذاری اجتماعی است.

علی ربیعی افزود: در دو جلسه گذشته هیئت دولت در موضوع جوجه و مرغ بحث‌های مفصلی شد و در نهایت تصمیم گرفتیم دولت در این راستا اقدام به خرید برخی از مرغ‌ها خواهد کرد.

وی افزود: به دلیل تعطیلی رستوران‌ها و سلف‌های دانشگاه‌ها و حذف غذای ادارات در واقع تعادل برای عرضه در برابر تقاضا به هم خورد، بنابراین در این زمینه با مشکل روبرو شدیم.

سخنگوی دولت گفت: وزارت صمت در جلسه یکشنبه هیئت دولت و وزارت جهاد کشاورزی هر کدام یک مسئول تام الاختیار در این زمینه انتخاب خواهند کرد و با مشارکت یکدیگر هم ظرفیت صادرات در این بخش مورد بررسی قرار گیرد و هم در خصوص مرغ‌هایی که تقاضایی برای بازار آن‌ها وجود ندارد، اقداماتی صورت خواهد گرفت.

ربیعی با اشاره به مسائل اجتماعی کرونا نیز افزود: جلسه‌ای توسط نهاد‌های هماهنگی برای اقشار آسیب پذیر کشور و با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و خوشبختانه نهاد‌های زیرمجموعه مقام معظم رهبری در کنار نظام سلامت کشور قرار گرفتند به همین منظور پس از تشکیل شورای عالی رفاه، دو سامانه سخاوت ایرانیان و مددجویان راه اندازی شد.

وی ادامه داد: سیستم رفاهی کشور به وسیله این سامانه‌ها تقویت خواهد شد و کمک می‌کند تا همپوشانی‌ها در هنگام کمک رسانی از بین برود و ما بتوانیم به بخش‌های بیشتری در این راستا خدمت رسانی داشته باشیم.

سخنگوی دولت گفت: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان مانند نهاد‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بنیاد مستضعفان، بسیج و سپاه پاسداران و شهرداری‌ها و نهاد‌های عمومی در این راستا مشارکت داشته اند.

مبارک رمضان را فرصتی برای صلح و امنیت در منطقه می‌دانیم

آقای ربیعی افزود: همچنین کالا‌هایی به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مشخص و نوعی هم برای خدمات رسانی یکسان سازی شده است که در اختیار بیش از سه و نیم میلیون نفر قرار خواهد گرفت.

وی گفت:​ همچنین خیریه‌ها و ثمن‌ها و خود افراد نیز در زمینه‌های مشارکت فعالیت‌هایی داشتند، اما محاسبه‌ای از لحاظ عددی در این راستا نداشتند.

همه ایرانیان به نهضت خیر جمعی بپیوندند

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان ماه خیر و رحمت است، افزود: از همه ایرانیان دعوت می‌کنیم به نهضت خیر جمعی بپیوندند و منویات مقام معظم رهبری تحقق پیدا می‌کند.

ربیعی با تاکید بر تداوم طرح فاصله گذاری هوشمند نیز گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته ما به سه رنگ سفید،​ زرد و قرمز کشور را دسته‌بندی کردیم و این دسته بندی هیچ گاه به معنی عادی شدن شرایط کشور نیست و این دسته بندی‌ها به منظور برنامه ریزی دقیق و در حقیقت هوشمند کردن طرح فاصله گذاری اجتماعی است.

وی افزود: فاصله گذاری فیزیکی در داخل اجتماع و جامعه شکل می‌گیرد و بر اساس این دسته بندی‌ها شهر‌ها می‌توانند خودشان را متمایز کنند و رفتار‌هایی را سامان دهند که این ساماندهی در قالب پروتکل‌های بهداشتی است که تا بتوانند به وضعیت سفید برسند.

سخنگوی دولت با رد برخی از اخبار که دولت به دنبال عادی کردن شرایط کشور است گفت:​ اساساً ما به هیچ وجه شرایط عادی نداریم، شرایط بهتر داریم و فراموش نکنیم یک مورد در یک شهرستان موجب شیوع ویروس کرونا در کشور شد حتی یک مورد نیز برای ما مهم است.

علی ربیعی در ادامه سخنان خود به تحولات منطقه از جمله یمن اشاره کرد و افزود: در یمن نیز آتش بس ادامه پیدا کرد و جمهوری اسلامی ایران از این موضوع حمایت می‌کند و ماه مبارک رمضان را فرصتی برای صلح و امنیت در منطقه می‌دانیم.

صندوق‌ها و بنگاه‌های بیشتری در راه واگذاری سهام هستند

سخنگوی دولت با بیان اینکه بهترین راه این است که نقدینگی مردم به سمت بورس برود، گفت: صندوق‌ها و بنگاه‌های بیشتری در راه واگذاری سهام با ۲۰ درصد تخفیف به مردم هستند.

علی ربیعی در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، با اشاره به اینکه در هفته گذشته شیوه دادن وام به کسب و کار‌های آسیب دیده تعیین شد، افزود: بنابر گزارش همکاران ما در وزارت رفاه، کار و تأمین اجتماعی استقبال خوبی از این وام‌ها صورت گرفته است. فکر نمی‌کردیم چنین استقبالی از این وام‌ها صورت بگیرد، حتی ممکن است ما با کمبود منابع هم روبرو شویم.

ربیعی افزود: شرط اصلی اختصاص این وام ها، حفظ اشتغال و نگه داشتن کارگران براساس لیست بیمه سه ماهه است؛ ترتیبی داده شد که این وام فقط معطوف به دستمزد نباشد و برای صاحبان کارگاه‌ها هم تخصیص صورت بگیرد و پول در دستشان باشد تا بنگاه را سر پا نگه دارند.

وی گفت: ۵۰ درصد این وام در بخشی از آن بنگاه‌ها که بنابر تصمیمات ستاد مقابله با کرونا تعطیل شدند، قرار بگیرد و ۳۰ درصد به بنگاه‌هایی که ناگزیر تعطیل شده اند، اختصاص پیدا کند. هر روز در دولت درباره اینکه چطور می‌توانیم این بنگاه‌ها را سر پا نگه داریم بحث و بررسی صورت می‌گیرد.

ربیعی با اشاره به موضوعات مورد بررسی در جلسات هیأت دولت گفت: یکی از این مباحث درباره انبار‌ها و پیش بینی برای تأمین کالا‌ها در ماه مبارک رمضان بود؛ به وزارت صمت دستور داده شد تا پیش بینی‌های لازم را اجام دهند. برخی از اقلام در گمرکات مانده بودند و با تاکید هیأت دولت مقرر شد، آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی با همه افرادی که در این مدت نهاده‌های کشاورزی و دام و طیور و یا کالا‌های اساسی را وارد کرده‌اند مذاکره کنند و براساس توافق صورت گرفته ارز کالا‌ها وارد شده تخصیص پیدا کند.

سخنگوی دولت گفت: اگر در این زمینه کوتاهی‌هایی از سوی وارد کنندگان صورت گرفته باشد مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

علی ربیعی در ادامه تشریح بحث‌های صورت گرفته در جلسه هیأت دولت، افزود: موضوع عرضه سهام و شاد بودن بورس در هر جلسه دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ ما بهترین راه را در این می‌دانیم که نقدینگی مردم به سمت بورس برود. این نگاه کمک می‌کند که ما از محل عرضه سهام بتوانیم مجدداً منابعی را برای سرمایه گذاری‌های جدید در نظر بگیریم و رفتن نقدینگی مردم به سمت مسکن، سکه و ارز باعث نابودی اقتصاد کشور می‌شود.

ربیعی همچنین اظهار داشت: گزارش وزیر اقتصاد و دارایی درباره صندوق‌هایی که می‌شود در آن‌ها سرمایه گذاری کرد، قرائت شده؛ یک صندوق ایمیدرو است و چند بنگاه بزرگ و چند بیمه و بانک هم جزو واگذاری‌ها قرار دارد. علاوه بر این نهاد‌های عمومی مثل تأمین اجتماعی هم در راه واگذاری سهام هستند. ما تداوم واگذاری سهام برخی صندوق‌ها با ۲۰ درصد تخفیف به مردم را در آینده‌ای نزدیک شاهد خواهیم بود.

سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت شاخص‌های بورس در سراسر دنیا اظهار داشت: در همه دنیا، بورس آسیب دیده است، اما در ایران این شاخص‌ها رو به رشد است و شبکه‌های فارسی زبان خارجی در تلاش هستند برای مردم در زمینه سرمایه گذاری در بورس واهمه ایجاد کنند. بخشی از جلسه دیروز دولت به موضوع دام و طیور و مرغ اختصاص پیدا کرد؛ در بحث جوجه و مرغ گفتگوی مفصلی در دولت انجام شده است.

رونمایی از تفاهمنامه‌ها برای جهش تولید، تا پایان اردیبهشت

سخنگوی دولت گفت: تا پایان اردیبهشت ماه از تفاهم نامه های بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دستگاه های تاثیرگذار برای جهش تولید رونمایی خواهد شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت با اشاره به برنامه‌ریزی‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای حرکت در جهت ارتقاء فعالیت های تولیدی، افزود: امسال هم برای تحقق جهش تولید و هم برای تداوم اقتصاد مقاومتی، با تک تک دستگاه هایی که با جهش و تولید کشور به صورت مستقیم ارتباط دارند، تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای امضا کرده است که در اواخر اردیبهشت از آنان رونمایی خواهد شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در این تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه هایی که با دستگاه‌های مختلف امضاشده، سهم بخش های مختلف ازجمله خدمات، کشاورزی، صنعت، خدمات مولد و حتی گردشگری که آسیب جدی در دوران کرونا دیده، مشخص شده است.

وی با اشاره به نقش ویروس کرونا در تغییر شرایط تمامی کشورهای جهان، هم گفت: کرونا هر زمانی که کاهش پیدا کند جامعه به صورت عادی برمی گردد و امکان اینکه در دنیا هم شرایط و حتی نظم جدیدتری پیش بینی شود، وجود دارد.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به دستور رئیس جمهور به سازمان های مختلف در جلسه دولت برای ایجاد یک برنامه مشخص جهت افزایش اشتغال و برنامه ریزی های جایگزین اشتغال، گفت: رئیس جمهور در جلسه گذشته دستور داد، تمامی وزارت خانه هایی که در بخش تولید صنعتی و خدمات و کالا توامان فعالیت می کنند و دستگاه هایی همچون بانک ها و سازمان های تاثیرگذار در مسایل اقتصادی و نهادهای عمومی، باید یک برنامه مشخص برای افزایش اشتغال و برنامه های جایگزین اشتغال های آسیب دیده با رویکردهای جدید مشخص و تعیین کنند.

ربیعی افزود: حتی شهرداری ها هم در این زمینه مکلف شده اند در بخش مسکن برنامه های خود را برای رونق این بخش ارایه دهند که شهردار تهران برنامه و الگوی خود را آماده کرد که به شورای شهر ارایه شد و به دولت خواهد آمد که برای کلان شهرها یک الگو خواهد بود.

وی گفت: وزارت مسکن و شهرسازی در تداوم بخش مسکن و برای جهش در این بخش، برنامه خود را ارایه خواهد داد.

ربیعی با اشاره به تاکید دولت در ایجاد اشتغال های جدید نیز گفت: همچنین در بخش کشاورزی با توجه به اینکه ظرفیت صادراتی ما امروز می تواند بهتر از دوران قبل باشد، زیرساخت های بخش کشاورزی مورد بحث قرار گرفت و در تمامی این بخش ها دستورات لازم به وزارت‌خانه‌ها صادر شد.

سخنگوی دولت گفت:​ ستاد اقتصادی دولت این تصمیمات را مورد بررسی قرار خواهد داد و به سمتی حرکت خواهیم کرد که در ماه های آتی، بتوانیم بخشی از شغل های از بین رفته ای که پیش بینی می کنیم این شغل ها به زودی دیگر احیاء نخواهند شد، این ها به سمت کارهای جدید سوق پیدا کنند و افراد بیکاری های مزمن و طولانی را تجربه نکنند.

وی در ادامه تصریح کرد: باید در شرایط فعلی از این فرصت استفاده کنیم و آنچنان بنیان های اقتصادی خود را بازسازی کنیم تا در روزهای پس از کرونا، بتوانیم حتی بازارهای جدید صادراتی به دست آوریم و جهت گیری های تولیدی داخلی را به سمتی ببریم که علاوه بر نیازمندهای داخلی بتواند رشد بیشتری را برای ما داشته باشد که این موضوعات در جلسات اقتصادی و جلسات هیات دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

تاب‌آوری اقتصادی، اولویت دولت

سخنگوی دولت گفت: حفظ وضعیت اقتصادی در دوران مقابله با بیماری کرونا و تاب آوری اقتصادی به ویژه حفظ شغل و جلوگیری از بیکاری از اولویت های دولت است.

علی ربیعی با اشاره به تصمیمات مهم دولت در هفته های گذشته در حوزه های بین الملل، اقتصاد و اجتماعی، افزود: در بخش اقتصاد سر پا نگه داشتن اقتصاد آسیب خورده از کرونا، تمرکز کردن و رسته های آسیب خورده از کرونا و کاهش تأثیرهای ثانویه این رسته ها بر سایر رسته ها و همین طور حفظ تلاش و فعالیت در رسته های که در مرحله اول از کرونا آسیب نخورده اند از فعالیت های دولت بوده که روی آن تمرکز کرده است.

وی افزود: ما حفظ وضعیت اقتصادی و تاب آوری اقتصادی در دوران کرونا به ویژه در زمینه حفظ شغل و جلوگیری از اخراج کارگران در کانون فعالیت دولت در این مدت قرار داشته و همچنین برنامه ریزی برای امکان جبران آسیب های کرونا در روزهای پساکرونایی از موضوعاتی بوده که در دستور جلسات کمیته اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین در دستور جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی و جلسات هیأت وزیران بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار