جای خالی مهارت در سبد رونق تولید در بروجرد

لرستان(پانا) - آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از اصلی‌ترین پایه‌های تقویت تولید داخلی و اشتغالزایی غیر دولتی به شمار می رود که دارای نتایج مثبت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

کد مطلب: ۱۰۲۰۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
جای خالی مهارت در سبد رونق تولید در بروجرد

در جهان امروز پیشرفت و رفاه جوامع حاصل سخت کوشی، برنامه ریزی و نو آوری است و اشتغال و تولید بر اساس مهارت های فردی و جمعی برنامه ریزی و به اجرا در می آید.

مهارت آموزی از دیرباز در جامعه ایرانی قدر و ارزش زیادی داشت، بطوریکه افراد از سنین پایین به فرا گرفتن یک یا چند مهارت اقدام می کردند تا در آینده شغلی خود دغدغه نداشته باشند هر شغل از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد و مهم تر آنکه هر فردی را معمولا به مهارتی که داشت همواره صدا می کردند.

اما تغییر نسل و فرهنگ سبک زندگی و گرایش به مدرک گرایی، اهمیت آموزش مهارتی را به حاشیه برد، طوریکه همه پتانسیل و نیروی فرد، خانواده و سیستم آموزشی صرفا به تحصیل در مراکز آموزشی بدون کارایی عملی و حرفه ای خلاصه شده است.

با گسترش مراکز مختلف آموزش عالی و دانشگاهی، سونامی دانش آموختگان بدون مهارت جامعه را در برگرفته و بحران اشتغال به اوج خود رسیده است و این در حالیست که بسیاری از فرصت های شغلی به دلیل نبود نیروی کار ماهر و آموزش دیده با کمبود متقاضی روبرو شده است.

به رغم وجود مراکز متعدد آموزشی فنی و حرفه ای و مهارت محور در کشور، به دلیل از بین رفتن فرهنگ مهارت آموزی و تمایل به مدرک گرایی، این مراکز نتوانسته اند در جذب افراد برای فراگیری آموزش های مهارتی به موفقیت قابل قبولی دست یابند، البته دلایل دیگری مانند به روز نبودن امکانات و تجهیزات و نبود پیوند بین بازار کار و مهارت آموزان نیز از جمله عوامل ناکامی نظام مهارت محور بشمار می رود.

مسوول مرکز آموزش فنی و حرفه ای امام علی(ع) بروجرد گفت: رسیدن به افزایش بهره‌وری و تولیدات داخلی و بالابردن کیفیت آنها تنها در گرو استفاده از نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد در بخش تولید کشور است.
رضا دادگر افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان تنها متولی رسمی ارائه آموزش‌های مهارتی غیررسمی در کشور با دارا بودن استانداردهای آموزشی بین المللی مطابق با سرفصل‌های سازمان جهانی کار (ILO) و وجود مربیان متخصص می‌کوشد تا در سال رونق تولید همچون گذشته نقش مهم و کلیدی خود را در تحقق منویات مقام معظم رهبری به درستی ایفا کند.
وی بیان کرد: این مرکز با دارا بودن ۱۳ گارگاه آموزشی در بخش ثابت دولتی و با بهره گیری از تیم‌های سیار روستایی، مراکز جوار دانشگاه، پادگان، زندان، صنایع و صنوف و تیم سیار آموزشی حاشیه نشینی نسبت به گسترش بیش از پیش آموزش‌های مهارتی در سطح شهرستان اقدام می‌کند.
وی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از۳۴۶ هزار نفر ساعت آموزش به متقاضیان آموزش های مهارتی بصورت رایگان ارائه شده است تا برای این افراد با کسب مهارت بستر مناسب جهت جذب بازار کار ایجاد شود و یا با ارتقای مهارت های خود در راستای رونق تولید و افزایش بهره وری کارگاه های تولیدی و کارخانه ها گام بردارند.
مسوول مرکز آموزش فنی و حرفه ای امام علی(ع) بروجرد اضافه کرد: آموزشهای مهارتی ارائه شده از سوی این مرکز در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کنار آموزش های نظری که دانشجویان در دانشگاه طی می کنند می تواند به آنها در ورود به بازار کار و افزایش رونق تولید نقش مهمی ایفا نماید.
دادگر افزود: آموزش های مهارتی در روستاها بخش دیگری از فعالیت های مرکز امام علی(ع) بوده است که می کوشد به روستاییان در ایجاد اشتغال و بالا بردن سطح تولید محصولات کشاورزی و باغی در راستای رونق تولید نقش آفرینی نماید.
وی تصریح کرد: آموزش به سربازان وظیفه در پادگان های نظامی و انتطامی از دیگر برنامه ها می باشد که در مدت زمان خدمت سربازی در راستای توانمندسازی سربازان وظیفه و مهارت آموزی به آنها، بسترسازی جهت جذب در بازار کار برای ایشان فراهم می گردد.
وی با اشاره به بخش دیگری از فعالیت های این مرکز در سال رونق تولید بیان کرد: آموزش فنی و حرفه ای به زندانیان تا پس از آزادی با مهارت های فنی و حرفه ای که در زندان فرا گرفته اند و نیز تسهیلاتی که سازمان زندان ها در اختیار آنها قرار می دهد ایجاد اشتغال نمایند و همچنین مدد جویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد با کسب آموزش های فنی و حرفه ای و تسهیلاتی که سازمان بهزیستی و کمیته امداد در اختیارشان قرار می دهد بتوانند از زیر چتر حمایت این سازمان ها خارج شده و به چرخه تولید و اقتصاد بپیوندند.
مسوول مرکز آموزش فنی و حرفه ای امام علی(ع) بروجرد گفت: ارتقای مهارت های کارگران شاغل در صنایع و صنوف از طریق آموزش های فنی و حرفه ای بخش دیگری از فعالیت های مرکز امام علی (ع) است که این آموزش ها باعث افزایش مهارت آنها و قطعا افزایش بهره وری تولیدات کارگاه ها و کارخانه ها می شود.
دادگر افزود: آموزش ها در جامعه باید به سمت مهارت محوری برود تا ما بتوانیم تحول جدی در رونق تولید داشته باشیم و افراد کار آزموده استانداردهای تولیدی را ارتقا دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار