مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس: نذر خون، هم‌راستا با ایثار و زندگی بخشی است

شیراز(پانا) _مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس از ایجاد پایگاه‌های انتقال خون سیار و ثابت در این ماه در کل استان خبر داد.

کد مطلب: ۹۵۱۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس: نذر خون، هم‌راستا با ایثار و زندگی بخشی است

مسعود ترابی گفت:بیشترین مصرف خون در سطح استان به ترتیب مربوط به افراد دارای بیماری تالاسمی، بیماری های سرطانی وبیماران نیازمند به پیوند و بیماری های قلبی واعمال جراحی قلب و مصدومان حوادث است.

او افزود: با توجه به شرایط خاص این ایام در رابطه با تجمع مردم در هیئت های عزاداری، سازمان انتقال خون مطابق سال های گذشته تمهیدات خاصی را در نظر گرفته است که در خدمت هموطنان باشیم.

او در ادامه افزود:این تمهیدات تحت شعار ( نذر خون) با تاثیر از حرکت امام حسین، مردم ایثار را سرمشق خودشان قرار می دهند و با اهداء بخشی از خون خود به نیازمندان رفتار انسان دوستانه و فداکارانه خود را نشان میدهند.

او تصریح کرد : با توجه به اینکه شیراز مهم ترین قطب پزشکی جنوب کشور است؛ همه روزه با مصرف فراوانی از خون و فرآورده های خونی مواجه هستیم که باعث شده ذخیره خونی کاهش یابد به ویژه در این ایام که اهدا کنندگان درحال مسافرت هستند کاهش ذخایر خونی به حد بحرانی رسیده است.

مدیر کل سازمان انتقال خون فارس افزود:در حال حاضر ما به تمام گروه های خونی نیاز داریم اما نیاز به گروه های خونی O مثبت و منفی و A مثبت و منفی بیشتر است.

مسعود ترابی در ادامه گفت: مصرف متوسط روزانه خون استان فارس بالغ بر ۳۰۰۰فراورده ی خونی است؛در صورتی که روزانه ۱۰۰۰نفر در سطح استان خون اهداء کنند این نیازبه طور متوسط فراهم میشود با توجه به اینکه خون با وجود دستگاه های پیشرفته بیشتر از یک ماه قابل ذخیره نیست؛ پس عزیزان اهداء کننده باید به طور مستمر به سازمان انتقال خون مراجعه کنند تا این ذخایر به طور مستمر جایگزین شود.

او افزود:در سال گذشته در سطح استان۱۷۰۰۰۰نفر به طور مستمر اهداء خون داشتند که بیش از ۶۰ درصد آنها دارای کارت اهداء خون بوده اند.

او ادامه داد : مشارکت بانوان در کل کشور در زمینه اهداء خون کم تر از ۵ درصد است و در فارس حدود۵ درصد است.

ترابی افزود:اهداء خون به نیازمندان در این ماه شامل:

تاثیر و پیروی پیام امام حسین در راه ایثار،گذشت و فداکاری که با اهداء خون این راه ادامه می یابد.

انسان دوستی که با اهداء خون حداقل جان سه نفر با هر واحد خون نجات می یابد.

بزرگداشت این دهه و گرامی داشت پیام امام حسین که در بالا ترین شکل خود با عمل فداکارانه و انسان دوستانه است.

او طبق این اهداف ادامه داد: این حرکت تحت عنوان نذر خون میتواند بسیار ثمر بخش و موثر در جامعه چه در بعد معنوی ،انسان دوستانه و نجات جان افراد باشد.

ترابی افزود : عزیزانی که مایل به اهداء خون در این ایام هستند با دارا بودن شرایط حداقل ۵۰ کیلو گرم وزن و سن۱۸ الی۶۰ سال تمام با داشتن کارت ملی می توانند به پایگاه های سیار یا ثابت خون گیری مراجعه کنند.

پایگاه های سیار واقع در، حرم مطهر شاه چراغ (ع) که از پنجشنبه ۱۴شهریور ماه از ساعت۲۰:۰۰ تا پاسی از شب و در حرم سید علا الدین حسین از پنجشنبه ۱۴ شهریور ماه از ساعت ۲۱:۰۰ تا پاسی از شب آماده دریافت خون از اهداء کنندگان است.

واحد های سیار خون گیری تا سه شنبه ۱۹ شهریور ماه در پایگاه‌ها مستقر هستند.

پایگاه های ثابت خون گیری واقع در فلکه نمازی جنب درمانگاه امام رضا همه روزه از ساعت ۸صبح الی ۱۹:۳۰ و میدان ولیعصر بوستان ولیعصر همه روزه از ساعت۸:۳۰صبح الی۱۲:۳۰ پذیرا اهداء کنندگان خون هستند.

پایگاه مرکزی واقع در قصرالدشت پایین تر از عفیف آباد ایستگاه آسیاب قوامی نیز همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۸ شب پذیرا عزیزان است ؛این مرکز در روزهای یک شنبه ۱۷ شهریور ماه و دوشنبه ۱۸ شهریور ماه تاساعت ۲۲:۰۰مشغول به کار است.

ترابی ادامه داد:امسال خدمت اضافه ای هم صورت گرفته که آن اهداء پلاسما به نیاز مندان است، و این پایگاه اهداء پلاسماواقع در فلکه نمازی جنب درمانگاه امام رضامی باشد که همه روزه از ۸ صبح الی ۱۴:۰ پذیرا عزیزان است؛این پایگاه امسال در روزهای تاسوعا و عاشورا هم مشغول به کار است.

او گفت:پایگاه های خون گیری در شهرستان های جهرم، فسا، لارستان،داراب ،آباده،مرودشت کازرون از ساعت ۸ صبح تا ۱۳:۰۰ اقدام به خون گیری می نمایند.

ترابی افزود:اهداء خون به نیازمندان در این ماه شامل، تاثیر و پیروی پیام امام حسین در راه ایثار،گذشت و فداکاری که با اهداء خون این راه ادامه می یابد، انسان دوستی که با اهداء خون حداقل جان سه نفر با هر واحد خون نجات می یابد.

او اهداء خون در ماه محرم را بزرگداشت این دهه و گرامی داشت پیام امام حسین که در بالا ترین شکل خود با عمل فداکارانه و انسان دوستانه است، خواند.

او طبق این اهداف ادامه داد: این حرکت تحت عنوان نذر خون میتواند بسیار ثمر بخش و موثر در جامعه چه در بعد معنوی ،انسان دوستانه و نجات جان افراد باشد.

خبرنگار: زهرا منوچهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار