مدیر کل سازمان انتقال خون قم: کاهش اهداء خون نگران کننده است

رکورد زنی خبرنگاران قمی در اهدای خون

قم (پانا) - مدیر کل سازمان انتقال خون قم از افزایش نگرانی ها با کاهش اهدا کنندگان خون خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۳۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل سازمان انتقال خون قم: کاهش اهداء خون نگران کننده است

پیش از ظهر امروز مرتضی نوریان، با حضور در جمع خبرنگاران و اهداء کنندگان خون حاضر در مرکز انتقال خون قم، که به مناسبت چهل و پنجمین سالروز تأسیس سازمان انتقال خون ایران در سازمان انتقال خون قم گرد هم آمده بودند با اشاره به جایگاه ویژه اهدای خون اظهار کرد: با توجه به قرابت روز خبرنگار در هفدهم مرداد و روز ملی انتقال خون در نهم مرداد، رسالت هر دو گروه حاضر ترویج فرهنگ کمک به هم نوع است که بحمد الله به خوبی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در چهار ماهه نخست سال جاری، حدود ۱۸ هزار فراورده خونی به مراکز درمانی قم ارسال شده است، از مصرف ۹۵درصد محصولات خونی در مراکز درمانی سخن گفت و بیان کرد: نقش بی بدیل خبرنگاران و اصحاب رسانه قم در افزایش شاخص اهدای خون در استان تاثیرگذار بوده به طوری که در قم به ازای هر هزار نفر، ۳۰ نفر خون اهدا می کنند و این در حالی که میانگین کشور آن، 27 نفر به ازای هر هزار نفر است.

مدیر کل انتقال خون قم جایگاه اهدای خون در استان را مناسب و بالاتر از میانگین کشوری دانست و افزود: فراورده های خونی به صورت کلی می تواند به نجات جان حداقل سه بیمار کمک کند چرا که پلاکت، پلاسما، گلبول قرمز و سفید ایجاد و پس از انتقال به مراکز درمانی از آن استفاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه اهدای خون صدقه جاری است، گفت: خون و فراورده های آن جان بیماران نیازمند به خصوص بیماران سرطانی بدخیم و هموفیلی را نجات می بخشد.

نوریان با اشاره لزوم استمرار در اهدای خون گفت: آمار اهداء کنندگان خون متأسفانه رو به کاهش گذاشته است که این امر علیرغم اینکه نیازهای استان و کشور فعلاً در زمینه فراورده های خونی مرتفع است ولی سبب بروز نگرانی هایی نیز شده است که باید با فرهنگ سازی بهتر و بیشتر سعی در ترغیب بیشتر مردم به انجام این عمل خدا پسندانه که همانند صدقه جاریه نیز می باشد کنیم.

وی تصریح کرد: اهدای خون بانوان در کشور نسبت به شاخص جهانی بسیار پایین است به طوری که در قم حدود ۳٫۶ اهداکنندگان زن هستند و این امر احتمالاً به دلیل ترسی است که خانم ها از اهدای خون دارند.

شایان ذکر است: به مناسبت نهم مرداد سالروز تأسیس سازمان انتقال خون ایران بیش از 70 خبرنگار قمی با حضور در مرکز انتقال خون قم با انجام یک حرکت نمادین خون اهداء کردند تا حس خوب کمک به همنوع را در جامعه فرهنگی و ارزشی به دیگران بسط و گسترش دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار