پایگاه انتقال خون استان فارس در سطحی بالاتر از استاندار های جهانی قرار دارد

شیراز(پانا)_ مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس با تاکید بر اینکه پایگاه انتقال خون استان فارس در سطحی بالاتر از استانداردهای جهانی قرار دارد گفت:در حال حاضر میزان آلودگی فرآورده های خونی سازمان انتقال خون استان فارس به صفر درصد و ویروس هپاتیت سی و هپاتیت بی در فرآورده های خونی ۵٣هزارم درصد رسیده است.

کد مطلب: ۹۴۲۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
پایگاه انتقال خون استان فارس در سطحی بالاتر از استاندار های جهانی قرار دارد

مسعود ترابی در نشستی که امروز 7 مرداد به مناسبت روز ملی انتقال خون برگزار شد،سطح ایمنی بسیار بالای خون و فراورده های خونی که در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد را به عنوان دیگر دستاورد های عظیم و بزرگ این سازمان یاد کرد و تصریح کرد:سازمان انتقال خون استان فارس این افتخار را دارد که بعد از تهران دومین تولید کننده ی خون در سراسر کشور باشد.

ترابی با اشاره به اینکه افزایش آمار اهدای پلاکت فرسیس و پلاسما فرسیس از اهدا کنندگان جزو دستاورد های دیگر این سازمان در سال98 بوده است تصریح کرد: اهدای پلاکت فرسیس و پلاسما فرسیس از دستاورد های روز دنیا به شمار می رود.

او همچنین از رشد ٦۴ درصدی در اهدای پلاسما و پلاکت خبر داد و اظهار کرد: ١٠٠درصد نیاز مراکز درمانی به پلاسما و ٩‌٠ درصد نیاز مراکز درمان سرطان، به پلاکت فرسیس توسط این سازمان تامین می شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس در خصوص توسعه پایگاه‌های سازمان انتقال خون استان فارس اظهار داشت:تاسیس پایگاه سوم اهدای خون در فلکه ولی عصر سبب شده کسانی که در حوزه ی شرقی شیراز زندگی می کنند برای اهدای خون دسترسی راحت‌تری داشته باشند.

ترابی افزود:در صدد راه اندازی پایگاه انتقال خون استقلال که در ورودی شهرک استقلال قرار دارد هستیم که بیش از 95درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که انتظار می رود با راه اندازی این پایگاه به عنوان پایگاه انتقال خون چهارم خدمت رسانی سازمان انتقال خون را توسعه بدهیم.

او تصریح کرد:بزرگ ترین چالش برای راه اندازی پایگاه استقلال کمبود نیروی انسانی است که انتظار می رود با حمایت مسئولان عالی رتبه‌ی استانی شاهد تامین پرسنل مورد نیاز برای راه اندازی پایگاه استقلال باشیم.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس با بیان اینکه استان فارس مهم ترین قطب پزشکی جنوب کشور است و در عبن حال بزرگ‌ترین مصرف کننده خون و فرآورده های خونی در جنوب کشور است، گفت: هر عمل جراحی پیوند کبد نیاز به 30واحد خون،برای پیوند کلیه نیاز به 15 واحد خون و عمل قلب نیاز به12واحد خون دارد.

ترابی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد بیماران تالاسمی در استان فارس است که در هفته سه بار به تزریق خون نیاز دارند گفت:از کشور های حوزه ی خلیج فارس و استان های همجوار بیمارانی داریم که عمل جراحی انجام می دهند که نیاز زیادی به خون دارند.

او با بیان اینکه فرآورده‌های خونی این سازمان در تهدید است از مردم خواست تا برای یاری این سازمان در احیای بیماران کوشا باشند.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس با اشاره به اینکه حضور بانوان در اهدای خون خیلی کم است گفت:انتظار می رود بانوان در زمینه اهدای خون یاری گراین سازمان باشند.

ترابی تاکید کرد:خون قابل نگهداری نمی باشد و مهلت نگهداری هر کیسه خون پس از ١ماه و هر کیسه ی پلاکت ۵ روز می باشد و این سازمان دوباره به فرآورده های خونی نیاز پیدا می کند.

او با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون استان فارس در سال جاری شاهد ۵٣هزار نفر مراجعه کننده بوده است که بیش از٣٨هزار نفر موفق به انتقال خون شده اند تصریح کرد: مراجعه کنندگان این سازمان ١.٩درصد و اهدا کنندگان 1.4درصد رشد داشته است.

به گفته ی مدیر سازمان انتقال خون استان فارس؛این سازمان در گروه خونی aوoمثبت و منفی دچار کمبود خون است.

خبرنگار:محمدفروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار