جمعه خبر؛ از استعفا تا گلایه و رساندن پیام رهبری و رئیس‌جمهوری به مسکو توسط ولایتی

تهران (پانا) - هفته گذشته اصرار به خبر استعفای معاون اول رئیس‌جمهوری از سوی برخی در رسانه‌ها باعث شد این خبر دو بار از سوی دفتر رئیس‌جمهوری تکذیب شود اما گذشته از این خبر، سفر مشاور امور بین‌الملل رهبری به مسکو با پیام رهبری و رئیس‌جمهوری و ادامه خبرها از جزئیات بسته پیشنهادی اروپا همچنان در صدر اخبار بود.

کد مطلب: ۸۳۶۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛  از استعفا تا گلایه و رساندن پیام رهبری و رئیس‌جمهوری به مسکو توسط ولایتی

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از 16 تا 22 تیر ماه، شاهد اتفاقات و رخ‌دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود، هفته‌ای که عمده اخبار آن مربوط به انکار و اصرار استعفای جهانگیریْ موضوع فساد، ادامه تخریب دولت و رئیس‌جمهوری از سوی برخی و گلایه سپینتا نیکنام و ... بود.

انکار و اصرار درباره استعفای جهانگیری

در هفته اخیر خبری مبنی بر استعفای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری از سوی پایگاه خبری «انتخاب» منتشر شد که منبعی آگاه در نهاد ریاست‌جمهوری آن را تکذیب کرد.

به رغم تکذیبیه، پایگاه خبری انتخاب روز دوشنبه 18 تیر بازهم بر ادعای خود اصرار کرد و با انتشار متنی نوشت که به منبع آگاه خود اطمینان دارد. در بند یک توضیحات انتخاب در این باره آمده است:‌ «انتخاب نسبت به منابع خبری خود اطمینان کامل دارد. استعفای معاون اول رئیس جمهوری پیشتر نیز رسانه‌ای شده بود، اما بار دیگر تاکید می‌شود تفاوت استعفای اخیر او با دفعات پیشین، سکوت دولت است که نشان می‌دهد عدم پذیرش این استعفا، صرفا به دلیل مصالحی است که تنظیم کنندگان جوابیه دفتر رییس جمهور به خوبی بر آن‌ها واقفند.»

در ادامه این مطلب نیز تاکید شده است:‌ «به طور طبیعی موضوع استعفای معاون اول رئیس جمهور با شرایطی که وصف آن در مطلب انتخاب آمده، باید از طریق دفتر معاون اول تایید یا تکذیب شود نه دفتر رئیس‌جمهوری. در شرایطی که خود رییس دفتر رییس جمهور یک طرف دعوا و یکی از عوامل این ماجرا است، چگونه می‌توان تکذیبیه نیم بند این دفتر را پذیرفت؟»

این ادعای انتخاب در حالی بود که دفتر رئیس جمهوری اعلام کرد که درباره این موضوع حق شکایت از این سایت را برای خود محفوظ خواهد داشت.

اما ماجرا به همین ختم نشد و روزنامه اعتماد روز سه‌شنبه 19 تیر مطلبی تحت عنوان «پشت پرده انتشار شایعه کناره‌گیری جهانگیری از دولت؛ آیا نهاوندیان جایگزین سیف می‌شود؟» منتشر کرد که این بار شورای اطلاع‌رسانی دولت وارد میدان شد و با صدور اطلاعیه‌ای درباره اخبار منتشر شده از استعفای معاون اول رئیس‌جمهوری واکنش نشان داد و این اخبار را تکذیب کرد.

شورای اطلاع‌رسانی دولت در بیانیه خود روابط بین اسحاق جهانگیری و محمد نهاوندیان را صمیمی عنوان کرد و نوشت که در صورتی که معاون اول با انتسابی مخالف باشد برای بیان آن نیاز به استعفا ندارد.

محمد باقر نوبخت،سخنگوی دولت در صفحه توئیتر خود به خبر استعفای معاون اول رئیس‌جمهوری واکنش نشان داد و حضور جهانگیری در دولت را نقطه قوت دولت دانست.

واکنش کدخدایی به اظهارات حجاریان در مورد شرکت نکردن اصلاح‌طلبان در انتخابات

سعید حجاریان در گفت‌و‌گویی که هفته گذشته در رسانه‌ها منتشر شد گفت: « انتخابات بت نیست برای ما؛ چه کسی گفته اصلا باید شرکت کرد یا نکرد. ممکن است شرکت کنیم؛ ممکن است شرکت نکنیم. بستگی به شرایط دارد. ممکن است ما هم بگوییم که شرکت نمی‌کنیم با وضع کنونی».

او در این مصاحبه می‌گوید: «اگر شورای نگهبان می‌خواهد همین‌طوری عمل کند (اشاره به مسئله ردصلاحیت‌ها) اصلا شرکت نمی‌کنیم»

اظهارات حجاریان که برخی او را تئوریسین اصلاح‌طلبان می‌دانند باعث واکنش‌هایی شد. از جمله آنکه عباسعلی کدخدایی در واکنش به این اظهارات گفت: «آنها خودشان می‌دانند که شرکت کنند یا نه ولی شورای نگهبان وظیفه قانونی خود را انجام داده و در آینده هم بر اساس وظایف قانونی خود عمل می‌کند.»

او همچنین تصریح کرد: «این شورا خیلی توجهی نخواهد کرد به این که برخی افراد می‌گویند در انتخابات شرکت می‌کنیم یا شرکت نمی‌کنیم.»

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: «بهتر است همه به قانون تمکین کنیم و هر چه قانون می‌گوید و براساس قانون حرکت کنیم.»

هیات دولت گزارش وزارت امور خارجه از تعهدات اروپا به ایران را بررسی کرد

جمعه هفته گذشته اولین نشست کمیسیون مشترک برجام بدون حضور آمریکا و با حضور وزرای امور خارجه گروه 5 در وین برگزار شد. نشستی که به گفته وزیر امور خارجه کشورمان بسته پیشنهادی اروپا به ایران واگذار و راهکارهایی برای اجرای بسته که از نظر رئیس جمهوری کشورمان چندان امیدوار کننده نبود ارائه شد.

جلسه عصر یکشنبه هیات وزیران به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز به همین موضوع اختصاص بافت و گزارش وزارت امور خارجه درباره مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران با اروپایی‌ها و بسته تعهدات آنان درباره برجام به استحضار اعضای دولت رسید.

هیات وزیران در این جلسه ضمن تقسیم مسئولیت هریک از دستگاه‌های اجرایی، بر پیگیری تعهدات کشورهای اروپایی در حیطه مأموریت هر دستگاه تأکید کرد.

وزیر ارشاد از این چلسه مطلبی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد. او نوشت: «تیم مذاکره کننده ایران همچنان در خط مقدم است.

امروز در جلسه دولت گزاره‌های امید آفرین از این تلاش روایت شد. آنان را در این مصاف تنها بگذاریم.»

گلایه سپنتا نیکنام از تاخیر در حل پرونده اش در مجمع تشخیص مصلحت

برگزاری جلسه روز یکشنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و در دستور کار قرار نگرفتن موضوع سپنتا نیکنام در دستور کار نشست باعث انتقادهای بسیاری به این مجمع شد و این بار خود نیکنام در صفحه توئیتر خود با انتشار شعری به تعویق افتادن هرباره بررسی موضوع اعتراض کرد.

سپنتا نیکنام در صفحه توئیتر خود نوشت: «بلکه دیگر طبع شعر کاری کند!

چند ماهی مانده کارم در میان

هر چه مدت بگذرد باشد

زیان من نمیدانم کدامش ارجح است

"آ سِ آن" یا "وحدت ایرانیان"؟»

مجیدانصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره به تعویق افتادن موضوع به پانا گفت:« به دلیل اینکه دو مورد اختلافی دیگر به مجمع ارجاع شده بود که یکی از آنها با قید دو فوریت و دیگری با قید یک فوریت بود، موضوع نیکنام مورد بررسی قرار نگرفت.»

او همچنین حل مسئله سپنتا نیکنام را مصلحت کشور و نظام دانست و گفت که این مشکل باید حل شود تا دست‌آویزی به دست دشمنان انقلاب برای حمله به نظام جمهوری اسلامی ایران داده نشود.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید نیز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به این موضوع واکنش نشان داد و در پاسخ به پانا درباره این مسئله گفت: «درباره سپنتا نیکنام هم طرحی در مجلس تهیه شد و شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. ما انتظار داشتیم این موضوع با اولویت در مجمع مطرح شود، در یکی از جلسات این موضوع مطرح شد و درباره آن بحث شد اما ادامه به جلسه بعد موکول شد ولی در جلسه بعد از دستور خارج شد و دستور خارج از نوبتی مطرح شد. یکی از آنها استمهال اعتبارات عمرانی تا پایان شهریور بود که اگر تا پایان تیر تصویب نمی‌شد به مشکل بر می‌خورد و دیگری الحاق ایران به پیمان آس‌آن که اولویت داشت و باعث شد بحث سپنتا مطرح نشود که امیدواریم به عنوان اولین دستور جلسه آینده مطرح شود.»

او ادامه داد: «موضوع سپنتا نیکنام در دو کمیسیون سیاسی و امنیتی و کمیسیون حقوقی مطرح شده بود اما جلسه مشترکی تشکیل شد و کمیسیون مشترک نظر مساعد داد که امیدواریم نظر این کمیسیون مشترک در صحن مجمع هم به تصویب برسد. البته این موضوع نیازمند دو سوم آراست که قدری مشکل است ولی ان‌شاءالله حل خواهد شد.»

با وجود آنکه در اخبار منتشر شده اعلام شد که موضوع سپنتا نیکنام در جلسات بعدی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد ظاهرا گروهی در فضای مجازی به نیکنام تبریک گفته بودند که با واکنش دوباره او مواجه شد و در صفحه توئیتر خود نوشت که هنوز چیزی به او اعلام نشده است.

واکنش آشنا به اتهامات علیه پسر رئیس‌جمهوری

یکی از خبرسازهای هفته گذشته اظهارات دیگری از مصطفی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس بود که این روزها اظهاراتش از ایران تا آمریکا خبرساز می‌شوند و باعث واکنش‌هایی می‌‌شوند.

ذوالنوری در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد گفته بود: «رئیس‌جمهوری که پسرش سه‌تابعیتی است؛ هم تابعیت کانادایی دارد، هم تابعیت انگلیسی و هم تابعیت ایرانی، آیا می‌تواند نگاه به داخل و مصرف کالای ایرانی را ترویج کند؟! بیایید به داخل نگاه داشته باشید. وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ۲۵۰۰ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندانش جزو این ۲۵۰۰ نفر باشند. امروز اگر این افراد از آمریکا اخراج شوند، مشخص می‌شود که چه کسانی زد و بند دارند و منافع ملی را به آب‌نبات امریکا می‌فروشند.»

این بار حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری، به این اظهارات واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت:«نماینده‌ای در مصاحبه با روزنامه اعتماد اتهاماتی را متوجه پسر رئیس جمهوری کرده است. این اتهامات تکذیب می‌شود. آن پسر نه تابعیت جای دیگری دارد، نه کارت اقامت، نه ویزای بلند مدت، نه ویزای کوتاه مدت و نه اصلا سفر خارجی می رود! او قبلا هم دروغهایی علیه رئیس‌جمهوری مطرح کرده بود.»

عراقچی: نشست وین نمایش صریح انزوای آمریکا درعرصه بین الملل بود

بعد از گذشت حدود 4روز از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه توضیحاتی درباره بسته پیشنهادی اروپا داد.

این توضیحات در حالی بود که وزیر امور خارجه در پایان نشست روز جمعه اعلام کرده بود که مذاکرات بر اساس بیانیه مشترک ادامه پیدا خواهد و تصمیم در این باره در تهران گرفته خواهد شد.

عراقچی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام را «نمایش صریح انزوای آمریکا درعرصه بین الملل » ارزیابی کرد و گفت که بیانیه این نشست حاوی نکات قابل توجهی است که موفقیت جمهوری اسلامی ایران در بیان و اعمال خواسته های خود را نشان می دهد.

او ادامه داد: «آن چه که برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد ترجمه این عزم و اراده به راه حل های عملیاتی است به گونه ای که منافع ایران در عمل و به صورت ملموس، در حوزه های مختلف اقتصادی به ویژه نفتی و بانکی تامین شود.»

او گفت: «البته برخی راهکارهای عملیاتی در حوزه عملیات بانکی و خرید نفت در جلسه وزرا ارائه شد که باید هرچه سریعتر تدقیق و عملیاتی شوند. کنارگذاشتن دلار از معاملات ایران و شرکای اقتصادی خود از جمله این راهکارها بود که همه وزرای خارجه شرکت کننده بر آن تاکید داشتند.»

این اظهارات عراقچی در حالی بود که یک شب پیش از آن سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که سه قدرت اروپایی (آلمان انگلیس و فرانسه) برای ادامه تجارت خود با ایران بدون استفاده از دلار موافقت کردند.

بنابر گفته لاوروف این تصمیم می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر تجارت شرکت های کوچک و متوسط اروپایی برای تجارت با ایران داشته باشد.

تکذیب ادعاهای منتسب به کریمی قدوسی درباره انتخابات 96 از سوی دفتر رئیس‌جمهوری

اوایل هفته گذشته بود که یک وب‌سایت خبری نوشت که فردی به نقل از محمد جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، ادعاهایی را در مورد عملکرد شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 و مباحثی در مورد اصل برگزاری انتخابات مطرح کرده است.

کامران غضنفری، نویسنده کتاب جنجالی «حسن روحانی در یک نگاه» در مصاحبه با یک سایت اصولگرا اتهامات عجیبی را به رئیس‌جمهوری وارد کرده و مدعی ردصلاحیت رئیس‌جمهوری در سال 96 شده است.

غضنفری گفته است: « آقای کریمی قدوسی ... اشاره می‌کند آقای روحانی را شورای نگهبان رد صلاحیت کرد، برای همین انتخابات سال ۹۶، اما ایشان بر می‌گردد و شورای نگهبان را تهدید می‌کند که اگر من را تایید نکنید من انتخابات را برگزار نخواهم کرد. این انتخابات را برگزار نخواهم کرد معنای تلویحی‌اش می‌شود به آشوب کشاندن کشور. شورای نگهبان چرا زیر بار چنین چیزی رفته و چه مصلحت‌اندیشی در رای‌گیری مجدد ایشان را تایید صلاحیت می‌کند باید از خود اعضای محترم شورای نگهبان سوال کرد. ولی این خبری است که آقای کریمی قدوسی مطرح کرد که در ابتدا شورای نگهبان ایشان را رد صلاحیت کرده بود»

او درباره دلیل ردصلاحیت روحانی مدعی شده: «به دلیل تخلفات بسیار ایشان. من قبل از انتخابات اسفند ۹۵ یک مقاله مختصر و فشرده همین مقاله‌ای که منتشر کردیم را خیلی خلاصه‌تر، اسفند ۹۵ آماده و پیگیری چند روزه کردم یا چند هفته‌ای و مقاله مختصری تهیه کردم که آن فروردین ۹۶ هفته نامه ۹ دی چاپ کرد، منتها قبل از چاپ توسط یکی از دوستان فرستادیم که برای شورای نگهبان ببرد، آن دوستی که برده بود و به یکی از اعضای شورای نگهبان داده بود، نقل کرده بود که وقتی آن عضو محترم شورای نگهبان این مقاله را خوانده بود و نگاه کرده بود گفته بود پرونده فلانی در اینجا خیلی بیشتر از این حرف‌ها است. خیلی سنگین‌تر و بیشتر از این حرف‌ها است، یعنی مستنداتی که شورای نگهبان داشته است خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. به همین دلیل هم در مرحله اول ایشان را رد صلاحیت می‌کند. بعد در مرحله دوم به چه مصلحت‌اندیشی ایشان را تایید می‌کند خوب از شورای نگهبان باید سوال کرد».

یک منبع آگاه در دفتر رئیس‌جمهوری این ادعاها را تکذیب کرد و گفت: «این ادعا از اساس کذب بوده و در همان زمان نیز توسط سخنگوی شورای محترم نگهبان تکذیب شده است، با این همه به دلیل اینکه این خبر کذب حاوی افترا به ریاست جمهوری است، معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری این موضوع را تا انتها مورد پیگیرد حقوقی قرار خواهد داد.»

همچنین، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در گفت‌و‌گو با جماران گفت: «من از صحبت‌هایی که ایشان می‌گوید اطلاعی ندارم و فکر نمی‌کنم مطالبی که ایشان می‌گوید قرین به صحت باشد.»

سخنگوی شورای نگهبان افزود: «هر صحبت و اظهار نظر باید مستند به قرائن دقیق و محکمه‌پسند باشد و الّا اینکه هرکسی از ظن خود یار قافله می‌شود خیلی مهم نیست.»

او تأکید کرد: «شورای نگهبان اگر مطلبی داشته باشد از طریق سخنگو و روابط عمومی اعلام می‌کند.»

کدخدایی با اشاره به چالش‌های بین‌المللی کشور در مواجهه با دشمنان خارجی‌ گفت: «در پی فرمایش‌های مقام معظم رهبری، ما باید در پی وحدت همه مسئولان باشیم و در مقابل دشمن خارجی با‌ید واحد حرکت کنیم.»

مناظره جنجالی توکلی و صادقی در مورد فساد سیستماتیک در کشور

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و محمود صادقی، نماینده کنونی مجلس روز سه شنبه 19 تیر در نشست خبری «فساد معضل فراجناحی در جمهوری اسلامی ایران» که در خبرگزاری ایرنا برگزار شد حضور داشتند و تبعات فساد در نظام ایران بررسی کردند.

در این نشست طرف بر وجود فساد سیستماتیک در کشور اذعان کردن و گفتند که باید برای مبارزه با این فساد اقدام موثر صورت گیرد.

توکلی در این نشست گفت: «اگر فساد سیستماتیک وجود داشته باشد خود به خود سیستم مبارزه با فساد از کار می‌افتد و همین فساد می‌تواند جمهوری اسلامی را ساقط کند و اوضاع را روز به روز بدتر کند.»

صادقی در واکنش به آنچه توکلی مطرح کرده بود گفت:‌ «منظور از فساد سیستماتیک این است که افراد،‌ سازمان‌ها و گروه‌ها برای پیش‌بردن کارها راهی جز آلوده شدن به فساد نداشته باشند و علاوه بر این دستگاه‌ها و نهادهای مسئول مبارزه با فساد عزمی برای مبارزه با فساد نداشته باشند.»

در ادامه توکلی درباره بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند فساد سیستمی در کشور وجود ندارد بلکه فساد به صورت نقطه‌ای فساد است، گفت:‌ «در مورد این سخن مقام معظم رهبری بنده مقاله‌ای نوشتم که آیا فساد سیستمی هست یا خیر؟ تعریف سخنان مقام معظم رهبری این است که سرتاپای مملکت را فساد نگرفته و ما هم این را قبول داریم بلکه بخشی از سیستم که بخش حساسی از سیستم و مسئول نظارت است دچار فساد شده و خوشبختانه در رده‌های بالا شاهد چنین فسادی نیستیم.»

صادقی در واکنش به این اظهارات توکلی گفت:‌ «درست است سرتاپای نظام را فساد نگرفته اما بر اساس مقاله‌ای که حسن دادگر در سال 82 در مورد فساد مالی در تاریخ معاصر ایران نوشته است و این مقاله بر فساد ایران معاصر در رژیم پهلوی مروری دارد از سال 1352 تا 1355 یعنی سه سال پایانی حکومت پهلوی حدود یک میلیارد دلار از کشور خارج شده و این نشان‌دهنده فساد فراگیر در جامعه است. در حالیکه در جمهوری اسلامی ایران وقتی اعداد و ارقام اختلاس‌ها را بررسی می‌کنیم یعنی 3 هزار میلیارد و 12 هزار میلیارد چیزی فراتر از این رقم است.»

توکلی در مورد اینکه آیا برخی از موارد مبارزه با فساد به دلیل تسویه حساب جناحی است یا خیر گفت:‌ «بله متاسفانه در این زمینه گرفتاری‌های جناحی داریم و با برخی از غرض ورزی‌ها مواجه می‌شویم. باید تمایلات نفسانی و تعصبات جناحی را کنار بگذاریم تا بتوانیم با فساد مبارزه کنیم. در کل کسانی که فساد می کنند مربوط به هیچ جناحی نیستند بلکه دزد هستند.»

صادقی در این زمینه گفت:‌ «داستان احزاب و جناح در کشور ما داستان عریض و طویلی است. ما در کشور اصلا حزبی نداریم بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری دسته‌بندی‌ها بر اساس قبیله و روابط تاریخی بین افراد است اما اگر احزاب به طور حقیقی شکل گیرند خودشان می‌توانند فساد را کنترل کنند و چشم ناظر مردم باشند. متاسفانه در برخی از موارد ما با چشم‌پوشی‌های رفاقتی مواجه می‌شویم‌.»

نشست خبری عارف با خبرنگاران

محمدرضا عارف نیز روز چهارشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ سوال پانا درباره چگونگی دست‌یابی به اتحاد بین همه جریان‌های سیاسی کشورمان یادآور شد: «در بررسی‌ای که داشتیم مهم‌ترین راهبرد کشور را همدلی بین جریان‌های سیاسی می‌دانیم که البته از روند آن در کشور راضی هستیم. ما رفتار رقبایمان را در مجموع قابل قبول می‌دانیم و معتقدیم ریشه‌های نداشتن انسجام و وحدت‌بخشی، مسائلی مانند رفع حصر است. در این باره کارگروهی تشکیل دادیم و پیگیری‌هایی کردیم البته بنا نداشتیم عملکرد کارگروه خیلی رسانه‌ای شود زیرا در این موضوع باید به گونه‌ای پیش برویم که همه احساس برد کنند،‌ این مسئله با منافع ملی گره خورده و نباید پیروزی و شکست جریانی مطرح شود. البته گشایش‌هایی صورت گرفته و امیدواریم اصل این موضوع حل شود.»

او با بیان اینکه موضوع ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی بارها پیگیری شده اظهار کرد: «در این باره ملاحظاتی وجود دارد که ما سعی کردیم آن را پیگیری کنیم تا حل شود.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره مسئله سپنتانیکنام، عضو شورای شهر یزد نیز بیان کرد: «درباره سپنتا نیکنام هم طرحی در مجلس تهیه شد و شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. ما انتظار داشتیم این موضوع با اولویت در مجمع مطرح شود، در یکی از جلسات این موضوع مطرح شد و درباره آن بحث شد اما ادامه به جلسه بعد موکول شد ولی در جلسه بعد از دستور خارج شد و دستور خارج از نوبتی مطرح شد. یکی از آنها استمهال اعتبارات عمرانی تا پایان شهریور بود که اگر تا پایان تیر تصویب نمی‌شد به مشکل بر می‌خورد و دیگری الحاق ایران به پیمان آس‌آن که اولویت داشت و باعث شد بحث سپنتا مطرح نشود که امیدواریم به عنوان اولین دستور جلسه آینده مطرح شود.»

او ادامه داد: «موضوع سپنتا نیکنام در دو کمیسیون سیاسی و امنیتی و کمیسیون حقوقی مطرح شده بود اما جلسه مشترکی تشکیل شد و کمیسیون مشترک نظر مساعد داد که امیدواریم نظر این کمیسیون مشترک در صحن مجمع هم به تصویب برسد. البته این موضوع نیازمند دو سوم آراست که قدری مشکل است ولی ان‌شاءالله حل خواهد شد.»

رئیس فراکسیون امید در مورد موضوع رفع حصر و اینکه آیا در این باره ملاقاتی با مسئولان نظام داشته است، گفت:‌ «ملاقات‌های خوبی با افراد تاثیرگذار در این زمینه با اعضای شورای عالی امنیت ملی‌،‌ وزرا و برخی افراد دیگر داشتیم و کارگروه کمیته پیگیری تشکیل شد که با روسای قوه قضائیه و قوه مقننه جلسات خوبی برگزار شد اما قصد داشتیم با رئیس شورای عالی امنیت ملی و رئیس‌جمهوری نیز ملاقات داشته باشیم. در همین زمینه نیز از اقای روحانی گلایه کردیم که شما با حمایت اصلاح‌طلبان انتخاب شدید و باید این ملاقات را می‌گذاشتید و نقطه نظرات خود را به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌کردید. بنابراین اگر با رئیس شورای عالی امنیت ملی جلسه برگزار شد و لازم بود که ملاقاتی در این خصوص با مقام معظم رهبری نیز داشته باشیم از ایشان تقاضا می‌کنیم و اگر ایشان امر کردند به حضورشان می‌رسیم.»

او درباره موضوع سوال از رئیس‌جمهوری و نظر فراکسیون امید، اظهار کرد: «ما مخالف سوال از رئیس‌جمهوری نیستیم اما احساس می‌کنیم که پشت سوال از رئیس‌جمهوری انگیزه سیاسی قرار دارد، اگر انگیزه پاسخگویی و بیان مطالبات باشد از آن استقبال می‌کنیم. ما قداستی برای سوال از رئیس‌جمهوری قائل نیستیم و آن را حق مجلس می‌دانیم.»

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره اقدام صداوسیما در پخش مستند بیراهه در وضعی که کشور به وفاق و همدلی نیاز دارد،‌ گفت: «به نظرم این کار صداوسیما نهایت بی‌تدبیری بود. اگر اشکال قانونی و شرعی هم نداشته باشد باز هم بی‌تدبیری صورت گرفته است. این روال در گذشته هم وجود داشته است.»

عارف با تاکید بر اینکه این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح خواهد شد گفت: «کمیسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی طرح اداره صداوسیما است که طبق اطلاعم در مراحل آخر بررسی در این کمیسیون است. امیدواریم هر چه سریعتر این طرح در صحن علنی بررسی شود تا مشکلات در اداره صداوسیما به حداقل برسد.»

سفر ولایتی به مسکو

علی اکبر ولایتی، مشاورامور بین‌الملل مقام معظم رهبری صبح روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه به منظور تسلیم پیام‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان وارد مسکو شد.

او روز پنج‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و مهدی سنائی، سفیر ایران در مسکو نیز حضور داشتند.

در این دیدار دو طرف با تاکید بر توسعه همه‌جانبه روابط فی مابین در حوزه‌های دفاعی، نفتی، هسته‌ای، صنعتی، کشاورزی، توسعه تجارت و ... درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، پیش از این درباره این سفر گفت: «پس از خطای راهبردی رئیس‌جمهوری آمریکا و خروج این کشور از برجام، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت با اعزام تعدادی از فرستادگان ویژه که حامل پیام مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران هستند دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان را در قبال این رفتار خودخواهانه و خلاف موازین بین‌المللی آمریکا برای سایر کشورها تشریح کند.»

او سفر ولایتی را نیز در همین ارتباط عنوان کرد و افزود: «قرار است آقای ولایتی سفرهایی به مسکو و پکن داشته باشند که سفر وی به مسکو در رأس هیأتی متشکل از مقام‌های وزارت خارجه انجام می‌گیرد.»

سفر ولایتی به مسکو در حالی بود که همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در مسکو با پوتین دیدار کرد. اخبار منتشر شده حاکی از آن است که بی بی در این دیدار از پوتین خواسته است که ایران را از سوریه خارج کند تا اسرائیل نیز حضور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را در دمشق تضمین کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار