در گفت و گو با پانا

مجید انصاری: حل مسئله سپنتا نیکنام مصلحت کشور و نظام است

تهران (پانا) - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حل مسئله سپنتا نیکنام را مصلحت کشور و نظام می‌داند ومعتقد است که مشکل باید حل شود تا دست‌آویزی به دست دشمنان انقلاب برای حمله به نظام جمهوری اسلامی ایران داده نشود.

کد مطلب: ۸۳۵۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
مجید انصاری:  حل مسئله سپنتا نیکنام مصلحت کشور و نظام است

بیست‌و‌نهم اردیبهشت ماه همزمان با برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور برگزار شد و سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد، که برای حضور در دوره پنجم پارلمان شهری هم نامزد شده بود با اقبال 22 هزار نفری به عنوان تنها عضو زرتشتی شورای اسلامی این شهر، خود را آماده حضور دوباره در این دستگاه نظارتی شهری کرد.

اما در ادامه وضع به گونه‌ای دیگر رقم خورد، علی اصغر باقری، نامزد اصولگرا و شکست‌خورده انتخابات شورای شهر یزد از سپنتا نیکنام به شعبه چهل و سوم دیوان عدالت اداری به دلیل زرتشتی بودن و عدم التزام او به دین اسلام شکایت کرد و این شعبه نیز دستور موقت معلق شدن حضور نیکنام در شورای اسلامی شهر یزد را به استناد نظر فقهای شورای نگهبان داد.

پیش از این رویداد، احمد جنتی، دبیر شورای نگهزبان، در تاریخ بیست و ششم فروردین ماه یعنی چیزی حدود 1 ماه قبل از برگزاری انتخابات شورای شهر و روستا طی نامه‌ای خطاب به دستگاه‌های اجرایی کشور که در روزنامه رسمی منتشر شد، نظر فقهای شورای نگهبان را درباره ماده 26 قانون «تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» را اعلام کرد.

ماده 26 این قانون که شرایط انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت نام برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را مشخص می‌کند، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه را مورد تأکید قرار می‌دهد اما در تبصره یک در خصوص اقلیت‌های دینی مقرر می‌دارد: «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.»

شورای نگهبان اطلاق تبصره یک این ماده را با استناد به سخنرانی امام (ره) در تاریخ 12 مهر ماه سال 1358 خلاف موازین شرعی دانست و آن را مقید به شهرهایی اعلام کرد که در آنها اقلیت‌های دینی در اکثریت باشند. این نظر در همان تاریخ 26 فروردین از طریق روزنامه رسمی به همه دستگاه‌ها اعلام شد.

با این همه هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات که وظیفه تایید صلاحیت کاندیداهای شرکت‌کننده در انتخابات شهر و روستا را داراست، صلاحیت نیکنام را برای حضور در انتخابات تایید کرد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، نیز در تاریخ بیست و ششم مهرماه رسما «خلاف شرع» بودن حضور نیکنام در شوراهای اسلامی شهر و روستا را اعلام کرد و گفت که نظر این شورا «لازم الاجراست».

این اظهار نظر شورای نگهبان واکنش‌های بسیاری را از سوی نمایندگان مجلس در پی داشت. علی لاریجانی به عنوان رئیس قوه مقننه کشورمان در تریبون جلسه علنی مجلس از اختلاف نظر بین بهارستان و شورای نگهبان سخن گفت و لازم‌الاجرا بودن نظر شورای نگهبان را رد کرد.

از آن سو، نیکنام نیز که جنجال‌های موجود را دیده بود با استفاده از ظرفیت قانون برای حل و فصل موضوع، از تاریخ 22 مهرماه و به مدت 6 ماه از شورای شهر مرخصی گرفت.

نمایندگان مجلس در طول این مدت که اصرار شورای نگهبان بر نظر خویش را دیدند با تصویب طرح دو فوریتی با استفاده از کلیدواژه «عطف به ماسبق» حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا را تصویب کردند.

مدافعان این طرح در دفاع از نظر خود اعلام کردند که وقتی حضور اقلیت‌های مذهبی در مجلس شورای اسلامی که وظیفه قانون‌گذاری ملی و نظارت در سطح بالا را برعهده دارد، مجاز است به طریق اولی حضور آنان در شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز مجاز خواهد بود.

اصرار شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به نظرات خود راه را بر هرگونه تعامل بین دو ارگان بست و در نهایت طرح برای تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، تصمیم‌گیری‌ای که با تاخیر چندین ماهه مواجه شد و واکنش بسیاری از اهالی سیاست را در پی داشت.

پس از برگزاری جلسه روز یکشنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و در دستور کار قرار نگرفتن موضوع سپنتا نیکنام در دستور کار نشست باعث انتقادهای بسیاری به این مجمع شد و این بار خود نیکنام در صفحه توئیتر خود با انتشار شعری به تعویق افتادن هرباره بررسی موضوع اعتراض کرد.

سپنتا نیکنام در توئیتر نوشت: «بلکه دیگر طبع شعر کاری کند!

چند ماهی مانده کارم در میان

هر چه مدت بگذرد باشد

زیان من نمیدانم کدامش ارجح است

"آ سِ آن" یا "وحدت ایرانیان"؟»

مجیدانصاری، عضو مجع تشخیص مصلحت نظام در باره به تعویق افتادن موضوع در گفت‌وگو با پانا می‌گوید: «البته باید این موضوع را از دبیرخانه مجمع بپرسید زیرا دستور جلسات مجمع را دبیرخانه تعیین می‌کند البته بررسی موضوع این لایحه اختلافی تنها خواست آقای سپنتا نیکنام نبود بلکه مربوط کل اقلیت‌هاست.»

او افزود: «این موضوع در کمیسیون مشترک حقوقی و سیاسی، امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده و تصمیم مناسبی در این کمیسیون تصویب شد. در جلسه روز شنبه 16 تیرماه به دلیل اینکه دو مورد اختلافی دیگر از مجلس به مجمع ارجاع شده بود که یکی از آنها با قید دو فوریت و دیگری با قید یک فوریت بود، موضوع نیکنام مورد بررسی قرار نگرفت. البته موضوع بررسی کاندیدا شدن اقلیت‌ها در انتخابات شوراها نیز در دستور کار بود اما چون آن دو موضوع فوریت داشت تمام وقت مجمع گرفته شد و نوبت به این موضوع نرسید.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «قطعا در جلسات آینده مجمع به این لایحه اختلافی نیز رسیدگی خواهد شد.»

او در مورد لزوم بررسی این موضوع با توجه به نیاز به وحدت در وضع کنونی کشور تصریح کرد: «یکی از افتخارهای نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب این بوده که هم در قانون اساسی و هم در عمل، اقلیت‌های دینی و مذهبی به صورت متحد و منسجم در کنار مردم ایران بوده‌اند و همین اتحاد و انسجام بود که ما را در برابر دشمنان در اوایل انقلاب، جنگ تحمیلی و تحریم‌ها مقاوم و مصون نگاه داشته است.»

انصاری ادامه داد: «هر اقدامی که به تحکیم وحدت و انسجام ملی کمک کند ارزشمند است و در وضع فعلی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.»

او یادآور شد: «موضوع حضور اقلیت‌ها در انتخابات شورای شهر طبق مصوبه سال 1373 مجلس شورای اسلامی بود که شورای نگهبان آن را تایید کرده بود و اقلیت‌ها مشکلی نداشتند. آقای نیکنام نیز هم در دوره قبل انتخابات شورای شهر یزد شرکت کرده و انتخاب شده بود و هم این دوره و این مشکل جدیدی که پیش آمد از اساس می‌توانست پیش نیاید و اگر دقت بیشتری شده بود این مشکل پیش نمی‌آمد. حالا هم به مصلحت کشور و نظام است که مشکل را حل کنیم تا دست‌آویزی به دست دشمنان انقلاب برای حمله به نظام جمهوری اسلامی ایران داده نشود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار