حدادی:‌ خودارزیابی مدارس در راستای اجرای سند تحول است

تهران (پانا) - ابوالقاسم حدادی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی از اهمیت آشنایی مدارس با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۰۵۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
حدادی:‌ خودارزیابی مدارس در راستای اجرای سند تحول است

ابوالقاسم حدادی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی گفت: مبنای سند تحول نگاه تربیتی به آموزش وپرورش است، یعنی همه عوامل تاثیرگذار داخل مدرسه، عوامل تربیتی هستند. درواقع سند تحول همه را به عنوان مربی می داند و کل برنامه های سند تحول چه آموزشی باشد و چه تربیتی، در یک کلام با عنوان فرصت های تربیتی از‌آن یاد می شود.
حدادی با اشاره به اینکه جداسازی فضای آموزشی و تربیتی معنی ندارد، گفت:‌ با عنایت به شش ساحتی که سند تحول برای تربیت متوازن دانش آ‌موزان و متربیان درنظر گرفته است، سند تحول هیچ تفاوت و جدا سازی میان فعالیت های تربیتی و آموزشی ندارد و می گوید همه فعالیت های تربیتی چه در حوزه آموزش توسط معلمان و در کلاس چه فعالیت معاونین مدرسه و مربیان و مشاوران و حتی برنامه هایی که مدیر مدرسه یا تک تک دانش آ‌موزان و اولیا دارند، همه به نوعی فرصت های تربیتی است.

بر این اساس، نه تنها تطابق برنامه های تربیتی با سند تحول اهمیت دارد، بلکه ایجاد و زمینه سازی اهداف دوره های تحصیلی با توجه به ساحت های ششگانه سند تحول با نگاه فلسفه مورد قبول جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه است.
وی با اشاره به اینکه سند تحول حتی موضوع هدایت تحصیلی را پوشش می دهد گفت: با توجه به راهکارهای ارایه شده در سند تحول بنیادین انتظار می رود برنامه های عملیاتی در برنامه های سالانه مترتب از برنامه های سند تحول بنیادین باشد که قطعا اهداف هدایت تحصیلی را پوشش می دهد.
حدادی گفت: از همکاران فرهنگی انتظار داریم مناطق و مدارس شان را با سند تحول آشنا کنند. آشنا کردن با سند سه مرحله دارد. اول آشنایی با مبانی سند تحول که چند بخش دارد. اول، آشنا کردن با فلسفه سند جمهوری اسلامی و آشناسازی با تربیت رسمی و عمومی. آشنایی با چرخش های تحول آفرین که انتظار داریم از وضع موجود به وضع مطلوب حرکت کنیم. البته این مهم با آگاهی و برنامه و با تغییر نگرش حاصل می شود. باید این آگاهی سازی به همه کسانیکه به عنوان عوامل موثر در تربیت در مدرسه می بینیم داده شود.

معاون پژوهش شهر تهران افزود: در مرحله دوم تنظیم برنامه های آموزشی و پرورشی یا همان برنامه های تربیتی منطبق با راهکارهای سند تحول صورت بگیرد و موضوع سوم پایش و نظارت بر اجرای برنامه های داخل مدرسه است یعنی خودارزیابی از مدرسه ها داشته باشیم که بدانیم تا چه اندازه توانسته اند اهداف دوره های تحصیلی را محقق کنند.
حدادی گفت: مسلما فرهنگیان در راستای عملی کردن سند کمبودها و محدودیت هایی در مدارس دارند، اعم از اینکه منابع مالی و تجهیزات و منابع انسانی باشد اما این ها در مرحله اجرا مشخص می شود. مرحله سوم، مرحله پایش است. انتظار داریم وقتی این مهم انجام شد نگاه اصلاحی وانتقادی خود را مطرح کنند و به برنامه ریزان و صاحبنظران در سند تحول منتقل کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار