فولادوند: پرورشی موثرترین حوزه در اجرای سند تحول است

تهران (پانا) - عبدالرضا فولادوند در همایش برنامه ریزی فعالیت های تربیتی با نگاهی به اهداف دوره های تحصیلی که با حضور رضا مددی، مشاور وزیر در سند تحول بنیادین برگزار شد حوزه پرورشی را تاثیرگذارترین حوزه در اجرای سند تحول بنیادین بیان کرد.

کد مطلب: ۱۰۰۵۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
فولادوند: پرورشی موثرترین حوزه در اجرای سند تحول است

فولادوند با اشاره به اخلاص و تقوای سردار سلیمانی گفت: این شخصیت تجلی گر شخصیت امام راحل در یک قرن گذشته بود. البته شهادتش هم باعث یکپارچگی مردم و حیات دوباره امید در میان مردم شد.
فولادوند با اشاره به اینکه این جلسه کارگاهی موثرین در حوزه تعلیم و تربیت است، گفت: شما موثرترین افراد در اجرای سند تحول هستید و بخش اعظم سند تحول را شما باید متولی اجرای آن باشید.
فولادوند با اشاره به اینکه این سند تماما فرهنگی است و متولیان اجرای آن خانواده پرورشی است، گفت: مبانی سند تحول شامل یک بخش اصلی و یک بخش پایانی است. نقش تربیت در جمهوری اسلامی و بعد فلسفه تربیت رسمی و عمومی است. متولی فصل اول همه نهادهای فرهنگی اند.
وی افزود: درواقع اجرای سند فقط با اموزش و پرورش نیست و صدا و سیما و دانشگاهها و غیره شرکای اجرای سند تحول اند. همچنین در بخش فلسفه رسمی و عمومی متولی آموزش و پرورش است که مبانی سیاسی و حقیقی و روانشناختی و... در این قالب شکل پیدا می کنند و بر اساس این مبانی باید گام های مان را برداریم.
فولادوند افزود: این سند رسمی و عمومی و الزامی است. نظام سیاسی جایگاه تربیت را بیان می کند و همچنین راجع به چگونگی دخالت نظامی سیاسی در تربیت تبیین می شود.
وی افزود: کلیه دستگاههای دست اندرکار سند باید این مبانی را بخوبی بشناسند.اما متاسفانه ما هنوز سند تبیین نشده می رویم سراغ عملیاتی شدن سند. بودجه آموزش و پرورش 99درصد پرداخت پرسنلی است و از قبل سند همین بوده. اینگونه است که بودجه خاصی برای عملیاتی شدن سند در نظر گرفته نشده است.
وی گفت: ما باید نظام فکری خود را با مبانی سند منطبق کنیم و ساختار فکری خودمان و همه عوامل را براساس سند قرار دهیم. شما که موثرترین شخصیتهای اجرای سند تحول هستید باید تلاش کنید سند را به کف مدارس ببرید. اجرای سند فقط از بالا به پایین نیست و باید از کف به بالا هم اجرا شود. این در شرایطی است که نهادی مانند صدا و سیما نه تنها در مسیر سند نیست بلکه برخلاف اصول سند گام برمیدارد. هنوز صدا و سیما تبلغاتی بر سند نداشته است.
وی افزود: اگر بناست سند به عنوان قطب نمای حرکت های فرهنگی ما باشد خودمان باید به آن شکل دهیم و تلاش کنیم برنامه های مان را مبتنی بر سند وفق دهیم.
فولادوند با اشاره به تغییر کارکرد آموزش و پرورش امروز با پنج سال گذشته گفت: کارکرد اموزش و پرورش در تعلیم و تربیت به تناسب نیاز جامعه باید اصلاح شود. نیازهای اولیه پاسخگوی نسل جدید نیست.
مشکل ما نیازهای ثانویه دانش آموزان است. باید به سوالات شان پاسخ دهیم و پاسخ های به روز داده شود.
وی افزود: بچه های ما نیازمند شادابی اند. فرهنگ، هنر و ورزش تاثیرگذار است. زنگهایی که بچه ها از حذف شدنش ناراحت می شوند ما هم باید ناراحت شویم. کلاس های کانون های مان را تقویت کنیم و همه این ها مهم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار