جذب اسپانسر، چالش اصلی اتومبیلرانی کشور؛ بررسی بیشتر حادثه پیست آزادی
تهران(پانا) -رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی گفت: همه میدانند که ورزشهای موتوری، پرهزینه است و اگر حامیان مالی حضور نداشته باشند، ریزش شرکتکننده خواهیم داشت.

محمدرضا پازندمهر، رئیس جدید فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی، پس از پایان مجمع فدراسیون، به اهمیت جذب حامیان مالی در شرایط کنونی اشاره کرد و اظهار داشت: همه میدانند که ورزشهای موتوری هزینهبر هستند و در صورت عدم حضور اسپانسرها، با کاهش تعداد شرکتکنندگان مواجه خواهیم شد؛ جذب اسپانسرها از اولویتهای اصلی ما است.
وی با اشاره به برنامهریزیهای سهساله فدراسیون گفت: در این مدت، برنامهها و طرحهای مختلفی را طراحی کردهایم و از مشاوران و کارشناسان باتجربه برای تدوین آنها بهره بردهایم؛ اما به طور خاص، موضوع جذب حمایت مالی باید در اولویت قرار گیرد؛ تا بتوانیم از پس هزینههای بالا و نیازهای مالی این ورزش برآییم.
پازندمهر همچنین به چالشهای آموزشی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که رئیسهای هیئتها مطرح کردهاند، این است که ورزشکاران و مربیان برای آموزش باید به تهران بیایند. این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای استانهای مختلف میشود؛ بنابراین تصمیم داریم میزبانی کلاسها و دورههای آموزشی را بین استانها تقسیم کنیم، تا دسترسی به آموزش برای همه تسهیل شود.
رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در ادامه با اشاره به برنامههای بینالمللی فدراسیون گفت: میزبانی مسابقات چهار جانبه غرب آسیا، با حضور کشورهای ایران، ارمنستان، گرجستان و عراق، یکی از برنامههای مهم ماست. نامهنگاریها انجام شده و به دنبال آن هستیم تا میزبانی مسابقات آفرود را هم از آن خود کنیم.
پازندمهر تأکید کرد: این برنامهها برای ارتقای سطح فنی و بینالمللی ورزشهای موتوری در ایران بسیار حیاتی است و در تلاش هستیم تا فدراسیون در عرصههای مختلف، از آموزش تا میزبانی مسابقات، پیشرفتهای چشمگیری داشته باشد.
پازندمهر در ادامه تصریح کرد: پیست موتورکراس آزادی نیاز به ایمنسازی جدی دارد که این امر کار سادهای نیست. شعار اصلی فدراسیون جهانی موتورسواری، همانطور که در ایران هم مورد تأکید قرار دارد، "ایمنی، ایمنی و ایمنی" است. ایمنسازی این پیست باید هر چه سریعتر انجام شود؛ تا بتوانیم با برگزاری مسابقات بینالمللی در آن، به دنیا نشان دهیم که قادر به میزبانی این رویدادها هستیم و قهرمانان بزرگی داریم. برخی کشورهای عربی هنوز تصور میکنند که ما حتی قادر به رانندگی نیستیم، اما ما با فراهم آوردن این شرایط، این نگرشها را تغییر خواهیم داد.
وی در مورد وضعیت گواهینامه موتور برای بانوان نیز توضیح داد: سردار حسینی، رئیس پلیس راهور ناجا و نایب رئیس فدراسیون، نظر مثبتی در خصوص اعطای گواهینامه موتور به بانوان دارند. اما این یک تصمیم شخصی نیست و نیازمند کارشناسی دقیق و بررسیهای قانونی است؛ تا در نهایت به تصویب مجلس برسد. ما به طور کامل پشت این موضوع ایستادهایم تا این مشکل به طور قانونی حل شود.
پازندمهر همچنین از ابهاماتی که در مورد تحویل موتورهای سنگین وجود دارد، صحبت کرد: من هنوز نمیدانم به چه کسانی موتورهای سنگین تحویل داده شده است. تعداد زیادی موتور در گمرک داریم، اما نمیدانم آیا حق همیاری آنها پرداخت شده است یا خیر. مجوزهای قبلی برای قهرمانان موتورسواری صادر شده، ولی اگر تخلفات جدیدی در این زمینه صورت گرفته باشد، تماماً بررسی و گزارش خواهد شد. تمامی تخلفات را بهصورت شفاف در خبرگزاریها اعلام خواهیم کرد.
وی در خصوص وضعیت مالی فدراسیون نیز گفت: تا جایی که اطلاع دارم، فدراسیون با بدهیهای زیادی مواجه است. یکی از این بدهیها مالیاتی به مبلغ ۵ میلیارد تومان است و همچنین بدهی مشابهی به سازمان توسعه و تجهیز داریم. علاوه بر این، یک حکم مالی ۱.۵ میلیاردی متعلق به یک شرکت موتوری و جریمهای به مبلغ ۳۴ هزار یورو وجود دارد که مجموع این بدهیها حدود ۱۲ میلیارد تومان خواهد شد. امیدوارم همین مقدار باشد و به زودی وضعیت شفافتری در این زمینه داشته باشیم.
در پایان، پازندمهر به حادثه ناگوار فوت حمید درجاتی، عکاس ورزشی در پیست آزادی، اشاره کرد و گفت: دوباره به خانواده درجاتی تسلیت میگویم. او عکسهای زیبایی از دوران قهرمانی من گرفته بود. این حادثه را با جدیت پیگیری میکنم چرا که کمیتههای تخصصی به اندازه کافی وارد این موضوع نشدهاند. هنوز هیچ توضیح قانعکنندهای برای این حادثه وجود ندارد، اما این حادثه بهطور حتم کاملاً غیر عمد بوده است. اگر قصور یا کمکاری در زمینه تنظیم گزارش حادثه مشاهده کنم، با همکاری یک تیم کارشناسی جدید، موضوع را دوباره بررسی خواهیم کرد. حمید درجاتی یکی از زحمتکشان این رشته بود و یاد و خاطرهاش همیشه در ذهن ما خواهد ماند.
پازندمهر در پایان خاطرنشان کرد: در روز حادثه، تصادف دیگری نیز رخ داده بود که باعث ضعیف شدن گارد ریل شد. همچنین، من هنوز نمیدانم چه کسی دستور برداشتن بالشتکهای ایمنی را داده بود؟! البته من هیچکسی را متهم نمیکنم، ولی باید تمامی جوانب این موضوع بهدقت بررسی شود، زیرا برای خودم هم همچنان محل ابهام است. در همان روز، پای داور ما به دلیل تصادف آسیب دید و اگر به دقت بیشتری توجه میشد، میشد مسابقه را با تأخیر برگزار کرد تا حادثه اولیه بهطور کامل بررسی شود.
وی همچنین تاکید کرد: در حادثه فوت مرحوم درجاتی، سهلانگاری غیر عمد صورت گرفته است. امیدوارم خانواده ایشان ما را ببخشند و حلال کنند. این موضوع برای ما هم سنگین و دردناک است، اما باید حقیقت روشن شود تا از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری کنیم.
ارسال دیدگاه