مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملارد:

مشارکت والدین و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی، موجب ارتقا و بهبود نظام یادگیری خواهد شد

ملارد (پانا) - مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملارد، مشارکت والدین و بهره گیری از ظرفیت های اجتماعی را عاملی موثر در راستای ارتقای نظام یادگیری مبتنی بر تعامل مدرسه و جامعه دانست.

کد مطلب: ۱۶۰۹۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
 مشارکت والدین و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی، موجب ارتقا و بهبود نظام یادگیری خواهد شد

داوود محمدی فام مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملارد، ضمن اشاره به ساز و کار های رسمی در راستای افزایش مشارکت و هماری والدین، عنوان کرد:« در شهرستان ملارد، ساز و کارهای رسمی متعددی برای ارتقاء مشارکت والدین در فرآیندهای تصمیم‌گیری آموزشی تعریف شده است. مهم‌ترین این سازوکارها، تشکیل و تقویت شوراهای مدرسه و انجمن‌های اولیا و مربیان است که بستری برای مشارکت فعال والدین در برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی فعالیت‌های آموزشی فراهم می‌کند. این نهادها با هدف افزایش تعامل سه‌جانبه میان مدرسه، والدین و اداره آموزش و پرورش، نقش کلیدی در شناسایی نیازها و ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی ایفا می‌کنند. همچنین، از طریق برگزاری جلسات مستمر با نمایندگان والدین در سطح اداره و بهره‌گیری از سامانه‌های الکترونیکی ارتباطی، فرآیند مشارکت خانواده‌ها در تصمیم‌گیری‌ها تسهیل و شفاف‌سازی شده است. این رویکردها ضمن ارتقاء پاسخگویی و شفافیت در مدیریت آموزشی، زمینه مشارکت موثر والدین را در ارتقاء کیفیت یادگیری دانش‌آموزان فراهم می‌آورد.»

وی در ادامه افزود: «طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی ضمن خدمت برای معلمان و مدیران با رویکرد ارتقای مهارت‌های ارتباطی و تعامل موثر با والدین انجام می‌شود. این برنامه‌ها شامل کارگاه‌ها و دوره‌های تخصصی در زمینه مهارت‌های گفت‌وگو، مدیریت تعارض، و جلب مشارکت والدین است که با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان و نهادهای تخصصی تربیتی برگزار می‌گردد. تمرکز اصلی این آموزش‌ها بر ارتقای دانش فرهنگی و روانشناسی خانواده‌ها و همچنین تقویت توانمندی‌های معلمان در برقراری ارتباط دوطرفه، شنیدن دغدغه‌های والدین و تبدیل آن به راهکارهای عملی است. علاوه بر این، برنامه‌ها به‌روزرسانی مستمر دارند تا پاسخگوی چالش‌ها و نیازهای نوظهور در تعامل مدرسه و خانواده باشند. این رویکرد بهبود تعامل والدین و معلمان را تسهیل کرده و موجب ارتقاء کیفیت فرآیند آموزشی و تربیتی در مدارس ملارد می‌شود.»

این مقام خاطر نشان کرد: «بهره‌گیری از فناوری‌های نوین یکی از اولویت‌های اصلی در بهبود ارتباط بین مدرسه و خانواده‌هاست. ما از سامانه‌های مدیریت مدرسه مانند «شاد» و سامانه‌های پیام‌رسان تخصصی آموزش و پرورش بهره می‌بریم که امکان اطلاع‌رسانی سریع و دقیق درباره وضعیت تحصیلی، حضور و غیاب و برنامه‌های آموزشی را برای والدین فراهم می‌کند. علاوه بر این، استفاده از پورتال‌های الکترونیکی و اپلیکیشن‌های موبایلی امکان ثبت نظرات و دریافت بازخورد والدین را تسهیل کرده و ارتباط دوطرفه را تقویت می‌کند. این سامانه‌ها با ایجاد یک کانال ارتباطی منسجم و شفاف، موجب افزایش مشارکت والدین در فرایندهای آموزشی و پرورشی شده و زمینه‌ساز همکاری موثرتر خانواده و مدرسه در ارتقاء کیفیت آموزش گردیده است.»

محمدی فام با اشاره به تاثیر همکاری و مشارکت والدین در روند ارتقای کیفیت شاخص های عملکرد تحصیلی، تشریح کرد: «بر اساس مطالعات و داده‌های میدانی که در مدارس منطقه انجام شده، مشارکت فعال والدین و جامعه تاثیر بسزایی در بهبود شاخص‌های عملکرد تحصیلی و سلامت روانی دانش‌آموزان داشته است. والدینی که در فرآیندهای آموزشی مشارکت می‌کنند، محیط یادگیری حمایتی‌تری در منزل فراهم می‌آورند که منجر به افزایش انگیزه، تمرکز و کیفیت یادگیری دانش‌آموزان می‌شود. همچنین، تعامل مستمر بین مدرسه و خانواده موجب کاهش اضطراب و مشکلات رفتاری در دانش‌آموزان شده و سلامت روانی آنها را تقویت می‌کند، طرح‌های پایش مستمر و ارزیابی کیفی به‌کار گرفته شده که نتایج آن به صورت دوره‌ای تحلیل و در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا سیاست‌های مشارکت بهینه‌تر و اثربخش‌تر طراحی شود. این رویکرد مبتنی بر شواهد نشانگر اهمیت و ضرورت استمرار و توسعه برنامه‌های مشارکت والدین و جامعه در فرآیندهای آموزشی است.»

مدیر آموزش و پرورش ملارد، گفت: «برای غلبه بر چالش‌هایی مانند کمبود وقت والدین و موانع فرهنگی، در مجموعه آموزش و پرورش ملارد راهکارهای چندجانبه‌ای اجرا کرده‌ایم. نخست، برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی در ساعات متنوع و حتی به صورت آنلاین، امکان مشارکت خانواده‌ها را در زمان‌بندی‌های متفاوت فراهم کرده است. همچنین، از فناوری‌های نوین ارتباطی برای اطلاع‌رسانی و تعامل مستمر با والدین بهره می‌بریم که محدودیت‌های زمانی را کاهش می‌دهد. در حوزه مسائل فرهنگی، با همکاری کارشناسان روانشناسی و مشاوره، برنامه‌هایی برای آگاهی‌بخشی و تغییر نگرش‌های منفی نسبت به مشارکت در امور آموزشی اجرا شده است. این اقدامات شامل استفاده از رسانه‌های محلی، نشست‌های گروهی و مشاوره فردی است که هدف آن افزایش اعتماد و انگیزه والدین برای حضور فعال در فرآیندهای آموزشی است. این رویکردهای جامع باعث شده است مشارکت والدین علی‌رغم چالش‌های موجود به شکل قابل توجهی افزایش یابد.»

خبرنگار : دانش‌آموزان: نرگس زندیه، مهرشاد صاحبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار