در گفتوگو با پانا:
سهیل موفق: «نوروز» تلاشی برای ساخت قهرمان ایرانی در سینمای کودک و خانواده بود
تهران (پانا) - کارگردان فیلم سینمایی «نوروز» میگوید «اگر بخواهیم سینمای کودک و خانواده در ایران زنده بماند، باید اصل مخاطبشناسی را جدی بگیریم و مخاطبان خود را به مرزهای سرزمینیمان محدود نکنیم.»

سهیل موفق، کارگردان فیلم سینمایی نوروز، در گفتوگو با پانا درباره روند شکلگیری و تولید این اثر گفت: «فیلم سینمایی نوروز به حق خود نرسید؛ حتی در مرحله جذب سرمایهگذار نیز حمایت لازم انجام نشد. این اثر کاری ملی و منطقهای بود، چراکه دوازده کشور نوروز را جشن میگیرند و هرکدام در تلاشاند سهمی فرهنگی از آن داشته باشند.»
وی درباره ایده ساخت فیلم توضیح داد: «زمانی که دخترم به تماشای فیلمهای کریسمسی علاقهمند شد، این پرسش برایم شکل گرفت که چرا نباید فیلمی مخصوص نوروز داشته باشیم. هدف ما ساخت اثری شاد و خانوادگی بود که حالوهوای این آیین ایرانی را بازتاب دهد. نام اولیه فیلم تخممرغ رنگی بود و تلاش کردیم اثری مناسبتی و ماندگار خلق کنیم.»
موفق درباره چالشهای تولید اظهار کرد: «پنج سال برای یافتن سرمایهگذار تلاش کردیم و هیچ نهادی حاضر به حمایت نشد. با وجود دشواریهای مالی و تغییرات اقتصادی، همه عوامل فیلم با تعهد و علاقه همکاری نمودند تا این اثر ساخته شود. برخی بخشهای فیلمنامه، از جمله روایت مهاجران ایرانی و افسانه جمشید، به دلیل محدودیتها ساخته نشد، اما همان بخشهای اجراشده نشان دادند که با باور به فرهنگ ایرانی میتوان اثری ماندگار خلق کرد.»
وی درباره حضور علی نصیریان در این پروژه گفت: «آقای نصیریان بهترین گزینه برای نقش عمو نوروز بودند و حضورشان به غنای فیلم افزود. همکاری با ایشان تجربهای افتخارآمیز و آموزنده بود.»
کارگردان فیلم پاستاریونی افزود: «در مسیر ساخت، بسیاری از نهادها و سازمانهایی که ردیف بودجه دارند و وظیفه ذاتیشان حمایت از فیلمهای ملی و فرهنگی است، هیچ حمایتی نکردند. با این حال، همه عوامل فیلم با تعهد و علاقه همکاری نمودند تا فیلم ساخته شود. متأسفانه کمبود تبلیغات موجب شد اکران اثر محدود باشد و برخی رسانهها نیز برخورد منصفانهای نداشتند.»
موفق با اشاره به جنبه فرهنگی فیلم گفت: «ما نسلی هستیم که با حس ملیگرایی و علاقه به سرزمینمان بزرگ شدیم. نوروز تلاشی بود برای بازتاب همین نگاه و تأکید بر ارزشهای فرهنگی و خانوادگی جامعه ایرانی.»
کارگردان شکلاتی درباره ابعاد بینالمللی فیلم افزود: «از آغاز ساخت، نگاه ما فراتر از مرزهای ایران بود و تلاش داشتیم تا نوروز را بهعنوان پیوندی فرهنگی میان ملتها معرفی کنیم. هرچند پشتیبان رسمی نداشتیم، اما فیلم مسیر خود را با استقبال خوبی در نمایشهای بینالمللی طی کرد.»
این فیلمساز ادامه داد: «کار با بازیگران خردسال تجربهای ظریف و دشوار است. باید با صبر و توجه، حس طبیعی را از آنها گرفت تا نتیجه صادقانه و تأثیرگذار باشد. در نوروز، اجرای کودکان برای همه اعضای گروه شگفتانگیز بود.»
کارگردان فیلم کفایت مذاکرات در پایان گفت: «اگر بخواهیم سینمای کودک و خانواده در ایران زنده بماند، باید اصل مخاطبشناسی را جدی بگیریم و مخاطبان خود را به مرزهای سرزمینیمان محدود نکنیم. باید با زبانی جهانی برای کودکان و خانوادهها فیلم بسازیم، قهرمان و ابرقهرمان خلق کنیم تا هم با درک نیاز مخاطبان و آشناییشان با سینمای روز جهان، توقع آنان را برآورده کنیم و هم سهمی در اکرانهای بینالمللی بهدست آوریم. در این صورت، اقتصاد سینمای کودک و خانواده پویاتر خواهد شد و وابستگی آن به منابع صرفاً داخلی کاهش مییابد.»
ارسال دیدگاه