در گفت‌وگو با پانا

سهیل موفق: مدارس مهم‌ترین مکان برای معرفی آیین‌های ایرانی و اسلامی است

کودکان و نوجوانان حاضر در فیلم‌های فجر بهترین بازیگران این دوره جشنواره بودند

تهران (پانا) - سهیل موفق کارگردان فیلم سینمایی نوروز می‌گوید مدیران آموزش‌وپرورش جایگاه ویژه‌ای را باید برای آیین‌ها در نظر بگیرند. ‌کودکان و نوجوانان نباید به دنبال آیین‌های کشورهای خارجی بروند و این کار آموزش‌وپرورش است که آیین‌های ایرانی و اسلامی را در جامعه معرفی و رشد دهد.

کد مطلب: ۱۴۵۹۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد
سهیل موفق: مدارس مهم‌ترین مکان  برای معرفی آیین‌های ایرانی و اسلامی  است

سهیل موفق در گفتگو با پانا درباره اینکه ایده ساخت فیلم نوروز چگونه در ذهن او جای گرفت گفت: «من وقتی در حال ساخت فیلم پاستاریونی بودم فرزندم تقریباً یک سال و نیم از سن خودش می‌گذشت آنگاه متوجه شدم توجه او خیلی به بابانوئل، کریسمس و محصولاتی که برای این آیین تولید و پخش می‌شود جلب شده است. همین امر باعث شد که لزوم ساخت فیلمی درباره نوروز و آیین‌های ایرانی را حس کنم.»

وی ادامه داد: «سپس درباره نوروز خودمان فکر کردم که چه آیین مهم و بزرگی است اینکه ۱۲ کشور آن را جشن می‌گیرند و در تمدن پارس جایگاه ویژه‌ای دارد.»

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود به تحقیقات خود درباره ساخت فیلم نوروز اشاره کرد و گفت:«در ادامه پرس‌وجو کردم و متوجه شدم ما کاری که در شأن نوروز باشد. تاکنون انجام ندادیم و فیلمی نیز درباره آن نساخته‌ایم. در ادامه با حمزه صالحی نویسنده‌ای که همیشه باهم کار می‌کنیم به این نتیجه رسیدیم که طرح بعدی ما درباره نوروز باشد.»

موفق درباره اینکه چرا این فیلم را به جشنواره کودک و نوجوان اصفهان ارسال نکرده است، افزود: «نوروز را به جشنواره کودک نفرستادیم زیرا در آن زمان هنوز فیلم آماده نبود و نزدیک به جشنواره فیلم فجر فیلم آماده اکران شد.»

وی خاطرنشان کرد: ««نوروز» را نباید تنها به کودک الصاق کرد «نوروز» فیلم کودک و خانواده است. امروز ساخت فیلمی که تنها کودک بخواهد ببیند توجیهی ندارد و نباید تنها در ساخت یک اثر یک رده بندی سنی را لحاظ کرد و باید فیلم‌ها را به شکلی ساخت که خانواده‌ها برای دیدن آن به سینماها بروند.»

این کارگردان اضافه کرد: «نوروز آیین بسیار بزرگی است و باید فیلمی درباره آن ساخت که تمام جامعه را در بر بگیرد.»

سهیل موفق در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه چرا بیشتر فیلم‌های خود را درباره خانواده و مسائل آنها می‌سازد اظهار کرد: «من هم در این جامعه زندگی می‌کنم بازخوردهای روابط اجتماعی را می‌بینم و احساس می‌کنم بیشتر باید از خانواده‌ها و تحکیم آن، امید، آرزو و.... حرف زد.»

وی افزود: من دوست دارم که همیشه خانواده‌ها شاد و دلخوش باشند و با دیدن فیلم لحظات شاد را در کنار هم داشته باشند.»

موفق در بخش دیگری از سخنان خود به حضور بازیگران کودک در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: «من بارها گفته‌ام کودکان امروز خیلی باهوش هستند خیلی زود می‌آموزند و تبدیل به ستاره می‌شوند و تنها روش و مدلی که باید با آنها برخورد شود با گذشته فرق دارد.»

وی تصریح کرد: «این نسل خیلی باهوش است و اگر آنها را جدی بگیریم و دم دستی به آنها نگاه نکنیم خیلی سریع به ستاره‌های زمان خود تبدیل می‌شوند.»

کارگردان فیلم سینمایی پاستاریونی با اشاره به اهمیت آیین‌ها در فرهنگ اجتماعی کشور گفت:« مدیران آموزش‌وپرورش جایگاه ویژه‌ای را باید برای آیین‌ها در نظر بگیرند ‌کودکان و نوجوانان نباید به دنبال آیین‌های کشورهای خارجی بروند و این کار آموزش‌وپرورش است که آیین‌های ایرانی و اسلامی را در جامعه معرفی و رشد دهد.»

موفق در پایان این گفتگو درباره بهترین زمان اکران این فیلم نیز گفت:« فیلمهای مناسبتی باید در جای خودش اکران شود و امیدوارم فیلم نوروز نیز در عید نوروز بدر سینماها اکران شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار