سهیل موفق: باید به سمت خلق قهرمان و ابرقهرمان برای کودکان و نوجوانان برویم

تهران (پانا) - سهیل موفق، عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم کودک و نوجوان عقیده دارد برای تولید آثار سینمایی پرمخاطب که توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشند باید قهرمان و ابرقهرمان خلق کنیم چون امروز نمی‌شود تنها به ساخت فیلم جشنواره‌ای اکتفا کرد.

کد مطلب: ۹۴۲۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
سهیل موفق: باید به سمت خلق قهرمان و ابرقهرمان برای کودکان و نوجوانان برویم

سهیل موفق فیلمساز و عضو هیئت انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا از فراز و فرودهای این جشنواره و الزامات حفظ آن به عنوان یک فستیوال ممتاز بین‌المللی در حوزه کودک و نوجوان سخن گفت.
کارگردان فیلم‌های «شکلاتی» و «پاستاریونی»که در دوره پیشین جشنواره فیلم کودک و نوجوان برنده «بهترین فیلم بخش مسابقه‌ای سینمای کودک و نوجوان» شده است درباره اهمیت این جشنواره ایرانی در سطح بین‌الملل گفت: امروز که سی و دومین دوره این جشنواره را برگزار می‌کنیم تقریبا همه فعالان سینمای کودک و نوجوان دنیا با آن آشنا هستند؛ یعنی در جشنواره حضور پیدا کردند، فیلمی در آن داشتند یا به تماشای فیلم‌های آن نشستند. این جشنواره هرچند مثل بسیاری از فستیوال‌ها فراز و فرودهایی را داشته و در سالهای اخیر هرسال گامی به سمت بهتر شدن و تحقق اهداف تعیین‌شده برمی‌دارد.

وی با اشاره به افول جشنواره طی دهه گذشته گفت: در دهه قبل به دلیل جابه‌جایی محل جشنواره و جداکردن بخش نوجوان از بخش کودک و یک سری عوامل دیگر شاهد افتی در کیفیت برگزاری جشنواره و تاثیر آن در سینمای کودک و‌نوجوان بودیم؛ اما از سه سال پیش که شهر اصفهان محل دائمی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان تعیین شد و با سیاست‌های درست مدیران برگزارکننده شاهدیم که جشنواره به دوران اوج خود بازمی‌گردد. خصوصا امسال با افزودن بخش‌هایی مثل «وب سری» ها به جشنواره و دعوت از کارگردانان، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان داخلی و بین‌المللی برای حضور در جشنواره می‌بینیم که خریداران محصولات فرهنگی دنیا می‌توانند فیلم‌های روز و آثار گذشته سینمای ما را ببینند و این اتفاق مبارکی در ارتقاء سطح جشنواره است.

موفق با پرداختن به سهم سینماگران در شکوفایی و ارتقاء جشنواره فیلم کودک و نوجوان ایران گفت: همکاران فیلمساز ما تلاش می‌کنند با ساخت فیلم‌هایی متفاوت و منطبق با نیازهای جامعه سهمی در این پیشروی داشته باشند و ما فعلا با یک شیب ملایم به سمت قله هدف حرکت می‌کنیم که البته این شیب باید تندتر شود، چون داشته‌های ما در بخش نیروی انسانی و امکانات فنی کاملا قابل دفاع است و یکی از مشکلات مهم عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سینمای کودک و نوجوان است.

پیشنهاد من این است که بودجه های جذب شده بیشتر جهت ساخت فیلمهایی با درجه کیفی الف شود تا شاهد ساخته شدن آثاری شویم که قادر به رقابت با محصولات خارجی باشند.

کارگردان «پاستاریونی» به ضرورت حضور بخش‌های مختلف متولی فرهنگ خصوصا در بخش کودک و نوجوان برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان ایران اشاره کرد و افزود: حال که ژانر کودک و نوجوان به حیات طبیعی خود بازنگشته و هنوز نیازمند حمایت است، دستگاههای مختلف به کمک بیایند، و پیشنهاد من این است که بودجه های جذب شده بیشتر جهت ساخت فیلمهایی با درجه کیفی الف شود تا شاهد ساخته شدن آثاری شویم که قادر به رقابت با محصولات خارجی باشند.بهتر است فیلمسازان ما با یک ایده متفاوت و هوشمندانه وارد شوند و با بودجه مناسب و کافی از مرحله نگارش فیلمنامه تا پُست پروداکشن بتوانند بهترین عوامل را به خدمت گیرند.

وی ادامه داد: باید به سمت خلق قهرمان و ابرقهرمان برای کودکان و نوجوانان برویم چون بچه‌های ما امروز مصرف‌کننده خوراک فرهنگی خارجی هستند که در آن قهرمان و ابرقهرمان وجود دارد و این‌ها جزو پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین آثار سینمایی دنیا هستند.

دیگر زمانی نیست که فقط فیلم های جشنواره‌ای و بعضا درباره کودک و نوجوان بدون در نظر گرفتن مخاطب و عدم اکران موفق بسازیم و به دریافت جایزه از فستیوال های مختلف دلخوش باشیم.

عضو هیئت انتخاب جشنواره سی و دوم فیلم کودک و نوجوان تاکید کرد: لازم است این تحولات را به بدنه فیلمسازی برای کودک و نوجوان وارد کنیم در غیر اینصورت به جایی می رسیم که مجبور خواهیم شد تولید در این ژانر را کنار بگذاریم و به اکران فیلمهای وارداتی مشغول شویم. دیگر زمانی نیست که فقط فیلم های جشنواره‌ای و بعضا درباره کودک و نوجوان بدون در نظر گرفتن مخاطب و عدم اکران موفق بسازیم و به دریافت جایزه از فستیوال های مختلف دلخوش باشیم. باید با توجه به ذائقه مخاطب و استفاده از زبان بین المللی بتوانیم محصولات سینمایی خود در این ژانر که برگرفته از فرهنگ غنی خودمان باشد را تولید و تلاش کنیم علاوه بر اکران مناسب در داخل کشور به بازار های منطقه ای و جهانی نیز صادر کنیم.

سهیل موفق در پاسخ به این سوال که «نبود منابع مناسب برای خلق قهرمان در حوزه ادبیات داستانی و بخش‌هایی مانند بازی‌های کامپیوتری و کمیک استریپ در کشور ما چگونه پوشش داده می‌شود؟» گفت: درست است که در دنیای غرب عموما منابع قصه‌های قهرمانی و ابرقهرمانی ادبیات داستانی، کمیک استریپ‌ها و .. هستند ولی این جریان می‌تواند برعکس هم باشد. یعنی ما ابتدا فیلم بسازیم و سپس قصه و گیم و کمیک استریپ از روی آن ساخته شود.

این کارگردان درباره محدودیت‌های احتمالی در امکانات فنی تولید فیلم در ایران گفت:همانطور که در بالا اشاره کردم امکانات فنی لازم و نیروی متخصص وخلاق موجود است؛ فعلا مشکل در تامین مالی پروژه هاست . هنوز نمی‌دانیم آیا بخش خصوصی، با همراهی بخش دولتی، به این کارهای جدید و اصطلاحا بیگ پروداکشن روی خوش نشان خواهند داد یا نه!

منِ فیلمساز نباید به سبب عطش تولید طرح ها ، ایده ها و فیلمنامه های ضعیف و تاریخ مصرف گذشته را برای کودک و نوجوان تولید و عرضه کنم. این محصولاتِ ضعیف باعث دلسردی دفاتر پخش، خانواده‌ها و مخاطبان کودک و نوجوان می‌شوند.



وی ادامه داد: منِ فیلمساز نباید به سبب عطش تولید طرح ها ، ایده ها و فیلمنامه های ضعیف و تاریخ مصرف گذشته را برای کودک و نوجوان تولید و عرضه کنم. این محصولاتِ ضعیف باعث دلسردی دفاتر پخش، خانواده‌ها و مخاطبان کودک و نوجوان می‌شوند. امروز همه ما می‌دانیم که برای تماشای یک فیلم در ژانرکودک و خانواده حداقل چند بلیت خریداری می‌شود و یک خانواده تماشاگر فیلم هستند، پس باید تلاش کنیم تا مخاطب با خشنودی و رضایت از سالن سینما خارج شود و برای رسیدن به این منظور باید همه استانداردهای لازم را مدنظر قرار دهیم ، بودجه مناسب برای پروژه‌ها در نظر بگیریم و نگاهی هم به آثار سینمایی موفق دنیا داشته باشیم.

گفتنی است سی و دومین جشنواره بین‌المللى فیلم‌هاى کودکان و نوجوانان از ٢٨ مرداد (همزمان با عید سعید غدیر خم) تا ۴ شهریور ١٣٩٨ مصادف با ١٩ تا ٢۶ آگوست، به دبیرى علیرضا تابش در شهر تاریخى اصفهان برگزار خواهد شد.

دنیا داشته باشیم.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار