در گفت‌و‌گو با پانا:

شهرام درخشان: فیلم خوب، فیلم مؤلف است / بسیاری از آثار سینمایی ذهن و روحم را تسخیر کرده‌اند

تهران (پانا) - شهرام درخشان گوینده و کارگردان مستند معتقد است فیلم خوب، فیلم مؤلف است و سینمای مؤلف باالقوه و بالفعل یک سر و گردن بالاتر از همه آثار دیگر می‌تواند بایستد.

کد مطلب: ۱۶۰۵۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد
شهرام درخشان: فیلم خوب، فیلم مؤلف است / بسیاری از آثار سینمایی ذهن و روحم را تسخیر کرده‌اند

شهرام درخشان در گفت‌وگو با پانا درباره چگونگی حضورش در سینما و هنر  گفت:«برای من از وقتی درکی از جهان پیرامون پیدا کردم؛ ازکودکی، دو جادوی بزرگ مسحور کننده بود. موسیقی و سینما. در اوّلی بخت طبع‌آزمایی پیدا نکردم امّا از بخت یاری‌ام بود که سینما مرا پذیرفت. هنرآموزی و تجربه اندوزی به موازات هم، من را در این مسیر مطلوب قرار داد. »

تصویر بردار فیلم «آوای عشق» درباره چهره‌های سینمایی که او را تحت تاثیر قرار داده اند نیز گفت: «اگر نام آثار و شخصیّت‌ها را بخواهم یک به یک ارائه بدهم. هم در سینمای بدنه و هم در سینمای مستند، فهرست بلندی از آثار سینمایی و شخصیّت‌ها خواهد شد.به طورکلّی و بی اغراق، بسیاری از فیلم‌هایی که برای دیدن انتخاب می‌کنم مرا و ذهن و روحم را متأثر می‌کنند.»

به گفته درخشان گاهی با حسی و گاهی با فکر و دیدگاهی تازه. خلاصه‌اش می‌شود این که بسیاری از آثار سینمایی ذهن و روح من را تسخیر کرده‌اند. تا آن اندازه که بعد از تماشای آن هرگز نتوانستم از آن‌ها فارغ بشوم. و البتّه که برخی‌شان آموزگاری کرده‌اند و بعضی هم حتّی به شکلی مؤثر تغییری در ذهن و خُلق من ایجاد کرده‌اند.

این گوینده و کارگردان سینمای مستند در پاسخ به اینکه فیلم خوب چه خصوصیاتی دارد اضافه کرد: «پرسش بسیار سختی است. اوّل این‌که برای خوب بودن یک فیلم، شاخص‌های متعدّد و متنوعی وجود دارد. از فیلم‌نوشت تا مدیریّت و تهیّه، همچنین از اندیشه‌های فیلمساز تا قابلیّت‌های فنی و عوامل تکنیکی و هنری و حتّی موقعیّت جغرافیایی و مکانی ساخت فیلم به لحاظ فرهنگی، سیاسی و غیره. »

گوینده گفتار فیلم «دستگرد یزد شاپوران» افزود:«هنوز نتوانسته‌ام به معیارهای قطعی و یا مشترکی با دیگران برای خوب بودن یک فیلم برسم. اثر تا اثر فرق می‌کند همیشه. امّا در یک عبارت ساده و کلّی شاید بشود گفت فیلم خوب، فیلم مؤلف است.»

کارگردان فیلم «جن» همچنین در پاسخ به اینکه سینمای مؤثر چه سینمایی است، گفت:«اگر پاسخ این پرسش شما را می‌دانستم، الان مؤفق‌ترین فیلمساز تاریخ سینما بودم! حقیقتاً نمی‌دانم. امّا این را می‌دانم که هر فیلمسازی تمام تلاشش را می‌کند تا اثری مؤفق بسازد. گاهی برآیند این تلاش‌ها، تجربه‌ها، سواد و ذهن خلاق او می‌شود فیلمی ‌مؤفق و گاهی هم به هر دلیلی نه. واقعیّت این است که هیچ فرمول قطعی و ثابتی وجود ندارد. دست کم من آن را نمی‌دانم. یا اگر هم چیزکی بدانم فرمول و نسخۀ قطعی و حتمی ‌به حساب نمی‌آید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار