هم‌زمان با اجرای نمایش «شبی که باد در شاخ‌هایم پیچید» در فرهنگسرای رازی ورامین؛

مهسا رودگر: فعالیت در گروه کر نمایش را فرصتی برای رشد هنری و انسانی می‌دانم

همنشینی دلنواز موسیقی و نمایش همواره دلربا بوده است

تهران (پانا) - مهسا رودگر، عضو گروه کر نمایش «شبی که باد در شاخ‌هایم پیچید»، این تجربه را یکی از مهم‌ترین اتفاقات هنری زندگی‌اش می‌داند. وی از تجربه همکاری با گروه اجرایی، تأثیر موسیقی در تئاتر، و دغدغه‌هایش درباره تربیت کودکان سخن گفت.

کد مطلب: ۱۵۶۵۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد
مهسا رودگر: فعالیت در گروه کر نمایش را فرصتی برای رشد هنری و انسانی می‌دانم

مهسا رودگر، در گفت‌و‌گو با پانا به معرفی خود پرداخت و گفت: «من هنرجو و نوازنده ساز دف هستم و مفتخر به شاگردی نزد زنده‌یاد استاد حاتم لایق بوده‌ام. همچنین عضوی فعال و خواننده سوپرانو در گروه کرال شباهنگ به سرپرستی استاد گرانقدر محمود درویشی هستم.»

حضور خواننده و نوازنده‌ها رنگ و بوی خاصی به این نمایش افزود

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون تجربه‌اش در همکاری با گروه نمایش «شبی که باد در شاخ‌هایم پیچید»، این همراهی را تجربه‌ای بدیع و متفاوت برای خود خواند و اظهار داشت: «حضور خواننده و نوازندگانی که همگی با مهارت و استادی در کنار تیم تلاش می‌کنند، جلوه‌ای خاص به این نمایش بخشیده و بر زیبایی این روایت عاشقانه افزوده‌اند.»

سعی ما استفاده از ظرفیت‌های موسیقی شهرستان بود

رودگر در پاسخ به احساس خود از اینکه هنر موسیقی‌اش مکمل هنر نمایش است، همنشینی این دو هنر را همواره جذاب و دلنشین دانست و با ابراز علاقه وافر به تماشای کنسرت تئاترها، گفت: «سعی ما در اجرای نمایش «شبی که باد در شاخ‌هایم پیچید» بر این بوده که از ظرفیت‌های غنی موسیقی موجود در شهرستان بهره گرفته و در هر پرده از این نمایش، موسیقی در خدمت فضاسازی مناسب برای رویدادها و دیالوگ‌های بازیگران قرار گیرد.»

گروه‌های کر جایگاه خاصی در هنرنمایش و موسیقی پیدا کرده‌اند

وی در ارزیابی جایگاه گروه‌های کر در عرصه هنرنمایش و موسیقی تا به امروز، این گروه‌ها را واجد جایگاهی ویژه و قابل توجه دانست و با اشاره به حضور چشمگیر آن‌ها در کنسرت‌ها، جشنواره‌های معتبر موسیقی و تولیدات نوین هنری، تصریح کرد: «امروزه، در ژانرهای گوناگون موسیقی، از جمله پاپ، راک و حتی موسیقی فیلم نیز، گروه‌های کر به عنوان عنصری تکمیل‌کننده و یا برجسته‌کننده احساس و حال اثر، به کار می‌روند.»

وی در همین راستا، افزود: «علاوه بر این، گروه‌های کر در هنرنمایش‌های مدرن، تئاترها و حتی در صنعت سینما، به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتقال احساسات عمیق و ایجاد تاثیرات عاطفی ژرف بر مخاطب، نقش بسزایی ایفا می‌کنند.»

برای محافظت از صدا بهتر است صدای خود را گرم کنید

این هنرمند در پاسخ به چگونگی مراقبت از صدای خود، اظهار داشت: «در این روند، مجموعه‌ای از اقدامات، از جمله گرم کردن دقیق صدا با تمرینات متنوع وارم آپ پیش از آغاز خوانندگی، نوشیدن منظم آب به منظور حفظ رطوبت تارهای صوتی، پرهیز از فریاد زدن و صحبت کردن با صدای بلند، اختصاص دادن زمان کافی برای استراحت دادن به صدا و بهره‌گیری از تنفس صحیح و عمیق دیافراگمی، بسیار حائز اهمیت است.»

اولین بار که نمایشنامه را خواندم گریه کردم

رودگر در پاسخ به میزان تاثیرپذیری‌اش از داستان‌ها و روایت‌های موجود در متون نمایشی در هنگام اجرا، با یادآوری تجربه شخصی خود در مواجهه با نمایشنامه «شبی که باد در شاخ‌هایم پیچید»، روایت غم‌انگیز آن را به قدری زیبا و تاثیرگذار توصیف کرد که او را به خواندن مجدد و بی‌درنگ آن واداشت و افزود: «بی‌شک، هنگامی که این روایت دلنشین که به خودی خود از زیبایی و شعریت خاصی برخوردار است، توسط گروه توانمندی از بازیگران به اجرا درآید، احساسات مخاطب را به شکلی عمیق‌تر برمی‌انگیزد.»

این هم‌خوان با سابقه گروه‌های کرال، بر همین اساس، گفت: «حال تصور کنید که نوای موسیقی نیز همگام با افکار و احساسات تماشاگران شود؛ صدای تار و آواز در لحظات عاشقانه، نغمه گیتار در موقعیت‌های حساس و خاص، سوز و گداز ویولن در صحنه‌های گریه و شیون و ضربه‌های ریتمیک کاخن در اوج هیجان داستان، همگی دست در دست هم، مخاطب را در فراز و نشیب‌های داستان همراهی می‌کنند.»

رودگر با بیان این نکته که درک ژرف و عمیق یک روایت عاشقانه، خود نوعی دلدادگی است، تأکید کرد: «عدم درک عشق بزرگترین مانع و اختلال در این مسیر است.»

گروه‌های هنری عموما با نبود امکانات رو به رو هستند

وی در خصوص چالش‌ها و دشواری‌های پیش روی گروه‌های نمایشی فعال در شهرستان‌هایی همچون ورامین، ضمن قدردانی از زحمات مسئولین محلی، نبود امکانات کافی و عدم حمایت لازم را از جمله مشکلات اساسی برای آغاز و ادامه فعالیت این گروه‌ها عنوان کرد و با ارائه مثال‌هایی از وضعیت نامناسب مکان‌های تمرین و اجرا، گفت: «این فضاها غالباً از تجهیزات اولیه‌ای همچون سیستم‌های صدابرداری و نورپردازی مناسب بی‌بهره هستند و هماهنگی برای تامین این امکانات ضروری و بسیاری از امور دیگر، بار مسئولیت و مشغله هنرمندان و سرپرستان گروه‌ها را به مراتب سنگین‌تر می‌سازد.»

همه علل آن عشق و امید است 

رودگر در پاسخ به این پرسش که چه عواملی با وجود تمام دشواری‌های موجود در عرصه فعالیت هنری، او را همواره در این مسیر استوار و پابرجای نگاه می‌دارد، تمامی دلایل آن را در عشق و امید خلاصه کرد و ادامه داد: «من با اعتقاد راسخ به اینکه جهان با هنر به مکانی زیباتر برای زندگی تبدیل می‌شود، مطمئنم هنر به انسان کمک می‌کند تا فردی بهتر باشد، بهتر زندگی کند و نام نیک خود را جاودانه سازد و سرانجام دفتر زندگی‌اش به شکلی زیباتر به پایان رسد.»

از هنر به عنوان مکمل جهت اثربخشی بیشتر تدریس استفاده می‌کنم

وی در خصوص رویکرد خود در برقراری ارتباط با دانش‌آموزان در محیط مدرسه و نحوه معرفی خود به آنان به عنوان یک هنرمند، با اشاره به بهره‌گیری از هنر، به ویژه موسیقی و نمایش، به عنوان ابزاری مکمل برای افزایش اثربخشی تدریس در کلاس، تصریح کرد: «تا حد زیادی توانسته‌ام دانش‌آموزان خود را به هنر علاقه‌مند و تشویق کنم و همواره این بیت شعر پرمعنای «فرزند هنر باش نه فرزند پدر، فرزند هنر زنده کند نام پدر» را سرلوحه آموزش‌های کلاسی خود قرار داده‌ام.»

این آموزگار آموزش و پرورش، با تأکید بر اهمیت هنر در انتقال مفاهیم در تدریسش، افزود: «از طریق زبان هنر می‌توان به شیوه‌ای موثرتر با آنان ارتباط برقرار کرد و دیدگاه‌های صحیح‌تری را در ذهن آنان نهادینه ساخت.»

فعالیت‌های جانبی باعث شده در کنترل دانش‌آموزان بهتر عمل کنم

این هنرمند در خصوص تاثیر فعالیت‌های هنری جانبی خود بر نوع ارتباطش با دانش‌آموزان، این تاثیر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: «این فعالیت‌ها به مراتب به من کمک کرده تا در کنترل و هدایت دانش‌آموزان عملکرد بهتری داشته باشم.»

حوزه هنری از معدود حوزه‌هایی است که دانش‌آموزان داوطلبانه فعالیت می‌کنند 

وی در پاسخ به میزان تمایل و گرایش نسل جدید که هدایت آنان را در مدرسه بر عهده دارد، به انتخاب داوطلبانه فعالیت‌های هنری، حوزه هنر را از معدود زمینه‌هایی دانسته که دانش‌آموزان با رغبت و اشتیاق در آن به صورت داوطلبانه مشارکت می‌کنند، افزود: «به اعتقاد من، دانش‌آموزان با حضور در این عرصه‌ها احساس لذت و رضایت می‌کنند و همچنین مهارت‌هایی ارزشمند کسب می‌کنند که چه بسا در آینده بتوانند از این مهارت‌ها برای کسب درآمد نیز بهره ببرند.»

رسانه‌ها تاثیر ویژه‌ای بر دانش‌آموزان دارند

رودگر در تحلیل نقش و تاثیر رسانه‌ها در شناسایی و پرورش استعدادهای هنری دانش‌آموزان، این تاثیر را بسیار عمیق و ویژه خواند و با اشاره به اینکه رسانه‌ها بخش قابل توجهی از سلیقه و نگرش دانش‌آموزان را شکل می‌دهند، خاطر نشان کرد: «نمی‌توان از نقش بی‌بدیل رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بر دانش‌آموزان چشم‌پوشی کرد.»

وی با تأکید بر این مفهوم که بدون شک، این تاثیرپذیری می‌تواند دانش‌آموزان را در مسیر شکوفایی استعدادهایشان یاری رساند یا خدای ناکرده دلسرد و منصرف کند، گفت: «از این رو، شایسته است که از رسانه‌های مناسب و هدفمند استفاده شود تا مسیر زندگی دانش‌آموزان به سوی اهداف والاتر و نتایج بهتری منتهی گردد.»

سعی کردم که فعالیت خود را با مقررات متناقض نبینم

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون با محدودیت‌هایی که برای فعالیت‌های موسیقی بانوان وجود دارد، مواجه شده‌اید، وجود برخی محدودیت‌ها را تایید می‌کنم اما، همچنان معتقدم که این محدودیت‌ها، به گونه‌ای نیست که مانع انجام فعالیت‌های هنری شود.»

وی با تاکید بر تلاش مستمر خود برای انتخاب و انجام فعالیت‌های هنری به نحوی که با قوانین و مقررات موجود مغایرتی نداشته باشد، اظهار داشت: «تمام تلاش من بر این بوده که فعالیت‌های خود را به گونه‌ای برگزینم و اجرا کنم که با موازین قانونی و عرف جامعه همخوانی داشته باشد.»

هنر به طور قطع مسیر است

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که به نظر او هنر مسیر است یا مقصد، تأکید کرد با قاطعیت هنر را یک مسیر می‌دانم و زندگی را به سفری پر فراز و نشیب مانند می‌دانم که از نقطه‌ای آغاز و به نقطه‌ای دیگر یا حتی به همان نقطه اول ختم می‌شود و تمام اتفاقات و تجربیات ارزشمند در طول همین مسیر رقم می‌خورند.»

وی با تاکید بر نقش راهنمای هنر در این سفر پرماجرا، افزود: «هنر به انسان شیوه صحیح پیمودن این راه را می‌آموزد؛ در وهله نخست و از همه مهم‌تر، او را به حرکت و پویایی وا می‌دارد و سپس در طول مسیر، نیازهای روحی و معنوی او را برآورده می‌سازد، در زمان مناسب او را به خواب می‌برد، بیدار می‌کند و تیمار می‌دهد و در نهایت، دنیا با وجود هنر به مکانی به مراتب بهتر و دلنشین‌تر برای زیستن تبدیل می‌شود.»

تنها توصیه به تمامی افراد آموختن هنر است

رودگر در سخن پایانی این گفت‌وگوی صمیمانه، تنها توصیه خود به تمامی افراد را آموختن هنر دانسته و تأکید کرد: «به باور من، هنر به انسان این توانایی شگرف را می‌بخشد که دنیای درون خود را به شکلی عمیق‌تر درک کرده و آن را به زبانی رسا و قابل فهم برای دیگران بیان کند.»

وی با تاکید بر اینکه از طریق هنر، هر فرد قادر خواهد بود تا احساسات، اندیشه‌ها و تجربیات منحصربه‌فرد خود را در قالب‌های گوناگونی همچون نقاشی، موسیقی، شعر یا تئاتر به نمایش گذارد، یادآور شد: «در این فرآیند خلاقانه، انسان نه تنها خود را بهتر می‌شناسد بلکه ارتباطی عمیق‌تر و معنادارتر با سایر افراد جامعه برقرار می‌کند. »

این هنرمند بر همین اساس تاکید کرد: «هنر می‌تواند مرزهای ظاهری فرهنگی و زبانی را درنوردد و به همگان این حقیقت مهم را یادآوری کند که انسان‌ها در بسیاری از جنبه‌های اساسی و بنیادین، به یکدیگر شباهت دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار