مسئول برگزاری رویداد دانش‌آموزی دانوا:

از ۶۵۰۰ طرح دانش‌آموزی در چهارمین رویداد دانوآ، حدود ۳۵۰ طرح به مرحله نمایشگاه راه یافتند

پردیس (پانا)- مسئول برگزاری رویداد دانش‌آموزی دانوا گفت: شهرستان پردیس به دلیل قرار گرفتن در اکوسیستم نوآوری پارک فناوری پردیس، سهم قابل‌توجهی در این رویداد دارد.

کد مطلب: ۱۶۳۶۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد
از ۶۵۰۰ طرح دانش‌آموزی در چهارمین رویداد دانوآ، حدود 350 طرح به مرحله نمایشگاه راه یافتند
چهارمین رویداد ملی «دانوا» با حضور صدها تیم دانش‌آموزی از سراسر کشور و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و وزارت آموزش‌وپرورش در منطقه بین‌الملل نوآوری ایران آغاز به‌کار کرد؛ رویدادی که امسال هم از نظر کمی و هم کیفی توسعه قابل توجهی داشته است.
 
یاسین سعیدی، مسئول برگزاری چهارمین رویداد دانش‌آموزی دانوآ با اشاره به گسترش کمّی و کیفی این رویداد در گفتگو با  پانا  گفت: «امسال بیش از ۶۵۰۰ طرح دانش‌آموزی به دبیرخانه ارسال شد که پس از سه مرحله غربالگری و داوری، حدود ۳۵۰طرح به مرحله نمایشگاه و تعدادی نیز به داوری حضوری راه یافتند.»
 
وی افزود: «در دوره چهارم، دانوا فقط محدود به بخش ایده‌های دانش‌آموزی نیست و مجموعه‌ای از رویدادهای مکمل نیز در کنار آن برگزار می‌شود. از جمله رویداد کسب‌وکارهای نوجوانان (تیکس)، رقابت‌های رباتیک “ابوکاپ”، نمایش‌های علمی، تورهای فناوری، آموزش ساخت پهپاد و چند برنامه دیگر که باعث شده امسال شاهد توسعه قابل توجه این رویداد باشیم.»
 
سعیدی با بیان اینکه در مجموع میزبان بیش از ۵۰۰ تیم در بخش‌های دانوآ، تیکس و دانوآ‌کپ هستیم ادامه داد: «نخستین روز برگزاری و هم‌زمان با مراسم افتتاحیه بود؛ روز سوم نیز با برگزاری اختتامیه به پایان می‌رسد و از برترین‌های هر حوزه تقدیر خواهد شد.»
 
مسئول برگزاری رویداد درباره معیارهای داوری گفت: «طرح‌ها از نظر علمی بودن، قابلیت اجرا، امکان تجاری‌سازی، میزان کار گروهی و چند شاخص دیگر ارزیابی می‌شوند و داوران براساس مجموع امتیازها تیم‌های برتر را معرفی می‌کنند.»
به گفته سعیدی، شهرستان پردیس به دلیل قرار گرفتن در اکوسیستم نوآوری پارک فناوری پردیس، سهم قابل‌توجهی در این رویداد دارد.
 
وی توضیح داد: «فقط در روز نخست، بیش از ۲۰۰۰ دانش‌آموز از شهرستان پردیس از غرفه‌ها بازدید کردند و در مجموع بیش از ۲۶۰۰ نفر از استان تهران و شهرستان‌های دیگر در محل رویداد حضور یافتند.»
 
سعیدی درباره حضور دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار نیز گفت: «یکی از اهداف جدی ما در دانوآ عدالت آموزشی است. از دورافتاده‌ترین نقاط کشور دانش‌آموزان در این رویداد حضور دارند و پس از پایان رویداد نیز رها نمی‌شوند. برای آن‌ها باشگاه نخبگانی و فناورانه تشکیل می‌دهیم تا با منتورینگ و مشاوره، ایده‌های خود را برای سال آینده ارتقا دهند.
 
 در ادامه بهزاد نوری،  پژوهشگر و راهنمای دانش‌آموزان مدرسه سما در چهارمین رویداد دانش‌آموزی دانوآ، درباره حضور این مدرسه در رویداد امسال گفت: «امسال ۱۰ دانش‌آموز از مدرسه سما در این رویداد حضور دارند،  تلاش ما این بود که تعداد بیشتری دانش‌آموز شرکت کنند، اما هدف اصلی این بود که طرح‌های قوی‌تر و منتخب به مرحله ارائه برسند. در نتیجه، بهترین طرح‌ها انتخاب و به نمایشگاه راه یافتند.»
 
او درباره حوزه‌های طرح‌های ارائه‌شده توضیح داد: «دانش‌آموزان امسال کارهای متنوعی ارائه کرده‌اند؛ از طرح‌های برنامه‌نویسی گرفته تا سلول‌های بنیادی، داروهای گیاهی، رباتیک و چند پروژه دیگر در زمینه‌های فیزیک و شیمی. این گستره موضوعی نشان می‌دهد که فعالیت پژوهشی دانش‌آموزان هر سال پخته‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌شود.»
 
نوری روند انتخاب برگزیدگان را نیز تشریح کرد و گفت: «این نمایشگاه فقط برای ارائه نیست؛ بلکه بستری برای انتخاب طرح‌های برتر جهت حضور در رویدادهای مهم‌تری مثل INOTEX و دیگر مسابقات ملی و بین‌المللی در ماه‌های آینده است. دانش‌آموزانی که ایده‌های قوی‌تری داشته باشند، به این مسیر تخصصی هدایت می‌شوند.»
 
وی در پایان تأکید کرد: «هدف اصلی ما این است که استعدادهای واقعی دانش‌آموزان دیده شود و مسیر درست برای رشد پژوهشی و آینده علمی آن‌ها فراهم شود.»
 
ادبستان طرح نو یکی دیگر از مدارس شهرستان پردیس بود که در رویداد دانوا غرفه داشت؛ یکی از دانش‌آموزان پایه یازدهم انسانی مدرسه طرح نو با ارائه یک پژوهش کاربردی درباره نمودار سهمی، از هدف خود در حضور در چهارمین رویداد ملی دانوآ گفت رویدادی که امسال با مشارکت گسترده دانش‌آموزان و همراهی مربیان پژوهشی برگزار شد و تجربه‌ای تازه برای نسل نوآور مدرسه رقم زد.
 
یکی از شرکت‌کنندگان مدرسه طرح نو در چهارمین رویداد ملی دانوآ، درباره فعالیت پژوهشی خود توضیح داد و گفت:
«موضوع پژوهشی من نمودار سهمی است. این نمودار فرمول مشخصی دارد و در صنایع و شرکت‌ها بسیار کاربردی است. شرکت‌ها برای تعیین نقطه ماکزیمم سود، نقطه ضرر و وضعیت سر به سر از نمودار سهمی استفاده می‌کنند. اگر قیمت یک محصول بیش از حد بالا برود فروش کاهش پیدا می‌کند و اگر بیش از حد پایین بیاید، شرکت دچار ضرر می‌شود. نمودار سهمی کمک می‌کند بهترین قیمت و کم‌ریسک‌ترین حالت برای کسب‌وکار مشخص شود.»
او ادامه داد: «به‌کارگیری نمودار سهمی در صنعت، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد و شرکت‌ها می‌توانند براساس آن درباره فروش و تولید تصمیم‌های دقیق‌تری بگیرند.»
 
فاطمه زارع دبیر متوسطه اول طرح نو ، با اشاره به تنوع فعالیت‌های دانش‌آموزان گفت: «برخی دانش‌آموزان در بخش مقاله‌نویسی شرکت کردند و برخی ماکت‌سازی انجام دادند. از میان آن‌ها، دو طرح، یکی گروهی و یکی انفرادی، موفق شدند از مرحله پیش‌داوری عبور کنند و به مرحله داوری اصلی جشنواره راه پیدا کنند که برای مدرسه ما بسیار ارزشمند است.»
وی در مورد دانوا گفت:  «رویدادهایی مانند دانوآ باعث می‌شود دانش‌آموزان استعدادهایشان را بشناسند، خودشان را محک بزنند و قدمی جدی برای آینده علمی‌شان بردارند. امیدواریم امسال هم نام دانش‌آموزان طرح نو در میان منتخبان جشنواره دیده شود.
خبرنگار : دانش آموزان آنیسا مجدی و آرش مجدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار