کارشناس مسئول انجمن اولیا و مربیان شهرستان شهریار:

اعتماد به توانمندی‌های اولیا، نقطه‌ی آغاز مشارکت مؤثر در برنامه‌های تربیتی و آموزشی مدارس است

شهریار(پانا)_-کارشناس مسئول انجمن اولیا و مربیان شهرستان شهریار، بر نقش خانواده در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش تأکید کرد. و گفت: اعتماد به توانمندی‌های والدین و دعوت آنان به هم‌فکری در برنامه‌های مدرسه، ضرورتی انکارناپذیر در مسیر تحقق اهداف تربیتی عنوان شده است.

کد مطلب: ۱۶۳۶۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
اعتماد به توانمندی‌های اولیا، نقطه‌ی آغاز مشارکت مؤثر در برنامه‌های تربیتی و آموزشی مدارس است

راحله بغدادی، کارشناس مسئول انجمن اولیا و مربیان شهرستان شهریار، در گفت‌وگو با پانا بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های والدین در ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس تأکید کرد.  

بغدادی گفت: «برای ارتقای مشارکت اولیا، نخست باید به تخصص‌ها، توانمندی‌ها و تجربیات آنان اعتماد کرد. مربیان مدارس می‌توانند با شناسایی ظرفیت‌های والدین، از حضور آنان در تصمیم‌سازی‌های آموزشی و پرورشی بهره‌مند شوند. این اعتماد متقابل، زمینه‌ساز شکل‌گیری تعامل سازنده و مؤثر میان خانه و مدرسه خواهد بود.»

وی خاطرنشان کرد: «اگر مدارس در موضوعات مهم، از جمله طراحی برنامه‌های پرورشی و آموزشی، از نظرات اولیا بهره بگیرند، مشارکت آنان عمق و معنا پیدا می‌کند. چنین رویکردی، والدین را از نقش صرفاً نظارتی خارج کرده و آنان را به همکاران فکری مدرسه تبدیل می‌کند. این هم‌فکری، به ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری‌ها و افزایش حس تعلق والدین به مدرسه منجر می‌شود.»

بغدادی با تأکید بر ظرفیت انجمن اولیا و مربیان افزود: «تشکیل گروه‌های تخصصی در دل انجمن، بر اساس ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین، می‌تواند بستری مؤثر برای بهره‌گیری هدفمند از توانمندی‌های والدین باشد. این گروه‌ها می‌توانند در حوزه‌هایی چون تربیت اعتقادی، اجتماعی، زیستی، هنری، اقتصادی و علمی نقش‌آفرینی کنند. چنین ساختاری، مشارکت اولیا را از حالت کلیشه‌ای خارج کرده و آن را به مشارکتی هدفمند و اثربخش تبدیل می‌کند.»

کارشناس مسئول انجمن اولیا و مربیان بیان کرد: «برگزاری جلسات تخصصی با حضور اولیای علاقه‌مند و صاحب‌نظر، گامی مهم در جهت تقویت ارتباط مدرسه با خانواده است. این جلسات، فرصتی برای تبادل تجربه، طرح ایده و هم‌افزایی میان والدین و کادر مدرسه فراهم می‌آورد. در سایه چنین تعاملاتی، می‌توان انتظار داشت که مشارکت اولیا از سطح حضور فیزیکی فراتر رفته و به مشارکت فکری و اجرایی تبدیل شود.»

 
نویسنده : دانش آموز هلیا بهشتی خبرنگار : دانش آموز هلیا بهشتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار