پژوهشگر برجسته حوزه علمیه قم:
همراهی علم و اخلاق، راهی به سوی موفقیت دانشآموزان
ملارد (پانا) - پژوهشگر برجسته حوزه علمیه قم، با تأکید بر اهمیت همسفرگی علم و اخلاق، دانشآموزان را به پیمودن مسیری دعوت کرد که در آن، دانشآموختگی با فضایل اخلاقی و معنوی همراه باشد.

عبدالحجت حقجو پژوهشگر و دانشمند حوزه علمیه قم، در گفتوگو با خبرگزاری پانا، با اشاره به اینکه علم بدون اخلاق میتواند به ابزاری خطرناک تبدیل شود، اظهار داشت: «دانشآموزان ما در دنیایی پر از اطلاعات زندگی میکنند. اما آنچه آینده آنها را تضمین میکند، تنها میزان اطلاعات نیست؛ بلکه نحوه استفاده از آن اطلاعات است. علم در کنار اخلاق، به انسان بصیرت میبخشد و راه را برای استفاده درست و سازنده از دانش هموار میسازد.»
وی با بیان اینکه علم و اخلاق دو بال پروازند، افزود: «اگر یک پرنده تنها یک بال داشته باشد، نمیتواند پرواز کند. دانشآموزی هم که فقط به دنبال کسب نمرات خوب باشد و از فضایل اخلاقی مانند صداقت، فروتنی، همدلی و احترام به دیگران غافل شود، در مسیر زندگی دچار مشکل خواهد شد.»
این پژوهشگر حوزه علمیه، به نقش مهم خانواده و مدرسه در پرورش این دو بال اشاره کرد و گفت: «خانوادهها با نهادینه کردن ارزشهای اخلاقی و معنوی در فرزندانشان، و مدارس با ایجاد محیطی سالم و توأم با فضائل، میتوانند به دانشآموزان در پیمودن این مسیر یاری رسانند. این همکاری، یک همافزایی ارزشمند برای تربیت نسلی متعادل و توانمند ایجاد میکند.»
وی همچنین با تأکید بر اهمیت خودسازی و مراقبت از نفس در دوره نوجوانی، اظهار کرد: «دانشآموزان باید بدانند که موفقیت واقعی، فقط در کسب رتبه و مدرک خلاصه نمیشود، بلکه در پرورش شخصیتی پاک و انسانی است. هرچه فرد در این مسیر بیشتر تلاش کند، به موفقیتهای بزرگتری دست خواهد یافت.»
حق جو در پایان گفت: «همانطور که امام علی (ع) فرمودهاند، علم نافع، دانشی است که در عمل به کار آید.ما باید دانشآموزانمان را به سمتی هدایت کنیم که آموختههای خود را در مسیر خیر و خدمت به مردم به کار گیرند. پیوند علم و ایمان، ضامن سعادت دنیا و آخرت دانشآموزان و در نهایت، عامل پیشرفت و اعتلای کشورمان خواهد بود.»
ارسال دیدگاه