کارشناس‌مسئول انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان:

نیکوکاری به معنای ایجاد فضایی مثبت و حمایتگر است

بهارستان یک (پانا) - کارشناس‌مسئول انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان، نیکوکاری را به معنای ایجاد فضایی مثبت و حمایتگر دانست.

کد مطلب: ۱۵۸۶۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
نیکوکاری به معنای ایجاد فضایی مثبت و حمایتگر است

امید بزمی، کارشناس‌مسئول انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان در گفت‌و گو با پانا گفت: «نیکوکاری از منظر انجمن اولیا و مربیان به معنای ایجاد فضایی مثبت و حمایتگر برای آرامش خاطر خانواده‌ها و دانش‌آموزان است. این مفهوم شامل فعالیت‌هایی از جمله حمایت از دانش‌آموزان نیازمند، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، ترویج کار گروهی، اردوها و فعالیت‌های تفریحی می‌شود که به بهبود شرایط آموزشی، اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان کمک می‌کند.»

بزمی افزود: «این فعالیت‌ها تنها برای دانش‌آموزان مفید نیستند، بلکه در ارتقای کیفیت آموزشی و فرهنگی مدارس و تأثیرگذاری مثبت بر جامعه نیز نقش دارند.»

وی درباره انگیزه‌های مردم برای روی آوردن به نیکوکاری گفت: «احساس مسئولیت اجتماعی، رضایت درونی، ایجاد ارتباطات اجتماعی، آموزش ارزش‌ها و تأثیر مثبت بر جامعه از عوامل مؤثر در گرایش به نیکوکاری هستند. بسیاری از افراد بر این باورند که به‌عنوان اعضای جامعه، مسئولیت‌هایی در قبال بهبود شرایط اجتماعی دارند. نیکوکاری علاوه بر ایجاد حس آرامش موجب تقویت پیوندهای انسانی و همکاری‌های اجتماعی می‌شود.»

بزمی با تأکید بر وسعت مفهوم نیکوکاری بیان کرد: «نیکوکاری صرفاً به کمک مالی محدود نمی‌شود. خدمات داوطلبانه، حمایت‌های تحصیلی، فعالیت‌های اجتماعی و کمک‌های عاطفی نیز از جلوه‌های نیکوکاری هستند. زمانی که افراد وقت خود را صرف تدریس، مشاوره یا همکاری با مؤسسات خیریه می‌کنند، روح آن‌ها غنا می‌یابد و جامعه نیز بهره‌مند می‌شود.»

وی با اشاره به نقش وقف در فرهنگ نیکوکاری توضیح داد: «وقف یکی از ریشه‌دارترین اشکال نیکوکاری است که نقش مهمی در تأمین منابع پایدار برای امور عام‌المنفعه دارد. از توسعه آموزش و بهداشت تا رفع نیازهای نیازمندان، وقف همواره در خدمت ارتقای جامعه بوده و در فرهنگ‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.»

بزمی به نقش خانواده در نهادینه کردن فرهنگ نیکوکاری اشاره کرد و گفت: «ما به‌عنوان والدین می‌توانیم از طریق آموزش، الگو بودن، تشویق به مشارکت اجتماعی، گفت‌وگو درباره تجربیات نیکوکاری و ایجاد زمینه‌های عملی، فرهنگ نیکوکاری را در فرزندانمان نهادینه کنیم. وقتی خانواده در فعالیت‌های نیکوکارانه مشارکت می‌کند و فرزند در این فضا تشویق می‌شود، کمک به دیگران برای او به بخشی از زندگی تبدیل می‌شود. این روند در نهایت به شکل‌گیری جامعه‌ای همدل، مسئول و اخلاق‌محور منجر خواهد شد.»

خبرنگار : دانش‌آموز؛ نرگس علائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار