معاون آموزش متوسطه و ابتدایی آموزش پرورش شهرستان فیروزکوه:
امتحانات نهایی، کلید عدالت آموزشی و رقابت برابر دانشآموزان است
فیروزکوه (پانا) - معاون آموزش متوسطه و ابتدایی آموزش پرورش شهرستان فیروزکوه، امتحانات نهایی را کلید عدالت آموزشی و رقابت برابر دانشآموزان دانست و درباره اهداف، نحوه برگزاری و تأثیر امتحانات نهایی در کنکور و سوابق تحصیلی توضیح داد.

احسان شهرآشوب، معاون آموزش متوسطه و ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه، در گفتوگو با خبرنگار پانا، درباره برگزاری و اهمیت امتحانات نهایی پایههای یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: «هدف اصلی این امتحانات، ایجاد شرایط یکسان برای همه دانشآموزان سراسر کشور در پایان تحصیلات متوسطه و پیش از ورود به دانشگاه است تا از نظر ارزشیابی تحصیلی عدالت برقرار شود.»
وی افزود: «در سالهای اخیر، نمرات امتحانات نهایی نقش مهمی در کنکور سراسری پیدا کردهاند و این روند ممکن است با توجه به تصمیمات آموزش و پرورش تغییراتی داشته باشد، اما اصل برگزاری هماهنگ و کشوری این آزمونها همچنان پابرجاست.»
شهرآشوب در خصوص تغییرات احتمالی گفت: «در سالهای اخیر آزمونهای نهایی با تأثیر مثبت یا قطعی بر کنکور برگزار شدهاند و این روند ممکن است باز هم تغییر کند.»
معاون آموزش متوسطه و ابتدایی درباره تدابیر برگزاری عادلانه آزمونها گفت: «رمزگذاری سوالات، حضور ناظرین ویژه و بازدیدهای مستمر استانی و کشوری انجام میشود تا شرایط برابر و منصفانهای برای همه دانشآموزان فراهم گردد.»
وی به اهمیت امتحانات نهایی در تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور اشاره کرد و گفت: «امتحانات نهایی پایه دوازدهم بیشترین تأثیر را در نتیجه نهایی کنکور دارند و نمرات پایه یازدهم نیز با تأثیر مثبت لحاظ میشوند. داوطلبانی که نمرات خوبی کسب کنند، از این تأثیر مثبت بهرهمند خواهند شد.»
شهرآشوب خاطرنشان کرد: «برای کسب نمرات مطلوب در امتحانات نهایی، دانشآموزان باید از ابتدای سال تحصیلی برنامهریزی دقیق و تلاش مستمر داشته باشند.»
او درباره نگرانی دانشآموزان تأکید کرد: «اضطراب و استرس به ضرر دانشآموز است و باید با برنامهریزی منظم و دوری از نگرانیها، خود را آماده آزمونها کنند.»
در زمینه عدالت آموزشی، وی گفت: «با وجود تلاشهای آموزش و پرورش، تفاوت شرایط مدارس باعث تفاوتهایی در کیفیت آموزش شده است که بر سطح سوالات نیز تأثیر دارد.»
شهرآشوب درباره حمایت از مناطق محروم بیان کرد: «با وجود چالشها، دانشآموزان مناطق محروم نیز میتوانند با برنامهریزی و استفاده از امکانات موجود، به موفقیتهای بزرگ دست یابند.»
وی درباره روند تصحیح برگهها افزود: «برگهها به صورت ناشناس توسط دو تصحیحکننده ارزیابی میشوند و در صورت اختلاف، به گروه سوم ارجاع داده میشوند تا عدالت کامل رعایت شود.»
معاون آموزش متوسطه و ابتدایی درباره رسیدگی به اعتراضات گفت: «دانشآموزان میتوانند در صورت نارضایتی اعتراض خود را ثبت کنند و پس از بررسی دقیق، پاسخ لازم به آنها ارائه خواهد شد تا حقوق آنان محفوظ بماند.»
ارسال دیدگاه