کارشناس مسئول سنجش و ارزشیابی سوادآموزی آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان:

استفاده از روش‌های نوآورانه تدریس در جذب و نگهداری سوادآموز، موثر است

بهارستان یک (پانا)- کارشناس مسئول سنجش و ارزشیابی سوادآموزی آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان، استفاده از روش‌های نوآورانه تدریس را در جذب و نگهداری سوادآموز موثر، دانست.

کد مطلب: ۱۵۶۱۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از روش‌های نوآورانه تدریس در جذب و نگهداری سوادآموز، موثر است

نگین طهماسبی کارشناس مسئول سنجش و ارزشیابی سوادآموزی آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان، به اهمیت و اثرات تدریس نو و خلاقانه تأکید کرده و در ادامه شرح داد: «با تمرکز بر توانمندسازی و پیشرفت فردی، خودباوری و اعتماد به نفس آن‌ها را می‌توان ارتقاء داد، زمانیکه سوادآموزان به‌طور مستمر با موفقیت‌های خود در حل مسائل پیچیده و ایجاد ایده‌های خلاقانه مواجه می‌شوند، اعتماد به نفس و اعتماد به توانایی‌های خود را تجربه می‌کنند؛ گفتنی‌ست که تدریس خلاق فرصت‌هایی را برای همکاری و تعامل بین فراگیران ایجاد می‌کند، آن‌ها با همکاری در گروه‌ها و تیم‌ها، با تبادل ایده‌ها و تجربیات، با یادگیری از یکدیگر و با حل مسائل به‌صورت گروهی، تحرک و انگیزه بیشتری در فرایند یادگیری خود خواهند داشت. همچنین می‌توان از فناوری‌های آموزشی مانند رایانه، نرم‌افزارهای آموزشی، نرم‌افزارهای تعاملی و‌... به‌عنوان ابزارهای قدرتمندی در تدریس خلاق استفاده کرد. با استفاده از فناوری‌ها، می‌توان محتواهای آموزشی را به شیوه جذابی ارائه داد، فعالیت‌های تعاملی را فراهم کرد و فرصت‌هایی را برای تجربه و آزمودن ایده‌های خلاقانه فراهم ساخت.»

طهماسبی در رابطه با ضرورت سواد و سوادآموزی تصریح کرد: «با سوادآموزی، فرد نسبت به تمامی حق و حقوق خود آشنا می‌شود و این فرصت مطالعه و یادگیری زمینه را برای توسعه کشور نیز فراهم می‌کند. امروزه دیگر سوادآموزی سنتی، پاسخگوی نیاز افراد نیست و با ورود دنیای دیجیتال به زندگی بشر این موضوع بیش از پیش حس می‌شود که افراد باید آگاهی‌های لازم برای کار در فضای مجازی را نیز داشته باشند، زیرا بی‌سوادی در این فضا تأثیر بسیار مخربی بر روی زندگی انسان دارد و به همین سبب توصیه می‌شود، این آگاهی از سوی افراد حاصل شود؛ برپایه مطالعات و آمارهای موجود به‌جز سواد خواندن و نوشتن، کسب سواد تکنولوژی، ‌سیاسی، و از همه مهم‌تر سواد زندگی برای داشتن زندگی بهتر لازم و ضروری است.»

وی خانواده را به‌عنوان نخستین نهاد آموزشی دارای نقش حائزاهمیتی دانست و گفت: «پدر و مادر نقش بسیار مهم و کلیدی برای آموزش به فرزند خود دارند، محیط خانه، نگرش‌ها و الگوهایی چون میزان مطالعه والدین بر نگرش مثبت و تشویق کودکان به خواندن تاثیر دارد؛ خانواده اعضای جامعه را می‌پروراند و تحویل جامعه می‌دهد؛ بی‌سوادی ریشه و اساس بسیاری از مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بی‌نظمی‌ها و آسیب‌ها در بیشتر کشورهای جهان است. اگرچه تحصیلات والدین در رفتار و اخلاق فرزندان اثرات انکارناپذیری دارد اما در بررسی‌های انجام شده، نقش مادران بیشتر درخور توجه است؛ از این رو سطح سواد و تحصیلات مادران می‌تواند در هدایت تحصیلی و شغلی فرزندان و تربیت آنها تأثیر قابل چشمگیری داشته باشد.»

کارشناس مسئول سنجش و ارزشیابی سوادآموزی آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان، در پایان اذعان کرد: «بدون شک توجه به این مهم، شرایط بهبود کیفیت زندگی را فراهم می‌آورد؛ درواقع آموزش ریشه همه ابعاد توسعه است و موجب ارتقاء کیفیت و بهبود مهارت‌های انسانی و استعدادهای او می‌شود و روند پیشرفت و توسعه اقتصادی، سرمایه اجتماعی جامعه را تسریع می‌کند، سوادآموزی و آموزش به مهمترین مشخصه جهان امروز تبدیل شده است؛ تحقق توسعه پایدار بیش از هر منبعی به انسان آموزش دیده وابسته است، انسانی که بتواند با تولید علم و دانش به توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی کمک کند، موجب بهبود زندگی بشر در حال و آینده و در سطح جهان می‌شود؛ در دنیای کنونی پیشرفت هر کشوری را با میزان باسوادان آن می‌سنجند، گسترش و تعمیم آموزش عمومی و فراهم کردن موجبات سوادآموزی یکی از وظایف دولت‌ها است که افزون بر پاسخگویی به نیازهای اجتماعی و فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز رشد و ترقی جامعه که توسعه را به دنبال دارد، باشد.»

خبرنگار : دانش‌آموز؛ پریا مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار