اسلامی:

بدخواهان ایران سعی دارند توافق ایران و آژانس را ناکارآمد جلوه دهند

توافق مشترک مارس مبنای تعامل ایران و آژانس است/ گروسی: مفاد بیانیه مشترک همچنان معتبر است

تهران (پانا) - رئیس سازمان انرژی اتمی گفت بدخواهان ایران از توافق ایران و آژانس ناخرسند هستند و سعی دارند با ادبیاتی مخرب، این اقدامات را ناکارآمد جلوه دهند.

کد مطلب: ۱۴۷۳۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
بدخواهان ایران سعی دارند توافق ایران و آژانس را ناکارآمد جلوه دهند

به گزارش خبرنگار پانا، محمد اسلامی در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: از حضور آقای گروسی در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای قدردانی می‌کنیم. در این سفر  گفت‌و‌گوهای موثری داشتیم؛ نکته حائز اهمیت این است که در اسفند گذشته در تهران بیانیه مشترکی صادر کردیم که بدخواهان ایران از توافق ایران و آژانس ناخرسند هستند و سعی دارند با ادبیاتی مخرب، این اقدامات را ناکارآمد جلوه دهند.

وی افزود: ما این خط مبنا را به‌عنوان نقشه راه خود در نظر داریم. نکته حائز اهمیت در این دوره این بود که پیشرفت بیانیه مارس را به‌عنوان یک خط مثبت ارزیابی کردیم. این ملاحظه را هم داشتیم که به دلیل برخی موضوعات حرکات و روند تعاملات دو طرف کُند شده است اما امروز با مروری که بر بیانیه مشترک داشتیم این امیدواری ایجاد شد که این خط مبنا ادامه یابد.

وی اظهار کرد: تداوم تعاملات براساس بیانیه مشترک شامل سه بخش است؛ بخش اول موارد گذشته است که در برجام در قالب پی‌ام‌دی بسته شده بود. این بخش همواره با الزامات و لوازم خود باید مورد پیگیری قرار گیرد. در این بخش موضوع مهم بحث دو مکان باقی مانده است و خوشبختانه دو مکان بسته شده و موضوع ناترازی مواد نیز بسته شده است و دو مکان از چهار مکان باقی‌مانده است. 

اسلامی ادامه داد: بخش دوم مرتبط با وضعیت موجود است که در چارچوب پادمان و NPT و ملاحظاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، برای کاستی‌ها و انتظاراتی که وجود دارد اقداماتی متقابل و هماهنگ را انجام بدهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در تشریح بخش سوم نیز اضافه کرد: در شرایط موجود برای تداوم دانش باید در راستای انتظارات آژانس، گام‌های مشخصی را احصا کنیم و برای پیشبرد وضعیت موجود اقدامات متقابل لازم را انجام دهیم.

وی گفت: باید نقش مدیرکل آژانس را در نظر گرفت که به موجب وظایف قانونی می‌تواند به عنوان تسهیل کننده در راستای حل و فصل موانع که عمدتا سیاسی است، موثر باشد.

اسلامی بیان کرد: توافق کردیم که برای تهیه پیش‌نویس این سه بخش، معاونان طرفین (آقای کمالوندی و آقای آپارو) مذاکره کنند و بر روی زمان‌بندی‌ها و آیتم‌ها کار را انجام دهند تا بتوانیم به‌صورت متقابل نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: موضوع حائز اهمیت این است که القائات خصمانه‌ای علیه ایران پایه‌گذاری شده است ما باید بتوانیم بیش از گذشته مراقبت کنیم که تعاملات ایران و آژانس از این القائات تاثیر نگیرد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه از سال گذشته سند راهبردی جامع بیست ساله هسته‌ای را در دستور کار قرار دادیم و مبنای اقدامات ما محسوب می‌شود، گفت: یکی از محورهای مهم این سند تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور است که حدود ۲۲ درصد برق کشور را تامین می‌کند و مهمترین هدف‌گذاری که در جهان شده برای سال ۲۰۵۰ صفر شدن کربن و سه برابر شدن ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای است که ما نیز بر این اساس حرکت خواهیم کرد.

رافائل گروسی در ادامه این نشست اظهار کرد: امروز افتخار بزرگی است که در شهر زیبای اصفهان حضور دارم. روز گذشته در تهران دیدارهای مهمی داشتم؛ امروز در شرایط حساسی قرار داریم. این آغاز مذاکرات ایران و آژانس خواهد بود. 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: همانگونه که آقای اسلامی فرمودند بیش از یک سال قبل توافق کردیم تا مسیر آینده را مشخص کنیم. این سند اشاره می‌کند برای حل و فصل مسائل باقی مانده و راستی آزمایی چه اقداماتی صورت باید گیرد. امروز توافق کردیم که این سند ادامه پیدا کند. مفاد این سند همچنان معتبر است. 

اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تولید رادیوداروها گفت: تولید رادیوداروها گام مثبتی برای بخش سلامت است و بخش دیگر هم بخش پرتودهی است که کمک می‌کند باقی مانده آفات و سموم از مواد کشاورزی زدوده شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نگرانی ایران از نقش مخرب اسرائیل در برنامه هسته‌ای خود، تصریح کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نداریم و مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. برای ما منافع و امنیت منطقه‌ای مهم است و به آن توجه داریم. تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی هرگونه شک و شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود و در مسیر صحیحی با ایران پیش خواهیم رفت.

گروسی بیان کرد: ما باید با ایران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم و می‌دانیم که چه اقداماتی باید در این زمینه انجام شود.

گروسی اظهار کرد: قصد ما این نیست که سند جدیدی داشته باشیم بلکه همان سند مارس را برای همکاری‌ها و تعاملات بین دو طرف داشته باشیم و این سند از این ظرفیت برخوردار است که مسائل باقیمانده دو طرف را حل و فصل کند که اینها نیز در چارچوب ان پی تی و پادمان است. امروز هم  بر روی برداشته شدن گام‌های جدی و عملیاتی در راستای تحقق این موضوع تاکید کردیم.

وی در خصوص نگرانی ایران از نقش مخرب اسرائیل در برنامه هسته‌ای خود، تصریح کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نداریم و مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. برای ما منافع و امنیت منطقه‌ای مهم است و به آن توجه داریم. تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی هرگونه شک و شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود و در مسیر صحیحی با ایران پیش خواهیم رفت.

گروسی بیان کرد: ما باید با ایران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم و می‌دانیم که چه اقداماتی باید در این زمینه انجام شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص رفتار آمریکا در خروج از برجام و شرایط به وجود آمده بیان کرد: این چیزی است که داریم روی آن کار می‌کنیم. ما باید همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و احیای برجام و یا هر سند دیگری را که ایران تمایل داشته باشد به آن وارد شود، تسهیل کنیم. ما اکنون می دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار