مسئول انجمن والیبال ناحیه ۴ کرج :
والیبال ورزشی است که هوش فردی را در دانشآموزان تقویت میکند
کرج(پانا)-مربی باسابقه و مسئول انجمن والیبال ناحیه ۴ کرج گفت: والیبال ورزشی است که هوش،تصمیمگیری سریع و مدیریت فردی را در دانشآموزان تقویت میکند.تجربه من به عنوان استعدادیاب استانی نشان میدهد که اغلب دانشآموزان موفق در والیبال،از نظر تحصیلی نیز عملکرد درخشانی دارند.»

یوسف محمدیاری که سالها در آموزش و پرورش، به عنوان مدیر و مربی والیبال فعالیت حرفهای داشته است درگفتوگو با پانا ،چالشها و راهکارهای تلفیق ورزش حرفهای با تحصیل دانشآموزان را مورد بررسی قرارداد.»
وی به عنوان یکی از مربیان پیشکسوت والیبال و مسئول انجمن والیبال ناحیه ۴ کرج،اظهارکرد:«والیبال ورزشی است که هوش،تصمیمگیری سریع و مدیریت فردی را در دانشآموزان تقویت میکند.تجربه من به عنوان استعدادیاب استانی نشان میدهد که اغلب دانشآموزان موفق در والیبال،از نظر تحصیلی نیز عملکرد درخشانی دارند.»
محمدیاری افزود:«در مدارس،معمولاً دانشآموزانی که در والیبال فعال هستند،به عنوان انتظامات یا معاونیار انتخاب میشوند.این انتخابها بیدلیل نیست؛چرا که این دانشآموزان توانایی مدیریت،تعامل اجتماعی و نظم بالایی دارند.»
وی بااشاره به نمونههایی از دانشآموزان موفق، گفت:«یاسین شکوهی،پاسور فیکس تیم ملی دانشجویان کشور،یکی از استعدادهای درخشان ماست که قرار بود امسال در مسابقات جهانی شرکت کند.هرچند به دلیل شرایط خاص منطقهای اعزام لغو شد،اما همچنان در سطح ملی جایگاه خود را حفظ کرده است.همچنین رسول محمدخانی،دیگر شاگرد موفق من، اکنون در لیگ روسیه بازی میکند.»
این مربی با تأکید براهمیت پرورش روحی دانشآموزان، تصریح کرد:«اگر فقط به آموزش تکنیکی والیبال بسنده کنیم و به روحیه و شخصیت بچهها توجه نکنیم، درآینده آسیب خواهنددید.شعار باشگاه ما این است: «کوچکترها به بزرگترها احترام میگذارند و بزرگترها به کوچکترها محبت میکنند.»این فرهنگ در باشگاه ما نهادینه شده است.»
وی در ادامه تفاوت میان دانشآموزان ورزشکار و غیرورزشکار را چنین توصیف کرد: «دانشآموزان ورزشکار، بهویژه والیبالیستها، نظم و تمرکز بیشتری دارنددر مسابقات کشوری،رفتار منظم بچههای والیبال در خوابگاهها کاملاً مشهود است؛ آنها شبها زود میخوابند،گوشیهایشان را تحویل میدهند و برای مسابقه آمادهاند.»
این مربی بااشاره به چالشهای بزرگ دانشآموزان ورزشکاراظهارکرد:«در مقاطع بالاتر،تداخل تمرینات و مسابقات با تحصیل،بهویژه در سال کنکور،یکی از بزرگترین مشکلات است.گاهی مجبور میشویم تمرینات را با برنامه درسی هماهنگ کنیم یا از دبیران خواهش کنیم که در روزهای خاص،دروس کلیدی را تدریس نکنند.»
وی اضافه کرد: «تنها راهحل پایدار،ایجاد هماهنگی میان مدارس و باشگاههاست.هنرستانهای تربیت بدنی همکاری خوبی دارند اما مدارس دیگر هنوز آمادگی لازم را ندارند.امیدوارم مسئولین با برنامهریزی دقیق،شرایطی فراهم کنند که دانشآموزان بتوانند هم در تحصیل موفق باشند و هم در ورزش بدرخشند.»
محمدیاری در قسمت دیگر گفتوگو تصریح کرد:«از همان آغاز مربیگری،حمایت از دانشآموزان برای موفقیت تحصیلی و ورزشی جزء اولویتهای من بوده است.همیشه به بچهها میگویم که کارنامهشان را با شیرینی به سالن بیاورند.پایان ترم اول و خردادماه، سالن ما پر از شیرینی است چون بچهها با افتخار کارنامههایشان را میآورند.»
وی افزود:«در ثبتنام مدارس نیز تا حد توان کمک میکنم.خوشبختانه ارتباط دوستانهای با مدیران مدارس ناحیه چهار دارم و اگر از آنها بخواهیم دانشآموزی را ثبتنام کنند،همکاری میکنند.این حمایتها باعث دلگرمی خانوادهها شده و آنها نیز قدردان هستند.»
این مربی با تأکید براهمیت آموزش مدیریت زمان به دانشآموزان، عنوان کرد:«همیشه به شاگردانم میگویم که اگر نمرهشان پایین بیاید،خانوادهها مقصر را والیبال میدانند.درحالی که آنها فقط هفتهای ۳ ساعت تمرین دارند.پس باید تفریحات دیگر را کنار بگذارند و زمانشان را برای والیبال و درس تنظیم کنند.»
وی ادامه داد:«دانشآموزان کلاس زبان،موسیقی و فعالیتهای دیگر هم دارند.اگر نتوانند زمانبندی کنند،نه در تحصیل موفق میشوند و نه در ورزش.من به آنها یاد میدهم که موفقیت در مدرسه، زمینهساز موفقیت در ورزش است.»
محمدیاری درخصوص نحوه برنامهریزی تمرینات باشگاه اظهارکرد:«اولویت اول دانشآموزان باید تحصیل باشد.تمرینات باشگاه درساعات مشخصی برگزار میشود،اما اگر تمرین تیمی داشته باشیم،از بچهها میپرسیم که امتحان سخت دارند یا نه.اگر داشته باشند، ساعت تمرین را تغییر میدهیم.»
این مربی ورزش بیان کرد:«همیشه به دانشآموزان تأکید میکنم که بعد از تمرین مستقیم به خانه بروند و مطالعه کنند.در این زمینه با والدین تعامل داریم و آنها نیز با ما هماهنگ هستند.این همکاری باعث شده که هم تمرینات منظم باشد و هم تحصیل بچهها آسیب نبیند.»
در پایان، این مربی بااشاره به نقش باشگاه همت البرز در ایجاد ارتباط مؤثر با مدارس، عنوان کرد:«ارتباط دوستانهای که میان باشگاه و مدارس وجود دارد، کمک بزرگی به ما کرده است.در بسیاری از موارد توانستهایم به مدارس نیز کمک کنیم و این تعامل دوسویه، زمینهساز موفقیت بیشتر دانشآموزان شده است.»
ارسال دیدگاه