آموزگار البرزی:

مدارس باید سکوی پرتاب استعدادهای فرهنگی دانش‌آموزان باشد

کرج (پانا) - یکی از آموزگاران استان البرز گفت: کارشناسان معتقدند مدارس می‌توانند نقشی کلیدی در شناسایی و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان ایفا کنند، به شرط آنکه فرهنگ‌سازی و سیاستگذاری مناسبی در این حوزه صورت گیرد.

کد مطلب: ۱۶۰۴۳۴۰
لینک کوتاه کپی شد
مدارس باید سکوی پرتاب استعدادهای فرهنگی دانش‌آموزان باشد

سوگل سبزواری در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «با وجود اینکه بسیاری از دانش‌آموزان کشور، استعدادهای قابل توجهی در زمینه‌های فرهنگی و هنری مانند شعر، نویسندگی، موسیقی، نمایش و نقاشی دارند، مدارس باید به عنوان مهم‌ترین نهاد آموزشی در شناسایی و پرورش این استعدادها نقش مؤثری ایفا کنند.»

وی افزود:«نظام آموزش و پرورش در ایران به طور عمده برآموزش دروس نظری متمرکز است و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در بسیاری از مدارس در قالب برنامه‌های فوق‌برنامه و به صورت داوطلبانه انجام می‌شود که این موضوع باعث شده تا بسیاری از توانمندی‌های فرهنگی دانش‌آموزان نادیده گرفته  یا به فراموشی سپرده شود.کمبود مربیان متخصص در زمینه‌های هنری و فرهنگی،نبود امکانات مناسب و همچنین فشار زیاد برای کسب نمرات بالا و قبولی در امتحانات تحصیلی، از مهم‌ترین دلایل ناکامی مدارس در این زمینه به شمار می‌رود.»

سبزواری ادامه داد:«در واقع،مدارس بیشتر به دنبال تحقق اهداف آموزشی رسمی هستند و کمتر به پرورش خلاقیت و استعدادهای فرهنگی توجه دارند.این در حالی است که کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت معتقدند مدارس باید فراتر از انتقال محض دانش عمل کنند و محیطی امن و خلاق برای کشف و تقویت توانمندی‌های فرهنگی دانش‌آموزان فراهم سازند.»

آموزگار البرزی اضافه کرد:«زیرا این امر نه تنها موجب رشد فردی و ارتقای روحیه دانش‌آموزان می‌شود،بلکه به تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی آنان نیز کمک شایانی خواهد کرد.تجربیات برخی مدارس موفق در نقاط مختلف کشور نشان می‌دهد که با اختصاص دادن برنامه‌های مدون فرهنگی،برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات هنری،تشکیل کارگاه‌های تخصصی و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین برای برگزاری رویدادهای فرهنگی،می‌توان به شکل مؤثری زمینه شکوفایی استعدادهای فرهنگی را فراهم کرد.»

وی در ادامه بیان کرد:«به عنوان نمونه،مدرسه‌هایی دراستان‌هایی مانند فارس و اصفهان توانسته‌اندبا همکاری اولیا، مربیان و نهادهای فرهنگی محلی،دانش‌آموزان خود را در مسابقات ملی و بین‌المللی هنری موفق کنند.با این حال،همچنان بخش زیادی از مدارس به دلیل کمبود بودجه،نیروی انسانی متخصص و برنامه‌ریزی نامناسب، در این مسیر موفق نبوده‌اند.همچنین نبود حمایت کافی از سوی خانواده‌ها و جامعه، باعث شده دانش‌آموزان مستعد انگیزه لازم برای فعالیت‌های فرهنگی را نداشته باشند.»

سبزواری اظهارکرد:«کارشناسان برای رفع این مشکلات پیشنهاد می‌کنند که آموزش و پرورش نگاه خود را به فعالیت‌های فرهنگی و هنری تغییر دهد و آن را به بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه درسی مدارس تبدیل کند،بودجه اختصاصی برای توسعه این حوزه در نظر گرفته شود،معلمان آموزش‌های لازم را در زمینه پرورش استعدادهای فرهنگی ببینند و والدین نیز در کنار مدارس برای حمایت و تشویق دانش‌آموزان فعال گردند.»

وی در پایان گفت:« ایجاد چنین فضایی در مدارس می‌تواند نسل جدیدی از دانش‌آموزان را تربیت کند که علاوه بر موفقیت‌های علمی،دارای خلاقیت و هویت فرهنگی قوی باشند و بتوانند در آینده نقش مؤثری درتوسعه فرهنگی و اجتماعی کشور ایفا کنند.بنابراین،مدارس باید به عنوان زیست‌بوم اصلی کشف استعدادها به درستی مدیریت و حمایت شوند.»

خبرنگار : دانش‌آموز:سوگندمقدم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار