تکلیف‌نویسی با هوش مصنوعی، تقلب است یا خلاقیت؟

ساوجبلاغ (پانا) - با گسترش ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند چت‌بات‌ها و تولیدکننده‌های متن، دانش‌آموزان بسیاری از این فناوری برای انجام تکالیف خود استفاده می‌کنند؛ موضوعی که نگاه‌ها را بین خلاقیت، یادگیری نوین و البته نگرانی از تقلب و افت کیفیت آموزشی تقسیم کرده است.

کد مطلب: ۱۵۷۴۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
تکلیف‌نویسی با هوش مصنوعی، تقلب است یا خلاقیت؟

استفاده از هوش مصنوعی در مدارس و کلاس‌های درس ایران، دیگر فقط یک پیش‌بینی آینده‌نگرانه نیست؛ این فناوری به صورت ملموس وارد فرآیند آموزش و حتی تکلیف‌نویسی دانش‌آموزان شده است.

ابزارهایی مانند ChatGPT، Bing AI، و Google Gemini به دانش‌آموزان امکان می‌دهند که پاسخ سؤالات درسی، انشاء، تحقیق، حتی حل مسائل ریاضی را در چند ثانیه دریافت کنند. اما این کاربردها با یک پرسش اساسی روبه‌رو شده: آیا استفاده از هوش مصنوعی در انجام تکالیف، نوعی تقلب است یا شکلی نو از یادگیری خلاقانه؟

مریم رضوانی، معلم ادبیات فارسی در یکی از مدارس متوسطه شهرستان ساوجبلاغ، در گفت‌وگو با پانا می‌گوید:«در چند ماه اخیر متوجه شدیم برخی از تحقیق‌ها یا انشاهایی که دانش‌آموزان تحویل می‌دهند، بیش از حد مرتب، بدون غلط و بعضاً با کلماتی سطح بالا نوشته شده‌اند. وقتی بررسی کردیم، متوجه شدیم با کمک چت‌بات‌ها نوشته شده‌اند. این نه از روی خلاقیت، بلکه از روی بی‌تفاوتی نسبت به فرآیند یادگیری است.»

وی افزود:«از سوی دیگر، برخی معلمان و کارشناسان آموزشی استفاده از هوش مصنوعی را لزوماً تهدید نمی‌دانند، بلکه آن را ابزاری می‌دانند که اگر درست هدایت شود، می‌تواند به ارتقای سطح آموزش کمک کند.»

علی معدنی دبیر کار و فناوری ساوجبلاغی در همین زمینه به پانا گفت:«اگر هوش مصنوعی صرفاً برای رونویسی و انجام تکلیف بدون فکر استفاده شود، بله، تقلب است. اما اگر دانش‌آموز یاد بگیرد که چگونه با کمک این ابزار ایده بگیرد، متن را تحلیل کند، یا آن را به زبان خودش بازنویسی کند، این یعنی تقویت سواد دیجیتال و خلاقیت.»

در همین حال برخی دانش‌آموزان نیز سردرگم هستند. محمد حسینی، دانش‌آموز پایه یازدهم رشته تجربی می‌گوید:«معلم‌ها بعضی وقت‌ها تشویق می‌کنند که از ابزارهای جدید استفاده کنیم، ولی بعد اگر بفهمند که با AI کاری انجام شده، نمره نمی‌دهند. ما واقعاً نمی‌دانیم که مرز بین استفاده درست و غلط از این ابزار کجاست.»

وی اضافه کرد:«با گسترش این پدیده، بسیاری از مدارس هنوز سیاست مشخصی درباره استفاده از هوش مصنوعی در امور درسی ندارند. نبود دستورالعمل‌های روشن، باعث شده برداشت‌ها متفاوت و گاه متضاد باشد.»

در پایان، کارشناسان تأکید دارند که نه برخورد صفر و صدی، نه نادیده گرفتن این ابزارها، هیچ‌کدام راه‌حل پایدار نیست. آموزش مهارت‌های اخلاقی و سواد رسانه‌ای، و تعریف دقیق چارچوب استفاده از فناوری در مدارس، گامی ضروری برای بهره‌برداری درست از فرصت‌های نوظهور هوش مصنوعی است.»

خبرنگار : دانش آموز: ابوالفضل مساوات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار