رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش:

تأمین منابع انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ظرفیت‌های قانونی امکان‌پذیر است

کرج (پانا) - رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: منابع انسانی را از طُرق مختلف می‌توانیم تأمین کنیم که مهم‌ترین آن مدیریت منابع داخلی و ساماندهی نیروی انسانی است.

کد مطلب: ۱۵۷۱۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد
تأمین منابع انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ظرفیت‌های قانونی امکان‌پذیر است

علی باقرزاده در نشست تدوین شیوه‌نامه ارزیابی تکمیلی استخدامی که در کانون شهید فهمیده برگزار شد در تشریح راهکارهای تأمین منابع انسانی، بر اهمیت بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی و قانونی تأکید کرد و گفت: منابع انسانی را از طُرق مختلف می‌توانیم تأمین کنیم که مهم‌ترین آن، مدیریت منابع داخلی و ساماندهی نیروی انسانی است. همچنین افزایش بهره‌وری و استفاده هدفمند از نیروهای موجود از مهم‌ترین راهبردها در این زمینه محسوب می‌شود.

وی افزود: در شرایطی که در برخی مناطق، شدت نیاز به نیرو بیشتر است، می‌توان با رعایت اصل کیفیت نیروی انسانی از تغییر رشته شغلی، تغییر سِمت، نقل‌وانتقال نیروها و استمرار خدمت بهره برد. استمرار خدمت به‌ویژه در زمان پیک نیاز می‌تواند به ما کمک کند تا بدون استخدام نیروی جدید از این مرحله عبور کرده و به تعادل برسیم.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه منابع انسانی اظهار کرد: اگرچه برخی برنامه‌ها یک‌ساله تنظیم می‌شوند اما تبعات تصمیمات اتخاذشده ممکن است تا ۳۰ یا ۴۰ سال ادامه داشته باشد. بنابراین در اتخاذ هر تصمیمی باید ملاحظات آینده‌نگرانه را مدنظر قرار دهیم.

باقرزاده خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مؤثر، افزایش ضریب اشتغال است. در حال حاضر میانگین ضریب اشتغال همکاران حدود ۱۱۰ درصد است در حالی‌که تا ۵۰ درصد ظرفیت بیشتری برای استفاده از توانمندی‌های آنان وجود دارد. اگر این میزان افزایش یابد، می‌توانیم معادل ۱۲۰ هزار نیروی آموزش‌دیده، متخصص و باتجربه را بدون استخدام جدید به کار گیریم.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت‌های قانونی موجود از جمله ماده ۲۸ و ماده ۸۸ قانون برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان، ۲ محور اصلی در تأمین نیروی انسانی هستند. همچنین از ظرفیت‌هایی نظیر سربازمعلم، طلاب، آموزش‌یاران و نیروهای طرح امین نیز بهره می‌گیریم.

وی اضافه کرد: بر اساس بند ۳ ماده ۸۸ قانون می‌توانیم از ۳ گروه شامل مربیان پیش‌دبستانی دولتی، آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی و نیروهای طرح امین به‌عنوان نیروی آموزش‌وپرورش استفاده کنیم. شیوه‌نامه مربوط به این موضوع نیز تهیه و ابلاغ شده است.

باقرزاده ادامه داد: در قالب ماده ۲۸، ظرفیت جذب ۲۹۷۵۰ نفر نیروی جدید تعریف شده که ۱۳۹۴ سهمیه نیز از محل بند ماده ۷۸ قانون برنامه ششم، مخصوص ایثارگران و فرزندان شهدا در نظر گرفته شده است. همچنین آزمون‌های استخدامی با تأکید بر حفظ کیفیت و صلاحیت حرفه‌ای نیروها برگزار می‌شود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش بر لزوم ارزیابی دقیق و عادلانه داوطلبان تأکید کرد و گفت: در فرآیند استخدام علاوه بر آزمون کتبی که ۷۰ درصد امتیاز را به خود اختصاص می‌دهد، ارزیابی تکمیلی نیز با سهم ۳۰ درصدی انجام می‌شود. همچنین استلزامات تخصصی و روانی، شرط اساسی ورود به حرفه معلمی است.

وی تأکید کرد: برگزاری مصاحبه تخصصی، آزمون سلامت روان، بررسی مدارک و سوابق مستند داوطلبان و نظارت دقیق بر اجرای فرآیندها در سطح استان و ستاد از جمله گام‌هایی است که برای اطمینان از کیفیت استخدام برداشته می‌شود.

باقرزاده افزود: هدف ما آن است که فرآیند استخدام به‌صورت عادلانه، شفاف و حرفه‌ای پیش برود و از تجربیات گذشته برای کاهش خطاها و ارتقای دقت در تصمیم‌گیری استفاده کنیم. امیدواریم با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها بتوانیم نیروی انسانی توانمند و مؤثر برای آینده آموزش‌وپرورش کشور تربیت و جذب کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار