مدیرکل حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش در نشست هم‌اندیشی مدیران سازمان دانش‌آموزی سراسر کشور تاکید کرد:

جهت‌گیری سازمان دانش‌آموزی در راستای کنش‌گری دانش‌آموزان است و قطعا تاثیرگذاری تربیتی موثری بر آن‌ها دارد

تهران (پانا) - مدیر کل حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد جهت‌گیری سازمان دانش‌آموزی در راستای کنش‌گری دانش‌آموزان است

کد مطلب: ۱۵۹۰۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
جهت‌گیری سازمان دانش‌آموزی در راستای کنش‌گری دانش‌آموزان است و قطعا تاثیرگذاری تربیتی موثری بر آن‌ها دارد

به گزارش خبرنگار پانا؛ نشست هم‌اندیشی مدیران سازمان دانش‌آموزی سراسر کشور امروز سه‌شنبه ۷ مردادماه با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی ، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور و مسئولان مربوطه در سالن جلسات شهید قاسم سلیمانی سازمان دانش‌آموزی کشور برگزار شد.

اسماعیل بحری‌زاده در این نشست گفت: مأموریت سازمان دانش آموزی طبق اساسنامه، اعتلای شخصیت دینی، اخلاقی، عقلانی، عاطفی، علمی و اجتماعی دانش‌آموزان و ایجاد زمینه مشارکت همه جانبه انها در زمینه‌های‌اعتقادی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هنری تعریف شده است. لذا بر همین اساس برنامه ها و فعالیت های  سازمان دانش‌آموزی باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که  جذابیت، پویایی و کارآمدی خود را حفظ و ارتقاء دهد تا در رقابت با رقبا و جذب مخاطبان برتری خود را حفظ کند.

وی افزود: سازمان ها ضرورتاً برای حفظ حیات و بالندگی نیازمند اتخاذ تدابیر خاصی هستند و سازمان دانش آموزی نیز از این امر مستثنی نیست.

وی رصد مستمر تحولات جامعه و نظام آموزشی،  نیازها و ذائقه های مخاطبان، پایش دائمی عملکرد سازمان در ابعاد مختلف و انجام بازخوردهای لازم و موثر را ازجمله اقدامات مهم در همین راستا بیان کرد و با اشاره به بازمهندسی اصول و فرایندهای سازمان در سال ۱۳۹۹ این اقدام را گامی شایسته در راستای ریل گذاری صحیح و بومی و  ایجاد مسیر هموار و پویا برای فعالیت تشکل های دانش آموزی سازمان از جمله پیشتازان، خبرنگاران دانش آموزی پانا و مجلس دانش آموزی عنوان کرد.

بحری زاده افزود: علی القاعده سازمان ها باید اهداف و برنامه های خود را در چارچوب اصول و سیاست های کلی ابلاغی حاکمیت تنظیم کنند تا ضمن رعایت جهت گیری های صحیح بسوی چشم انداز مطلوب نظام حرکت کنند و از حمایت های همه جانبه نهادهای بالادستی نیز برخوردار شوند. بر همین اساس بازمهندسی فعالیت های سازمان مطابق با اسناد بالادستی از جمله بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست های تحولی ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اهداف دوره های تحصیلی منبعث از آن انجام گرفته است و تغییرات و تحولات بسیار خوبی در ساختار گروه‌های سنی، تنوع و تکثر مهارت‌های زندگی و شغلی، محتوای آموزشی و تربیتی و ساختار تشکیلاتی آن ایجاد شده است.

بحری‌زاده با بیان اینکه رسالت اساسی و مهم آموزش و پرورش و سازمانهای وابسته، تربیت دانش‌آموزان تراز انقلاب اسلامی است، گفت: حاکمیت تفکر توحیدی و تلاش در راستای نیل متربیان به مراتبی از حیات طیبه و مصون سازی آنان در مقابل تفکر اومانیستی یکی از اصول مهمی است که در فرایند بازمهندسی فعالیت های سازمان مورد توجه بوده و تأکید کرد با توجه به تأثیرگذاری این فعالیت ها در شکل گیری هویت دانش آموزان، لازم است در طراحی راهبردها و برنامه‌ریزی‌ عملیاتی سازمان دانش‌آموزی نیز همواره به آن توجه شود.

وی ادامه داد: با توجه به کارکرد مهم و موثر کار گروهی برای تقویت روحیه مسئولیت پذیری و مدیریت در کودکان و نوجوانان به برخی از تغییرات محتوایی و هویتی و بصری ایجاد شده در سازمان دانش آموز ی اشاره کرده و نقش نمادها و نشان های تشکیلاتی را در ایجاد تعلق خاطر دانش آموزان و الگو سازی تربیتی مورد تأکید قرار داد.

در تمامی طراحی‌ها و برنامه‌هایی که بررسی کرده‌ام، نقش اول در برنامه‌های فعالیتی را خود دانش‌آموزان ایفا می‌کنند که این اصل بسیار مهم و مؤثری است و قطعاً در تأثیرگذاری تربیتی بر دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت و مؤثر خواهد بود.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از ویژگی های برجسته فعالیت های سازمان دانش‌آموزی اصالت کنشگری دانش آموزن و مشارکت جدی آنان در تمامی فعالیت ها از جمله تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان، مجلس دانش‌آموزی و خبرگزاری‌ پانا است که باید در حفظ و ارتقای آن کوشید.

وی همچنین بر ضرورت شناسایی و رفع موانع و چالش های اجرایی، ارزیابی دوره ای اثربخشی فعالیت ها از طرق مختلف علمی از جمله نظر سنجی های مستمر و گزارش عملکردی و فرایندی و ارایه بازخورد های به موقع و مطلوب، تأکید کرده و افزود: یکی از چالش های مزمن سازمان که از دیرباز مطرح بوده، کم کردن شکاف بین ظرفیت اسمی و عملی است که این امر نیازمند تلفیق سنت و نوآوری در همه ابعاد و انجام اقدامات خلاقانه و نوآورانه ای از قبیل راه اندازی سامانه های هوشمند مدیریتی و تربیتی مبتنی بر برنامه ها، فعالیت ها و نمادها و نشان های تشکیلاتی است.

وی در خاتمه افزود: لازم می‌دانم به سهم خودم از زحمات همکاران عزیز، ساعی و تلاشگر سازمان دانش‌آموزی مرکز و استان‌های سراسر کشور، خصوصاً رئیس و قائم‌مقام محترم سازمان، معاونین و کارشناسان گرانقدر که برنامه‌های ارزشمندی در چارچوب اصول و فرآیندهای بازمهندسی شده و مصوب سازمان را طراحی و اجرا کرده اند، تشکر و قدردانی کنم و امیدوارم ان‌شاءالله تشکیلات پویا و جذاب این سازمان پرشتاب‌تر از گذشته روزبه‌روز مسیر بالندگی خود را طی کند و با تحقق اهداف و مأموریت های سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران و چشم انداز مطلوب آن در نقطه اوج خود بدرخشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار