معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها:

مدرسه باید به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل شود

تنها با عزم ملی و مشارکت همه جانبه می‌توان به اهداف متعالی نظام آموزشی دست یافت

تهران (پانا) - گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با محور توسعه عدالت در فضای آموزشی و کیفیت‌بخشی به آموزش و پروژه مهر، امروز شنبه بیست و هشتم تیرماه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۸۷۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه باید به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل شود

به گزارش خبرنگار پانا؛ سیدمصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این گردهمایی گفت: در شرایط ویژه گذشته، حتی در دوران جنگ، همواره با قوت و قدرت به همراهی و تأکید بر اهداف نهضت ادامه داده‌ایم. امروز نیاز است مروری بر موارد کلیدی داشته باشیم تا اطمینان حاصل شود که تمامی برنامه‌ریزی‌ها و اجراها دقیقاً همان‌گونه که طراحی شده‌اند، در کانون اصلی یعنی کلاس درس پیاده می‌شوند.

وی افزود: هدف اصلی این است که معلمان بتوانند بدون حذف یا تغییر در محتوا و فرآیند، همان مفاهیم طراحی‌شده را به دانش‌آموزان انتقال دهند.

تحول در آموزش و یادگیری دو مسیر کلیدی

آذرکیش با بیان اینکه تحول در نظام آموزش و یادگیری از دو مسیر اصلی دنبال می‌شود، اظهار کرد: تحول در کلاس درس و تحول در مدیریت آموزشی دنبال می‌شود. در بخش کلاس درس، شبکه ملی یادگیری معلمان (شمیم)، جشنواره نوآوری و دوره‌های آموزشی تخصصی نقش محوری دارند.

وی افزود: در بخش مدیریت نیز الگوی مدرسه تراز و صنعت تحول مدیریتی در دست اجرا است. معلمان با استفاده از روش‌های نوین تدریس و مشارکت در سفر یادگیری، به بهبود کیفیت آموزش کمک می‌کنند.

چهار محور کلیدی از دیدگاه رئیس جمهور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: رئیس‌جمهور محترم همواره بر چهار محور عدالت، مشارکت مردم، روابط بین‌ بخشی و تکنولوژی مناسب تأکید داشته‌اند. این اصول در توانمندسازی معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی نقش اساسی ایفا می‌کنند. استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش نیز به عنوان بازوان اجرایی، مسئولیت پیاده‌سازی این سیاست‌ها را بر عهده دارند.

راهکارهای اجرایی تحول در آموزش

سیدمصطفی آذرکیش با بیان اینکه برای اجرای تحول در آموزش، راهکارهای متعددی طراحی شده است، تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های نوین، طراحی محیط‌های یادگیری پویا، بازنگری در شیوه‌های ارزشیابی و شخصی‌سازی تجربه‌های یادگیری از جمله این موارد هستند. دوره‌های تربیت معلم نیز به صورت کارگاهی و مشارکتی برگزار می‌شوند تا مهارت‌های عملی معلمان تقویت شود.

مدرسه کانون تربیت و پیشرفت

وی ادامه داد: مدرسه باید به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل شود. این دیدگاه رئیس‌جمهور مستلزم استفاده از تمام ظرفیت‌های مردمی و مشارکت جامعه در فرآیند آموزش است.

گام‌های اجرایی شبکه ملی یادگیری معلمان(شمیم)

آذرکیش افزود: در این راستا، شبکه ملی یادگیری معلمان (شمیم) با ابلاغ طرح‌های مربوطه، تولید محتوای آموزشی و گسترش عضویت معلمان در حال فعالیت است. همچنین راهبران مدارس تعیین شده‌اند تا مدل اجرایی را در سطح استان‌ها توسعه دهند.

الگوی مفهومی تحول در آموزش

وی با بیان اینکه اهداف اصلی طرح تحول شامل تنوع‌بخشی به محیط یادگیری، ایجاد فضای شاداب در مدارس، تقویت یادگیری مشارکتی و سازماندهی فیزیکی فضاهای آموزشی است، اظهار کرد: الگوی مفهومی این تحول بر اساس شورای معلمان، جشنواره‌های آموزشی، نظارت مستمر و استفاده از منابع یادگیری طراحی شده است.

آذرکیش افزود: دوره‌های آموزشی با حضور ۲۸۰ نفر از سرگروه‌ها و دبیران برگزار شده و محتوای آن در قالب کلیپ و فایل‌های آموزشی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته است. برنامه‌های آتی شامل تشکیل بانک اطلاعاتی مدرسان، ارائه مستمر محتوا در شبکه شاد و برنامه‌ریزی برای آموزش‌های ترکیبی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شبکه شمیم نیز با هدف شبکه‌سازی حرفه‌ای معلمان، شناسایی مشکلات آموزشی و ارتقای مهارت‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: همان‌گونه که در دستورکارهای رئیس‌جمهور محترم تأکید شده است، اجرای دقیق و کامل این طرح‌ها نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و آموزشی کشور است. تنها با عزم ملی و مشارکت همه جانبه می‌توان به اهداف متعالی نظام آموزشی دست یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار