معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست کارگروه کیفیتبخشی تربیتی و تندرستی:
آموزش و پرورش در شرایط بحرانی نباید متوقف شود/ ضرورت حفظ و ارتقای سطح کیفی فعالیتهای تربیتی و تندرستی
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت استمرار فعالیتهای آموزشی و تربیتی حتی در شرایط بحرانی، اعلام کرد: آموزش و پرورش در شرایط بحرانی نباید متوقف شود. وی خواستار رویکردی تحولگرا و آمادگی همهجانبه در نظام آموزشی کشور برای مواجهه با چالشهای پیشرو شد.

نشست تخصصی کارگروه کیفیتبخشی تربیتی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با حضور جمعی از مسئولان و مدیران ارشد این وزارتخانه برگزار شد. در این نشست، صادق حسینزاده ملکی، به تشریح ابعاد مختلف چالشهای پیشروی نظام آموزشی کشور پرداخت.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ابتدای سخنان خود، با اشاره به اهمیت حیاتی حفظ و ارتقای سطح کیفی فعالیتهای تربیتی و سلامت در تمامی شرایط، بهویژه در دوران مواجهه با بحرانهای منطقهای و جهانی، گفت: ما در آموزش و پرورش، مسئولیت خطیری بر دوش داریم. نه تنها باید دانشآموزان را برای آیندهای روشن آماده سازیم، بلکه باید در دل شرایط دشوار کنونی نیز، فضایی امن، پویا و سازنده برای رشد و نموی آنان فراهم کنیم.
وی همچنین بیان کرد که این امر مستلزم یک بازنگری اساسی در تمامی فرایندها، از برنامهریزی کلان تا اجرای جزئیترین فعالیتها در کلاس درس است.
حسینزاده ملکی با تاکید بر اینکه شرایط کنونی کشور، ایجاب میکند تا رویکردهای خود را در حوزه تربیتی و سلامت، به شکلی دیگر بازتعریف کنیم، بیان کرد: این وضعیت، اگرچه چالشهایی را به همراه دارد، اما فرصتهای بیبدیلی را نیز برای نوآوری و تقویت تابآوری در نظام آموزشی فراهم میآورد.
وی با تاکید بر ضرورت برنامهریزی دقیق، خلاقانه و با در نظر گرفتن تمامی سناریوهای احتمالی، بیان کرد: ما باید بتوانیم از دل این تهدیدها، فرصتهای طلایی برای پیشرفت خلق کنیم و این مهم تنها از طریق یک برنامهریزی دقیق، خلاقانه و با در نظر گرفتن تمامی سناریوهای احتمالی میسر خواهد شد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به جلسات متعدد و اقدامات صورتگرفته در قالب پروژه مهر و همچنین برنامههای مرتبط با سلامت و تندرستی معلمان و دانشآموزان، اظهار کرد: ما در ۶ تا ۷ جلسه، که با هدف آمادگی برای سال تحصیلی جدید برگزار شد، به صورت فشرده به بررسی ابعاد مختلف این موضوعات پرداختیم. در این جلسات، چکلیستهای جامعی تدوین و شرح وظایف کمیتههای مربوطه به طور شفاف مشخص شد. این اقدامات تنها گامهای اولیه هستند و موفقیت نهایی ما در گرو اجرای منسجم، همافزایی مستمر و ارزیابی دقیق نتایج خواهد بود.
حسینزاده ملکی در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر اهمیت آمادگی برای شرایط اضطراری، گفت: باید پروتکلهای جامعی را برای بهسازی و ایمنسازی فضاهای آموزشی در شرایط بحرانی تدوین و اجرا کنیم.
وی در ادامه افزود: حفظ سلامت جسمانی دانشآموزان و معلمان با رعایت پروتکلهای بهداشتی و تامین سلامت روانی آنان در مواجهه با وقایع استرسزا، امری حیاتی است. حتی در شرایط بحرانی، آموزش و فرایندهای تربیتی نباید متوقف شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه نمیتوانیم در مواجهه با چالشهای ناشی از جنگ و بحران، صرفا به واکنشهای منفعلانه بسنده کنیم، تصریح کرد: بلکه باید رویکردی فعالانه و پیشگیرانه اتخاذ کنییم و اصل «عادیسازی زندگی و آموزش» را در دستور کار اصلی خود قرار دهیم.
وی با تاکید بر اینکه باید زیرساختها و سازوکارهای لازم را فراهم کنیم تا در هر شرایطی، امکان ادامه فعالیتهای آموزشی و تربیتی به شکلی روان و موثر وجود داشته باشد، اعلام کرد: ما نیازمند رویکردی تحولگرا و آمادگی همهجانبه هستیم.
حسینزاده ملکی با تاکید بر اهمیت نکتهسنجی و مدیریت هوشمندانه تهدیدها خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی کشور، فرصتی استثنایی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت نظام آموزشی ما فراهم آورده است. ما باید با بررسی دقیق شرایط، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و با استفاده از ظرفیتهای موجود، سناریوهای مختلفی را برای آغاز سال تحصیلی و حتی ادامه آن در شرایط بحرانی، آماده کنیم.
وی با تاکید ویژهای بر آمادگی ذهنی و روانی همکاران فرهنگی و دانشآموزان، اعلام کرد: بخشهای مختلف وزارتخانه، از جمله معاونتها و سازمانهای تابعه، آمادگی کامل خود را برای همکاری و تعامل سازنده اعلام کردهاند. این جلسات، فرصتی برای هدایت و همافزایی در راستای کیفیتبخشی واقعی است و در این جلسات، طرحها و برنامههای در دست اقدام به سمع مدیران عالی رسانده میشود تا گزارش جامعی از فعالیتهای صورت گرفته و برنامههای آینده ارائه شود.
ارسال دیدگاه