رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

تحول در مدارس غیردولتی با محوریت معلم؛ ارتقای کیفیت آموزش با سه‌ گام راهبردی

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی از اجرای سه پروژه بنیادین برای ارتقای جایگاه و توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی خبر داد و با تاکید بر منزلت و نقش کلیدی معلم در تربیت نسل آینده، جزئیات برنامه‌هایی همچون تعدیل ساعات کاری، توانمندسازی حرفه‌ای و بیمه تکمیلی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۵۸۵۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد
تحول در مدارس غیردولتی با محوریت معلم؛ ارتقای کیفیت آموزش با سه‌ گام راهبردی

احمد محمودزاده در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در راستای تربیت نیروی انسانی برای آینده کشور، باید توجه ویژه‌ای به نقش معلم در آموزش و پرورش داشت. ما در حوزه مدارس و مراکز غیردولتی حدود ۴۰ هزار مدرسه و مرکز آموزشی را در اختیار داریم و باور ما این است که نیروی انسانی، عنصر اصلی در این حوزه است. اگر قرار است تحول واقعی در آموزش و پرورش شکل بگیرد، باید به معلم به‌عنوان عامل کلیدی توجهی فراتر از سایر شاخص‌های موثر در امور آموزشی و تربیتی داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «معلم است که نیروی انسانی خوب تربیت می‌کند و در سند تحول بنیادین نیز به این موضوع اشاره شده است. امروز، تربیت ۲۵۰۰ معلم در حوزه مدارس غیردولتی در حال انجام است. مهم نیست دانش‌آموزان در مدرسه دولتی تحصیل کرده‌اند یا غیردولتی؛ در نهایت قرار است تبدیل به نیروی موثر در چرخ‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور شوند. این تربیت فقط با معلم محقق می‌شود. معلم باید از منزلت، معیشت، مرجعیت و دانش‌افزایی لازم برخوردار باشد و این وظیفه ما به‌عنوان مسئولان این حوزه است که برنامه‌ریزی دقیقی برای آن انجام دهیم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: «با ورود به این حوزه، کیفیت‌بخشی به مسائل آموزشی، تربیتی و فرهنگی را منوط به توجه به معلم دانستیم و سه برنامه کلیدی در این زمینه طراحی کردیم.»

برنامه اول؛ اصلاح ساختار استخدامی و تعیین ساعت کاری معلمان غیردولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: «معلمی که در مدرسه حضور دارد، باید حداقل در چارچوب مشخص و منطبق با مدارس دولتی فعالیت کند. در گذشته، معلمان غیردولتی به‌عنوان نیروی کار تحت قانون کار شناخته می‌شدند و به‌صورت ۴۴ ساعته به کار گرفته می‌شدند. این نگاه با ماموریت بزرگ آموزش و پرورش در تربیت انسان هم‌خوانی ندارد. هدف ما این بود که ساعات کاری معلمان غیردولتی همانند مدارس دولتی تنظیم شود؛ ۲۵ ساعت در دوره ابتدایی و ۲۴ ساعت در متوسطه. البته برای تطابق با توان مالی، در فاز اول به توافق ۳۰ ساعت رسیدیم که بخشی از آن مربوط به فوق‌برنامه‌ها است. این مصوبه خوشبختانه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و از مهر امسال با کمک سازمان تامین اجتماعی اجرایی خواهد شد. این اقدام، گامی بزرگ در ارتقای منزلت و معیشت معلمان غیردولتی و به تبع آن، افزایش کیفیت آموزشی است.»

برنامه دوم؛ برخورداری از صلاحیت‌های عمومی و توانمندسازی معلمان غیردولتی

وی در ادامه گفت: «دومین محور فعالیت ما، توانمندسازی معلمان است. معلمانی که در مدارس غیردولتی تدریس می‌کنند باید از صلاحیت‌های عمومی برخوردار باشند؛ یعنی رشته تحصیلی آن‌ها متناسب با مقطع آموزشی‌شان باشد و همچنین از فیلترهای گزینشی لازم عبور کرده باشند. همان‌طور که همه نمی‌توانند پزشک یا مهندس شوند، معلمی نیز نیازمند صلاحیت‌های خاصی است. پس از احراز این صلاحیت‌ها، نوبت به دانش‌افزایی می‌رسد. معلمان باید هم‌راستا با تغییرات کتاب‌های درسی و تحولات جامعه، آموزش‌های روز دریافت کنند. برای مثال، روش آموزش ریاضی یا کاربرد هوش مصنوعی در آموزش امروز متفاوت از دو دهه پیش است. بنابراین، برنامه دانش‌افزایی معلمان غیردولتی نیز به‌طور ویژه طراحی شده است.»

وی افزود: «آموزش‌های توانمندسازی در قالب شش پودمان ۶ ساعته اجرا می‌شود. با اتمام این دوره‌ها، معلمان کارت صلاحیت حرفه‌ای دریافت خواهند کرد که به آن‌ها هویت رسمی می‌بخشد و اجازه تدریس در مدارس غیردولتی را تضمین می‌کند. این امر مانع از بی‌ثباتی شغلی معلمان و رفتارهای سلیقه‌ای برخی موسسات می‌شود. تابستان امسال نیز دوره‌های جدیدی برای جبران وقفه ایجادشده به‌علت شرایط جنگ و غیرحضوری شدن برخی برنامه‌ها طراحی شده است.»

برنامه سوم؛ بیمه تکمیلی درمان برای معلمان غیردولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: «سومین اقدام ما، حمایت درمانی از معلمان غیردولتی از طریق بیمه تکمیلی است. این موضوع نیز از سال گذشته پیگیری شده و مقدمات آن فراهم شده است. امسال با جدیت بیشتری دنبال اجرای این برنامه هستیم.»

برنامه‌های مکمل با معاونت‌های تخصصی و ریاست‌جمهوری

وی تاکید کرد: «علاوه بر اقدامات فوق، همکاری‌هایی با سایر معاونت‌های تخصصی آموزش و پرورش در قالب طرح "«تحول در کلاس درس» نیز انجام شده است. هدف این است که همان خدمات و آموزش‌هایی که معلمان مدارس دولتی در چارچوب اجتماعات یادگیری دریافت می‌کنند، برای معلمان مدارس غیردولتی نیز اجرا شود. همچنین در زمینه آموزش هوش مصنوعی، برنامه‌ای مشترک با معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر حوزه‌ها در حال اجراست. سهم معلمان و دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از طرح آموزش ۱۰۰ هزار معلم و ۲ میلیون دانش‌آموز نیز در این برنامه دیده شده است. ابتدا آموزش‌ها برای معلمان آغاز شده و در مرحله بعد به دانش‌آموزان خواهد رسید.»

محمودزاده تصریح کرد: «مجموعه آموزش‌های توانمندسازی و کسب صلاحیت معلمان غیردولتی، حدود ۳۶۰ ساعت برنامه آموزشی را شامل می‌شود که از سوی سازمان با همکاری سایر نهادها ارائه می‌شود. ما مکلف هستیم براساس اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش، صلاحیت حرفه‌ای و منزلت معلمان را تامین کنیم. این اقدام نه‌تنها کیفیت آموزش را ارتقا می‌دهد، بلکه از طریق تحلیل‌های آماری نیز به ما نشان داده است که هر جا معلمی با انگیزه، دانش و منزلت در کلاس درس حضور داشته، کیفیت آموزش به‌مراتب بالاتر بوده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار