سرپرست دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی در اختتامیه نخستین نشست کارگروه تدوین سند دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی:

روند شکل‌گیری دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی تشریح شد/ شناسایی حدود ۸۰۰ مسئله توسط دانش‌آموزان

تهران (پانا) - سرپرست دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی به تشریح فعالیت‌ها پرداخت و از روند شکل‌گیری دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۶۴۲۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
روند شکل‌گیری دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی تشریح شد/ شناسایی حدود ۸۰۰ مسئله توسط دانش‌آموزان

هادی کشاورزی امروز در اختتامیه نخستین نشست کارگروه تدوین سند دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی  که در محل سازمان دانش‌آموزی کشور برگزار شد، در تشریح فعالیت‌ها و روند شکل‌گیری دوازدهمین دوره این مجلس دانش‌آموزی، با اشاره به آغاز به‌کار رسمی این دوره از ۱۲ شهریورماه گفت: افتتاحیه مجلس دوازدهم را برگزار کردیم و با توجه به شرایط آن زمان و محدودیت‌هایی که وجود داشت، امکان حضور همه دانش‌آموزان در تهران فراهم نبود. به همین دلیل مراسم به‌صورت نیمه‌حضوری برگزار شد؛ بخشی از نمایندگان در تهران حضور داشتند و برای سایرین نیز این شرایط مهیا شد که در استان خود، در حضور مدیرکل و در سالن جلسات با اینترنت مناسب به جلسه متصل شوند. با وجود قطعی‌های مکرر برق در آن ایام، توانستیم افتتاحیه را به‌صورت قابل‌قبول برگزار کنیم.

کشاورزی ادامه داد: بلافاصله پس از مراسم افتتاحیه، انتخابات هیأت‌رئیسه و کمیسیون‌ها را به‌صورت مجازی برگزار کردیم. هفته بعد نیز نشست هیأت‌رئیسه مجلس در تهران برگزار شد که در آن جلساتی برای آشنایی بیشتر اعضا با فضای مجلس طراحی شده بود. دکتر امامی، دبیرکل شورای‌عالی، نشستی با اعضا داشتند و همچنین جلسه‌ای با حضور  دکتر ملکی برگزار شد. دانش‌آموزان در این جلسات با ساختار و کارکرد مجلس دانش‌آموزی آشناتر شدند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای نشست‌های کمیسیون‌ها افزود: بلافاصله فرآیند طراحی محتوای نشست‌های قطبی کمیسیون‌ها را آغاز کردیم. کتابچه مربوط به دوره‌های کمیسیون‌ها شامل قوانین و همچنین آموزش‌هایی در زمینه تفکر طراحی، تفکر تحلیلی، مواجهه با مسئله، موضوع‌محوری، ایده‌پردازی و کارگروهی است. این نشست‌ها به‌صورت قطبی در پنج استان مختلف برگزار شد. یک‌ونیم روز ویژه دختران و یک روز نیز ویژه پسران برنامه داشتیم.

سرپرست دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی با اشاره به برگزاری نشست‌های مجازی تکمیلی برای دانش‌آموزان گفت: در طول دوره، هر چند وقت یک‌بار نشست‌های مجازی تخصصی برگزار کردیم. درباره موضوع انرژی هسته‌ای و غنی‌سازی جلسه‌ای با یکی از فعالان این حوزه داشتیم. همچنین در حوزه نظم نوین جهانی دو نشست تخصصی دیگر با حضور اساتید مختلف برگزار شد. تلاش ما این بود که دانش‌آموزان در مسیر ورود به کمیسیون‌ها، هم‌زمان از محتواهای علمی و آموزشی روز نیز بهره‌مند شوند.

کشاورزی درباره پیوند برنامه‌ها با مسائل واقعی مدرسه توضیح داد: همزمان با فعالیت‌های کمیسیون‌ها، نشست‌هایی با واحدهای مختلف ستادی برگزار کردیم. مسائل واقعی از معاونت‌های مختلف وزارتخانه دریافت و دسته‌بندی شد و هر کمیسیون مسائل مرتبط با حوزه خود را دریافت کرد. یکی از مأموریت‌های اصلی کمیسیون‌ها همین است که روی مسائل ارائه‌شده توسط وزارتخانه تمرکز کنند و پیشنهادهای کاربردی بدهند.

وی  افزود: دانش‌آموزان در این دوره وارد میدان واقعی مدرسه هم شدند. پیش از این مصاحبه‌هایی با دانش‌آموزان انجام داده بودند و از دل این مصاحبه‌ها مسئله‌های واقعی مدرسه استخراج شد. تاکنون حدود ۸۰۰ مسئله توسط دانش‌آموزان شناسایی شده که در ادامه تبدیل به کتابچه نظام مسائل خواهد شد. دانش‌آموزان تلاش دارند برای این مسائل راه‌حل‌هایی ارائه کنند. آن‌ها تقریباً هر دو هفته یک‌بار در کمیسیون‌ها نشست مجازی برگزار می‌کردند و موضوعات را به‌صورت منظم پیگیری می‌کردند و در فضای مجازی دانش‌آموزی فعال بودند.

کشاورزی با اشاره به استمرار فعالیت‌ها از آغاز دوره تاکنون گفت: به لطف خدا تا اینجا مسیر را پیش برده‌ایم و امروز که در خدمت دانش‌آموزان هستیم، اختتامیه نشست کارگروه تدوین سند است؛ نشستی که با حضور هیأت‌رئیسه کمیسیون‌ها و هیأت‌رئیسه مجلس دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار