رئیس سازمان نوسازی مدارس:
رئیسجمهور پزشکیان پس از ۴۶ سال اولین کسی است که موضوع فضاهای آموزشی بهعنوان «مساله اول» مطرح کرده است
تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مجمع خیرین مدرسهساز استان فارس، گفت قلهای به نام فارس در جامعه خیرین مدرسه ساز کشور میدرخشد. بهرهگیری حداکثری از ظرفیت بند خ ماده ۲۰ مالیاتی در راستای تکمیل پروژههای نیمه تمام استان فارس مورد انتظار است.

حمیدرضا خانمحمدی در نشست مجمع خیرین مدرسهساز استان فارس که با حضور جمعی از مدیران استانی و فعالان عرصه مدرسهسازی در شیراز برگزار شد، با تاکید بر نقش حیاتی زیرساختهای فیزیکی در نظام آموزشی کشور، اظهار داشت: آنچه در نظام تعلیم و تربیت شکل میگیرد، مشروط به وجود فضای مناسب آموزشی است. خیرین در این مسیر ستونهای اصلی هستند.
وی با اشاره به دیدار با معلمان نمونه افزود: به معلمان نمونه گفتم شاید مأموریت نوسازی برای برخی پررنگ نباشد، اما حقیقت این است که هیچ حرکت تربیتی بدون زیرساخت مناسب آغاز نمیشود. ما هر زمان به استان فارس میآییم، مشتاقیم که در نشستهای خیرین حضور داشته باشیم. این بار هم توفیق حضور در جمع خیرین را پیدا کردم.
خانمحمدی ضمن بیان گزارشی از عملکرد ملی سازمان نوسازی مدارس کشور، اذعان داشت: در سه سال اخیر بیش از ۴۰ هزار کلاس درس تحویل شده است. این آماری است که وقتی به سفیر قطر گفتم، مترجمش خواست دوباره تکرار کنم. خیرین ما بهتنهایی پروژههایی انجام دادهاند که در سطح جهانی تحسینبرانگیز است.
وی با تجلیل از شخصیت علمی، اخلاقی و اجرایی دکتر میرباقری، رییس و از اعضای برجسته مجمع خیرین استان فارس، گفت: در جامعه خیرین، چهرههای برجسته و قلههایی داریم. اما یکی از درخشانترین این قلهها در کشور، استان فارس است. هم از نظر تعداد پروژهها، هم کیفیت، هم استمرار، اخلاق و تواضع خیرین و این ارزشمند است.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به پروژههای مهم مدرسهسازی در مناطقی مانند بوشهر، کیش و شهرهای جدید، از جمله شهر صدرا، گفت: با همت خیرین، تعهداتی در حدود یک هزار و شصت میلیارد تومان در دست اجراست.
خانمحمدی افزود:خوشبختانه با دستور رئیسجمهور، آموزشوپرورش بهویژه موضوع فضای آموزشی در اولویت کاری قرار گرفته است. رئیسجمهور محترم پس از ۴۶ سال اولین کسی است که موضوع فضاهای آموزشی را بهعنوان مسئله نخست آموزشوپرورش مطرح کرده است.
وی با اشاره به برنامهریزیهای نوین و مردمیسازی پروژههای مدرسهسازی گفت: در حال طراحی سامانهای هستیم که رئیسجمهور مستقیماً در جلسات آن حضور خواهد داشت و گروههای مختلف از جمله دهیاران، مدیران مدارس و خیرین در مسیر تکمیل پروژهها مشارکت خواهند داشت. این مدلی نوین و ملی از مدیریت جمعی پروژههای عمرانی آموزشی خواهد بود.
خانمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود، از بند (خ) ماده ۲۰ قانون مالیاتها بهعنوان یک ظرفیت طلایی یاد کرد و گفت: ما با تلاش شبانهروزی توانستیم این بند را در مجلس تصویب کنیم. مطابق این قانون، اگر یک شرکت یا فرد حقوقی یا حقیقی، پروژه خیری احداث مدرسه را تا پایان اجرا کند، تمام هزینههای آن تا ۵۰ درصد معادل معافیت مالیاتی محسوب میشود. این برای اولینبار در کشور است که ساخت مدرسه مستقیماً با معافیت مالیاتی جبران میشود. شرکتها نه تنها از پرداخت مالیات معاف میشوند، بلکه برندسازی هم میکنند.
وی ادامه داد: استان فارس بیشترین پروژههای خیری ناتمام را دارد که با بهرهگیری از ظرفیت این بند قانونی میتوان آنها را تکمیل کرد. آییننامه اجرایی بند (خ) باید در اختیار اعضای مجمع قرار گیرد تا از این فرصت بهدرستی استفاده شود.
خانمحمدی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیتهای مولدسازی و املاک مازاد آموزشوپرورش گفت: در برخی استانها با فروش یک زمین ۵۰۰ متری توانستیم ۱۰ مدرسه بسازیم. این کار با همت خیرین و هماهنگی دقیق با مدیران منطقهای قابل تحقق است. موضوع مجتمعهای آموزشی نیز باید با جدیت پیگیری شود. مجتمعهایی که در آینده بهعنوان افتخار نظام آموزشی شناخته خواهند شد.
وی در پایان با بیان اینکه رسانهها بهویژه صدا و سیما باید در انعکاس اقدامات خیرین مشارکت کنند، افزود: برنامههایی نظیر ایران ما که در شبکههای ملی بازتاب دارد، فرصت مناسبی برای معرفی خیرین استان فارس است. باید این الگوها را به کل کشور تعمیم دهیم. امروز هیچ افتخاری بالاتر از ساخت مدرسه برای فرزندان ایران نیست.
ارسال دیدگاه