معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

‌«پرورشی» فوق برنامه نیست بلکه‌ برنامه اصلی است/ ‌طراحی جایزه ملی بازی در دستورکار معاونت پرورشی

صدور کارنامه تربیتی برای دانش‌آموزان از اولویت‌های معاونت پرورشی و فرهنگی است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ‌جزئیات برنامه‌های این معاونت را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۶۶۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد
‌«پرورشی» فوق برنامه نیست بلکه‌ برنامه اصلی است/ ‌طراحی جایزه ملی بازی در دستورکار معاونت پرورشی

به گزارش روابط عمومی‌ معاونت پرورشی و فرهنگی، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی به همراه مشاوران، مدیران کل ادارات کل این معاونت همچنین کارشناسان این معاونت با رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

وی در این دیدار نوروزی با بیان اینکه این جلسه، جلسه تبریک سال نو و آغاز سال جدید با هدف دید و بازدید است، به چند نکته اشاره کرد و گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی به عنوان تربیتی‌ترین معاونت آموزش و پرورش و به‌عنوان معاونتی است که در ساختار به درستی به عنوان معاونت تربیتی نام گرفته است. این معاونت بعد از انقلاب اسلامی، با تدبیر شهیدان رجایی و باهنر با نام امور تربیتی شکل گرفت. 

وی افزود: در معاونت پرورشی و فرهنگی، ۴ مجموعه فعالیت دارد؛ ادارات کل قرآن، عترت و‌ نماز، امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی و سازمان دانش‌آموزی. در کنار آن موسسه فرهنگی منادی تربیت در حوزه نشر و تولید آثار تربیتی فعالیت می‌کند. 

بزرگترین محفل انس با قرآن دانش آموزی جهان اسلام برگزار می‌شو‌د

پورثانی ادامه داد: حوزه پرورشی و فرهنگی یک حوزه فعال، پویا و پرتلاش است. در شب عید که اکثر بخش‌ها کار کمتری دارند معاونت پرورشی و فرهنگی نقش موثری در برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن داشت. همچنین طرح مسطورا و محافل انس با قرآن را نیز برگزار کردیم. دوشنبه نیز بزرگترین محفل انس با قرآن را در کشور داریم. همچنین بحث غربالگری و فعالیت در  کانون‌های ارزیابی در ایام نوروز در مشهد انجام و پیگیری شد و موضوعات مرتبط با برگزاری برنامه‌های روز قدس و راهپیمایی نیز انجام شد.

کارنامه تربیتی به دانش‌آموزان داده می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش اولویت‌های این معاونت را برشمرد و تصریح کرد: پیوند بین مسایل پرورشی و آموزشی یکی از این موارد است که شاخه‌های مختلف دارد؛ مانند کتب درسی، اضافه کردن ساعتی برای فعالیت‌های پرورشی و کارنامه تربیتی یکی دیگر از اقدامات است تا با همکاری مرکز سنجش، کارنامه تربیتی به دانش‌‌آموز داده شود.

پورثانی با اشاره به موضوع تنوع‌بخشی به موقعیت‌های یادگیری براساس سند تحول بنیادین اظهار کرد: مدرسه به تنهایی فضای تربیتی نیست. ۱۱۸۲ کانون فرهنگی تربیتی، ۳۴۶ اردوگاه شامل ۴ اردوگاه کشوری و ۶۴ استانی، ۸۰۰ دارالقرآن در سراسر کشور، ۷۲۸ مرکز مشاوره و ۳۲ کانون یاریگران زندگی داریم که همگی فضایی برای تربیت دانش‌آموز هستند.

فعالیت‌‌های پرورشی شتاب می‌گیرند

وی با اذعان اینکه ‌پرورشی فوق برنامه نیست بلکه اصل برنامه است، درباره نیروی انسانی و تربیت نیرو گفت: طرح علمی خوبی با هدف تشکیل حلقه‌های میانی طراحی شده است که در راستای آن نیروها کادر‌سازی شده و فعالیت‌‌های پرورشی شتاب می‌گیرند. امسال معلم ۴ پیشه برای اولین بار در آموزش و پرورش فعالیت می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی با تاکید بر اینکه برای هویت‌بخشی به دانش‌آموزان باید تلاش کنیم؛ گفت: ۴ تشکل دانش‌آموزی داریم که در کنار آنان، ۷۰۰ هزار دانش‌آموز با انتخابات وارد شوراهای دانش‌‌آموزی می‌شوند. در این حوزه هر دانش‌آموز باید یک نقش در مدرسه داشته باشد. ۱۵۰ تا ۲۰۰ نقش باید در مدرسه برای دانش‌آموزان در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: در حوزه قرآن‌خوانی، حفظ و مفاهیم برنامه ویژه‌ای داریم. در حوزه استعداد‌یابی و به فعلیت رساندن استعداد‌ها طرح ویژه‌ای خواهیم داشت. کافه دخترانه، پارک دیجیتال، طرح صدرزداه، اجرای ۱۵ طرح عفاف و حجاب، طرح جت، طرح تا اوج و طراحی جایزه ملی بازی از جمله طرح‌هایی است که در معاونت دنبال می‌شود.

جلسات شورای سیاست‌گذاری نماد برگزار می‌شود‌

پورثانی بیان کرد: در حوزه امور تربیتی هدایت تحصیلی تغییر جدی داشته و ‌معدل‌بندی شده است. در کنار آزمون رغبت و توانایی یک اتفاق جدیدی رقم می‌خورد، در حوزه نماد نیز ۲۶ اردیبهشت جلسه دوم شورای سیاست‌گذاری نماد برگزار می‌شود که به عنوان دستاورد جدی آموزش و پرورش در حال انجام است. در سازمان دانش آموزی نیز پانا، مجلس دانش آموزی و حوزه پیشتازان در حال فعالیت هستند.

وی در پایان صحبت‌های خود از وزیر آموزش و پرورش تشکر کرد و افزود: وزیر آموزش و پرورش دغدغه اصلی خود را مسائل تربیتی می‌داند و در کنار مسایل جدی وزارتخانه، در بحث‌های تربیتی از ما جلوتر و مسلط‌تر است که ما را ترغیب به انجام فعالیت می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار