معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی عنوان کرد:

هفته مشاغل، فرصتی برای تقویت خودآگاهی و آماده سازی دانش‌آموزان برای انتخاب مسیر تحصیلی و حرفه ای مناسب

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش از برگزاری برنامه‌های هفته مشاغل از اول تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: این رویداد با هدف هدایت تحصیلی و شغلی، تقویت خودآگاهی، و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای انتخاب مسیر تحصیلی و حرفه‌ای مناسب طراحی شده است.

کد مطلب: ۱۵۶۳۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
هفته مشاغل، فرصتی برای تقویت خودآگاهی و آماده سازی دانش‌آموزان برای انتخاب مسیر تحصیلی و حرفه ای مناسب

محمد صادقزاده در گفت و گو با خبرنگار پانا گفت: «این هفته فرصتی ارزشمند برای آشنایی دانش‌آموزان با دنیای مشاغل، مهارت‌ها، و رشته‌های تحصیلی متناسب با استعدادها و علایق آن‌ها است و برنامه‌ها بر اساس روزشماری هدفمند طراحی شده‌اند و شامل فعالیت‌های متنوعی مانند برپایی نمایشگاه‌ها و غرفه‌هایی برای معرفی رشته‌های مختلف مانند مهندسی، پزشکی، طراحی، فناوری اطلاعات، و مشاغل فنی است.»

وی ادامه داد: «نمایندگان هنرستان‌ها و مراکز فنی‌وحرفه‌ای نیز در این غرفه‌ها حضور دارند تا درباره رشته‌هایی مانند مکانیک، گرافیک، و برنامه‌نویسی که به مهارت‌های عملی و خبره فردی وابسته‌اند، توضیح دهند.»

صادق زاده با بیان اینکه این فعالیت به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ارتباط بین علایق شخصی و فرصت‌های شغلی را درک کنند، گفت: «همچنین، کارگاه‌های آموزشی توسط متخصصان و مشاوران شغلی برگزار می‌شود که در آن‌ها ارتباط ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های فردی با مشاغل مختلف بررسی خواهد شد.»

معاون مدیرکل در ادامه اظهار کرد: «کارگاه‌ها بر اساس اصول  شناختی و نظریه‌های انتخاب شغل طراحی شده‌اند تا دانش‌آموزان را در شناسایی نقاط قوت و ضعف خود یاری کنند.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت بازدیدهای میدانی از هنرستان‌ها و مراکز فنی‌وحرفه‌ای توسط مدارس، اشاره کرد این بازدیدها به دانش‌آموزان امکان می‌دهد تا با محیط‌های واقعی آموزش مهارت‌های عملی آشنا شوند و مهارت‌های خود را با نیازهای بازار کار مقایسه کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مشاوره فردی با استفاده از نتایج آزمون‌های هدایت تحصیلی، به ‌ویژه نتایج خبره فردی، توضیح داد که  در آن مشاوران با دانش‌آموزان به‌صورت انفرادی گفت‌وگو می‌کنند تا نقاط قوت، علایق، و استعدادهای آن‌ها را با رشته‌ها و مشاغل مناسب تطبیق دهند. حضور والدین در این جلسات نیز به افزایش آگاهی آن‌ها از اهمیت مهارت‌های فردی کمک می‌کند و علاوه بر این، دانش‌آموزان در پروژه‌های عملی مانند ساخت مدل‌های مهندسی ساده مانند پل یا مدار الکتریکی شرکت می‌کنند که با هدف تقویت مهارت‌هایی مانند کار گروهی، خلاقیت، حل مسئله، و دقت طراحی شده‌اند.

صادق زاده اهداف این رویداد را هدایت تحصیلی و شغلی، تقویت خودآگاهی، ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از تولید ملی، کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی، هم‌افزایی با خانواده‌ها، و آماده‌سازی برای بازار کار آینده با تأکید بر مهارت‌آموزی عنوان کرد و افزود: « از منظر علمی، این برنامه‌ها با بهره‌گیری از اصول روان‌شناسی رشد، نظریه‌های یادگیری، و علوم تربیتی طراحی شده‌اند و فعالیت‌هایی مانند پروژه‌های گروهی و کارگاه‌های آموزشی، مهارت‌های شناختی و عاطفی دانش‌آموزان را تقویت می‌کنند.استفاده از آزمون‌های هدایت تحصیلی مبتنی بر داده‌های روان‌سنجی، دقت فرآیند انتخاب رشته را افزایش می‌دهد و با کاهش نرخ انصراف از تحصیل و ناکامی شغلی، به توسعه پایدار نیروی انسانی کمک می‌کند.» 

صادق زاده در پایان تأکید کرد: «هفته مشاغل، فرصتی بی‌نظیر برای کشف استعدادها و ساختن آینده‌ای روشن است.این رویداد با ترکیب رویکردهای علمی، عملی و فرهنگی، دانش‌آموزان را به سوی انتخاب‌هایی آگاهانه و موفق هدایت می‌کند و گامی مؤثر در راستای تربیت نسلی خلاق، ماهر، و آماده برای آینده برمی‌دارد.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار