در آستانه هفته بسیج تغذیه اعلام شد

آغاز توزیع "شیر مدرسه" در مناطق محروم

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افدامات این وزارتخانه در آستانه هفته بسیج تغذیه را شرح داد و تاکید کرد: نکته مهم آن است که مردم بدانند با بودجه محدود هم می‌توان انتخاب‌های درستی برای یک برنامه غذایی متعادل داشت.

کد مطلب: ۹۹۱۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
آغاز توزیع "شیر مدرسه" در مناطق محروم

به‌گزارش ایسنا، زهرا عبداللهی، ‌در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت برای هفته بسیج تغذیه در کشور، گفت: این بسیج از ۱۴ دی با هدف فرهنگسازی و ترویج تغذیه سالم به‌وسیله حساس‌سازی مردم در زمینه الگوی غذایی سالم با همکاری کارشناسان تغذیه در معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در سطح کشور فعالیت خود را آغاز کرده و به مدت دو هفته پیرامون این مهم تلاش می‌کنیم.

او سایر برنامه‌هایی که در این دو هفته برگزار می‌شود را اینگونه شرح داده و گفت: برگزاری جشنواره غذایی سالم، برگزاری کلاس‌های آموزش تغذیه صحیح در مدارس برای دانش‌آموزان و والدین آنها، نصب شعارهای تغذیه‌ای در بیلبوردهای سطح شهر با همکاری شهرداری‌ها و... از مهم‌ترین اقداماتی است که انجام خواهیم داد.

انتخاب برنامه غذایی مناسب با بودجه محدود

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مردم باید با گروه‌های غذایی آشنا باشند، ‌افزود: شناسایی گروه‌هایی تغذیه‌ای کمک می‌کند که جایگزین‌ یک نوع ماده غذایی را در سایر اقلام غذایی پیدا کنند. نکته مهم آن است که با بودجه محدود هم می‌توان انتخاب‌های درستی برای یک برنامه غذایی متعادل داشت. به‌عنوان مثال می‌توان به‌جای مصرف نان‌های سفید که سبوس ندارند از نان‌های سبوس‌دار استفاده کرد و یا آگاه باشند که می‌توانند به‌جای استفاده از گوشت از حبوبات که منبع ارزان‌تر پروتئین هستند، استفاده کنند. حبوبات دارای مقادیر قابل توجهی فیبر است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند. جایگزین کردن مصرف دوغ به‌جای نوشابه و در عین‌حال مصرف انواع سبزی‌های ارزانتر مثل هویج، شلغم، کلم و ترب هم توصیه می‌شود.

اهمیت مصرف میوه و سبزی در تغذیه روزانه

او در ادامه سخنان خود از اهمیت مصرف میوه و سبزی در تغذیه روزانه افراد سخن گفت‌ و تاکید کرد: نکته مهم آن است که مردم بدانند قیمت بالای یک نوع از میوه یا سبزی دلیلی برای داشتن خاصیت بیشتر آن نیست؛ به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم از هر نوع میوه و سبزی که می‌توانند استفاده کنند. متاسفانه الگوی غذایی در حال‌حاضر چندان مناسب نیست و مصرف میوه و سبزی که از فاکتورهای پیشگیری کننده بیماری هستند، قابل قبول نیست؛ یک فرد باید در طول رور حداقل دو واحد میوه و سه واحد سبزی مصرف کند که این اتفاق نمی‌افتد.

عبداللهی با بیان اینکه سالانه ۱۱ میلیون نفر در جهان به دلیل تغذیه نامناسب می‌میرند، اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش جهانی تغذیه برای جلوگیری از این تعداد مرگ، باید مصرف سبزی، میوه، حبوبات و نان و غلات سبوس دار تا دو برابر یعنی ۱۰۰ درصد افزایش یابد. این درحالی است که مصرف قند، شکر و گوشت قرمز نیز باید تا ۵۰ درصد در جهان کاهش یابد.

علت چاقی در ایرانیان

او افزود: در کشور ما نیز به‌دلیل الگوی غذایی نامناسب و مصرف زیاد قند، نمک و چربی، با شیوع بالای چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی_عروقی مواجه هستیم. نکته قابل‌توجه آن است که مقدار توصیه شده قند و شکر را سازمان جهانی بهداشت روزانه ۲۵ گرم دانسته؛ در حالی که در کشور ما افراد روزانه ۶۶ گرم قند مصرف می‌کنند. همچنین مقدار توصیه شده برای مصرف نمک کمتر از ۵ گرم در روز است اما، در ایران آمار مصرف روزانه نمک در آقایان ۱۰ گرم و در خانم‌ها هشت گرم است. البته موضوع حائز اهمیت آن است که بیان موارد فوق به‌هیچ عنوان نباید موجب قطع مصرف قند یا شکر شود؛ بلکه باید مردم آگاه باشند که مصرف به اندازه مواد غذایی بسیار مفید است و تغذیه خوب تغذیه‌ای است که شامل تمام گروه‌های غذایی بوده و متنوع و متعادل باشد.

تدوین سند امنیت غذایی برای هفت استان کشور

او در ادامه درخصوص فعالیت‌های وزارت بهداشت برای رفع مشکلات تغذیه‌ای در مناطق محروم خاطرنشان کرد: برای استان‌های سیستان‌بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد، سند ملی تغذیه و امنیت غذایی به تصویب رسیده است که به موجب این سند برنامه‌های ویژه‌ای در این استان‌ها اجرا می‌شود.

او ادمه داد: بررسی مادارن باردار و کودکان زیر پنج سال و معرفی آنها به کمیته امداد و سازمان‌های حمایتی برای دریافت سبدغذایی رایگان که ترکیبات آن بسته توسط کارشناسان ما مشخص می‌شود از اقداماتی است که اکنون در مناطق مذکور انجام می‌شود. برنامه‌های کمک معیشتی هم با همکاری وزارت رفاه در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار می‌گیرد و ماهانه مبلغی برای کمک به تغذیه آنها به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

آغاز برنامه شیر مدرسه در مدارس مناطق محروم

توزیع قرص آهن و ویتامین D در مدارس سراسر کشور

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: در این بین برای دانش‌آموزان مقطع دبستان و متوسطه اول مناطق کمتر برخوردار برنامه شیرمدرسه آغاز شده و در حال توزیع است. علاوه‌بر آن برنامه‌های مکمل‌یاری برای تمام کشور اما با اولویت گروه‌های آسیب‌پذیر نیز در حال انجام است؛ به صورتی که اقدام به توزیع قرص آهن و ویتامین D برای رفع کمبود ریزمغذی‌ها انجام می‌شود. البته امسال به دلیل محدودیت‌های اعتباری ممکن است توزیع مکمل در برخی نقاط با مشکل روبرو شده باشد که به دنبال رفع آن هستیم.

او با بیان اینکه برنامه مکمل‌یاری از سال ۹۳ ابتدا در مدارس متوسطه دخترانه آغاز شد، ‌ تصریح کرد: سپس مقرر شد در صورت فراهم شدن بودجه، توزیع مکمل ویتامین D برای دبیرستان‌های پسرانه نیز انجام شود که در حال‌حاضر هر دو دوره متوسطه اول و دوم برای دختران و پسران مکمل ویتامین‌ D توزیع می‌شود.

نقش تغذیه در بروز بیماری‌های غیرواگیر

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خاتمه به نقش خانواده، آموزش‌و پرورش و رسانه‌ها برای اطلاع رسانی درخصوص آگاهی از تغذیه مناسب اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ۸۲ درصد علل مرگ‌ومیر، بیماری‌های غیرواگیر است و می‌دانیم تغذیه نقش بسزایی در کاهش بروز بیماری‌های غیرواگیر دارد؛ اصلاح سبک تغذیه و الگوی غذایی کمک شایانی به جلوگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از آن می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار