همزمان با هفته نهضت سوادآموزی و در ابتکاری نو؛

خبرنگاران پانا در قزوین همیار سوادآموزی شدند

قزوین (پانا) - همزمان با هفته نهضت سوادآموزی و در ابتکاری نو، خبرنگاران پانا استان قزوین همیار سوادآموزی شدند و با این اقدام نمادین، اجرای این طرح در استان کلید خورد.

لینک کوتاه کپی شد
خبرنگاران پانا در قزوین همیار سوادآموزی شدند

همزمان با هفته نهضت سوادآموزی و در ابتکاری نو از سوی معاونت نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین، طرح همیار سوادآموزی با معرفی خبرنگاران پانا استان به عنوان همیاران سوادآموزی، کلید خورد.

کبری جعفربگلو معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در جمع خبرنگاران پانا در این رابطه اظهار کرد: خبرنگاران پانا در استان قزوین ظرفیت بسیار بالایی دارند و ما طرح همیار سوادآموزی را با معرفی این خبرنگاران به عنوان همیاران سواد آموزی در استان آغاز کردیم و از این پس خبرنگاران پانا در کنار نهضت سوادآموزی، ما را در شناسایی افراد بی سواد و فرهنگ سازی در این زمینه یاری می کنند.

وی در خصوص طرح همیار سوادآموزی، افزود: نهضت سواد آموزی استان قزوین در این طرح می خواهد از ظرفیت همه دانش آموزان در جهت شناسایی افراد بی سواد بهره ببرد و با مشارکت دانش آموزان یک کار فرهنگی خوبی را در حوزه سوادآموزی کلید بزند.

معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین، دانش آموزان را یک ظرفیت عظیمی معرفی کرد که همواره از تأثیرگذارترین اقشار در جامعه بوده اند و سپس گفت: در هر کار فرهنگی دانش آموزان پای کار بیایند، آن کار نتیجه می دهد که به عنوان مثال می توانیم همیاران پلیس را در این زمینه معرفی کنیم.

جعفربگلو افزود: ما می خواهیم این بار دانش آموزان همیار سوادآموزی و سفیر دانایی شوند و با دعوت و تشویق افراد بی سواد، آن ها را برای سوادآموزی به کلاس های درس سوق دهند.

وی این حرکت را نوعی امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: دعوت به دانایی و خوب زندگی کردن از بهترین امر به معروف ها است و یکی از مهم ترین نکات در زمینه تعلیم و تربیت که باید به آن توجه کنیم، ایجاد روحیه مسئولیت پذیری در دانش آموزان است.

وی در مورد اهمیت علم و جایگاه سواد آموزی، عنوان کرد: اسلام دین دانش و سواد است و همانطور که می دانیم اولین اقدام پیامبر اکرم (ص) با خواندن شروع می شود و آخرین هدیه پروردگار به زمینیان کتاب الهی قرآن است و به همین جهت ما باید ارزش والایی برای علم آموزی قائل شویم و پرچم دار مبارزه با بیسوادی باشیم.

می خواهیم این بار دانش آموزان همیار سوادآموزی و سفیر دانایی شوند و با دعوت و تشویق افراد بی سواد، آن ها را برای سوادآموزی به کلاس های درس سوق دهند.

معاون نهضت سوادآموزی استان قزوین افزود: پیامبر اکرم (ص) در جنگ بدر آموزش خواندن و نوشتن به مسلمانان را بهای آزادی اسیران دانستند و اعلام کردند که هر یک از مشرکان بتواند به 10 نفر از مسلمانان خواندن و نوشتن یاد بدهد، آزاد می شود که این نشان می دهد علم و دانش در نگاه پیامبر مکرم اسلام به چه اندازه مهم بوده و در اصل هدف از رسالت پیامبر اکرم (ص) تعلیم و تربیت بوده است.

جعفربگلو با اشاره به نحوه شکل گیری نهضت سوادآموزی، بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با صدور دستور تاریخی حضرت امام (ره) در 7 دی ماه سال 1358 نهضت سواد آموزی تشکیل شد و امام (ره) دستور داد که به صورت جهادی کار در این حوزه شروع شود و با تشکیل کلاس های سواد آموزی امکان آموزش خواندن و نوشتن در مناطق مختلف کشور فراهم آید.

وی با تأکید بر اینکه همه در قبال سوادآموزی در کشور مسئول هستند، بیان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری امروز ماموریت سازمان نهضت سواد آموزی به صفر رساندن بی سوادی و ریشه کن کردن آن است و برای گسترش سواد و از بین بردن بی سوادی همه دستگاه ها و کل نظام باید حرکت و احساس مسئولیت کنند.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه سواد آموزی در واقع فرصت دومی است برای کسانی که اولین فرصت آموزش را از دست داده اند، گفت: برخی در سنینی که باید تحصیل می کردند و آموزش می دیدند به هر دلیلی نتوانستند از این فرصت استفاده کنند و هم اکنون نهضت سوادآموزی فرصتی را به صورت رایگان فراهم آورده است تا این افراد مجددا اقدام به تحصیل و سوادآموزی کنند.

جعفربگلو با اشاره به برخی مشکلات در حوزه سواد آموزی، اظهار کرد: یکی از مهم ترین مشکلاتی که داریم این است که افراد بی سواد انگیزه لازم برای حضور در کلاس های درس را ندارند که ما در این بخش نیاز داریم تبلیغ صورت بگیرد و افراد بیسواد در کلاس ها حضور پیدا کنند.

این مسئول عنوان کرد: فرهنگ سازی در حوزه سوادآموزی نیاز امروز کشور است تا اهمیت و جایگاه سوادآموزی برای افراد بی سواد مشخص و همچنین آسیب های بیسوادی برای مردم تبیین شود.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان قزوین از مجموعه خبرگزاری پانا استان و خبرنگاران دانش آموز به جهت تعامل با نهضت سوادآموزی تقدیر و تشکر و ابراز امیدواری کرد که دانش آموزان خبرنگار به عنوان همیار سوادآموز در کنار نهضت سوادآموزی به ایفای نقش در این حوزه بپردازند.

مسعود میرزایی مسئول خبرگزاری پانا استان قزوین نیز در ادامه با تأکید بر آمادگی مجموعه خبرگزاری پانا برای همکاری با نهضت سوادآموزی، گفت: خبرگزاری پانا در نقاط 14گانه و مدارس قزوین نماینده دارد و خبرنگاران دانش آموز استعدادها و ظرفیت های بالقوه ای هستند که می توانند در حوزه های مختلف اتفاقات بزرگی را رقم بزنند.

وی معرفی خبرنگاران پانا استان قزوین به عنوان همیاران سوادآموزی را یک حرکت فرهنگی نو و خلاقانه دانست و افزود: نمایندگی خبرگزاری پانا در استان قزوین همواره در کنار نهضت سوادآموزی، به ترغیب و تشویق بیسوادان برای سوادآموزی می پردازد و آماده پوشش برنامه های نهضت سوادآموزی است.

میرزایی با تشریح عملکرد نمایندگی خبرگزاری پانا در استان قزوین، اعلام کرد: ما ضمن شناسایی استعدادهای خبرنگاری در مدارس، در سراسر استان دوره های آموزش خبرنگاری برگزار می کنیم و امروز مفتخر هستیم که خبرگزاری پانا در تمام مراسمات نماینده دارد و اخبار سراسر استان را پوشش می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار