* عاطفه بزرگ‌نیا

پایان کابوس خبرنگاران با شفاف سازی در صدور کارت سینمارسانه فجر

فعالان رسانه‌ای حوزه فیلم و سینما به خوبی آن سال‌ها را به خاطر دارند که کاخ جشنواره فیلم فجر، که آن زمان برج میلاد بود، جای سوزن انداختن نداشت.

کد مطلب: ۹۸۹۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد
پایان کابوس خبرنگاران با شفاف سازی در صدور کارت سینمارسانه فجر

هنوز بیست دقیقه مانده به آغاز اکران فیلم‌ها وقتی وارد سالن اصلی نمایش فیلم می‌شدی همه صندلی‌ها یا اشغال شده بود یا کیفی، کلاهی، مجله‌ای روی صندلی بود که یعنی این صندلی صاحب دارد! یکی دو سال آخر برگزاری جشنواره در برج میلاد به قول معروف دیگر شور قضیه درآمده بود و تعداد کارت‌دارهای سینمارسانه آنقدر زیاد شده بود که خبرنگارها خیلی اوقات به دلیل پرشدن سالن شانس تماشای فیلم را پیدا نمی‌کردند، یا نشسته بر زمین سرد به تماشای فیلم مشغول می‌شدند. حتی یادم هست در یکی از این سال‌های شلوغ بود که خبرنگارها و منتقدان سینمایی موقع اکران یکی از فیلم‌های شاخِ آن دوره (هیس دخترها فریاد نمی‌زنند) به نشانه اعتراض روی سکو رفتند و ایستاده کنار پرده سینما مشغول تماشای فیلم شدند.

همین موضوع باعث به راه افتادن کمپین‌ها و نوشتن نامه‌های اعتراض‌آمیزی شد که از مسئولان جشنواره می‌خواست کنترل بیشتری بر صدور کارت جشنواره اعمال کند و فله‌ای و بدون شناخت افراد برای‌شان کارت حضور در کاخ جشنواره صادر نکند.

خوشبختانه این اعتراض‌ها نتیجه‌بخش بود و کابوس پرشدن سالن نمایش دیگر به خاطره‌ها پیوست و خبرنگارها طی این ده روز فیلم و خاطره، بی‌آنکه از وحشت پرشدن سالن سینما زخم معده بگیرند، در یکی از سینماهای پردیس ملت، سینمارسانه این سال‌ها، فیلم مورد علاقه‌شان را تماشا می‌کنند.

دو سال اخیر اما مسئولان روابط عمومی جشنواره فیلم فجر علاوه بر اعمال محدودیت بیشتر در زمینه صدور کارت حضور اهالی رسانه در کاخ جشنواره دست به اقدام جالبی زدند که می‌تواند گام ارزشمندی در جهت شفاف‌سازی فعالیت‌ها در برگزاری این بزرگ‌ترین رویداد هنری کشور محسوب شود و آن انتشار لیست متقاضیان کارت سینمارسانه به تفکیک رسانه محل اشتغال‌شان است. سال گذشته لیست دیگری هم بعد از صدور کارتها منتشر شد که با مقایسه این دو لیست می‌شد دید چه افرادی از چه رسانه‌ای به کارت جشنواره دست پیدا کردند و چه کسانی به کارت نرسیدند.

البته شکی نیست که هنوز افراد زیادی دستشان به کارت سینمارسانه می‌رسد که نه خبرنگار یا منتقد سینمایی و نه مشغول به فعالیت مرتبط دیگری هستند؛ اما قدر مسلم اقدامات مثبتی که در جهت شفاف‌سازی فعالیت‌ها در دوره مدیریت آقای حسین انتظامی بر دستگاه سینمایی کشور، ازجمله در جشنواره فیلم فجر، معمول شد درخورِ یک «دست‌مریزادِ» بزرگ است که مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره در دوره‌های اخیر نیز نقش درخور اهمیتی در آن دارند.

امسال هم لیست متقاضیان کارت سینمارسانه، که طی روزهای اخیر منتشر شده است، نشان می‌دهد اغلب رسانه‌ها در معرفی نمایندگان خود برای حضور در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر جانب اعتدال در پیش گرفته و تعداد کارت‌های درخواستی آنها اغلب رقم منصفانه‌ای است. امید که اصحاب رسانه‌ و برگزارکنندگان جشنواره دست در دست هم در این مسیر شفاف گام برداند تا خروجی برآمده از این رویداد بزرگ فرهنگی شکوفایی فرهنگ و هنر این سرزمین در سایه آزادی بیان باشد.

* روزنامه‌نگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار