جزئیات برگزاری جشنواره سینما حقیقت تشریح شد

تهران (پانا) - نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت صبح امروز(سه شنبه ۱۲ آذر) با حضور مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۳۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات برگزاری جشنواره سینما حقیقت تشریح شد

در بخشی از این نشست محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره بین المللی سینماحقیقت نیز با ارائه آماری درباره مجموع فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه بیان کرد: «آمار مستندسازی امسال هشت درصد رشد داشته که شامل 687 فیلم در بخش ملی است. این تعداد شامل 74 فیلم مستند بلند، 188 فیلم مستند نیمه‌بلند، 413 فیلم مستند کوتاه می‌شود و این آمار نشانگر رشد هشت درصدی متقاضیان شرکت در جشنواره نسبت به دوره گذشته است.»
وی با اشاره به این مطلب که ارسال فیلم به دبیرخانه از 73 شهر ایران صورت گرفته است، تصریح کرد: «352 فیلم توسط مستندسازان سایر شهرها ساخته شده و 335 فیلم توسط مستندسازان تهرانی یا ساکن شهر تهران، 36 فیلم توسط مستندسازان اهل کرج و 35 فیلم از مستندسازان اصفهانی به دبیرخانه راه یافته است»
حمیدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بخش مسابقه ملی این رویداد هنری اشاره کردو افزود: «این بخش شامل 62 فیلم است که از این تعداد 27 فیلم به گونه مستند کوتاه، 15 فیلم به گونه مستند نیمه بلند و 20 فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند.»
وی به دیگر بخش‌های این رویداد هنری اشاره کردو گفت: «در بخش جایزه شهید آوینی 29 فیلم حضور دارند که 7 فیلم آن با مسابقه ملی مشترک است. در بخش مسابقه مستندهای کارآفرینی تعداد 13 فیلم نمایش داده می‌شوند. همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود 6000 فیلم از بیش از 100 کشور جهان متقاضی شرکت در این رویداد بوده‌اند، 54 فیلم در 7 بخش مسابقه و غیر رقابتی پذیرفته شدند.»
دبیر جشنواره درباره بخش جایزه شهید آوینی ادامه داد: «در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک 8 مستند کوتاه، 8 مستند نیمه‌بلند و 8 مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایش‌های ویژه 8 فیلم و پرتره شامل 8 فیلم می‌شود.»
حمیدی مقدم همچنین با اشاره به بخش مرور سینمای بالکان و جشنواره میلینیوم بلژیک گفت: «چشم‌انداز سینمای مستند بالکان در جشنواره شامل 7 فیلم و مرور جشنواره مستند میلینیوم بلژیک شامل 7 فیلم است. همچنین تنوع فیلم‌ها در جشنواره چشم گیر است و به آن رنگ می‌بخشد.
وی با اشاره به حضور 39 کشور در جشنواره سینماحقیقت، اظهار کرد: فیلم‌های بخش مسابقه بین الملل از 39 کشور در جشنواره شرکت کرده‌اند که سهم آلمان از آن‌ها 8 فیلم، فرانسه 7 فیلم، ایتالیا و آمریکا هر کدام 6 فیلم، هلند، نروژ، لتونی، لیتوانی، قطر هر کدام 3 فیلم و کشورهای روسیه، اسپانیا، لهستان، ترکیه، مصر، صربستان، بوسنی، استونی، افغانستان، اتریش، انگلستان، مجارستان نیز هر کدام از حضور در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت 2 فیلم سهم دارند.»
حمیدی مقدم همچنین با اشاره به برگزاری سه کارگاه ویژه در طول جشنواره گفت: «سه کارگاه ویژه نیز با حضور سینماگران ایرانی و بین الملل برای آسیب شناسی حوزه تحقیق، صدا، تهیه کنندگی خلاق و... برگزار می‌شود. کارگاه‌های امسال ما را به دستاوردهای تعاملی خواهد رساند.
وی در بخش دیگری از این نشست، درباره تفاوت‌های جشنواره سیزدهم با دوره‌های قبل عنوان کرد: این تفاوت در وهله اول به یونیفرم جشنواره به هنرمندی رضا عابدینی مربوط می‌شود که در فضاهای محیطی، موشن ها، فضاهای گرافیکی و... نمود می‌یابد. همچنین اتفاق دیگر مربوط به ساماندهی کارت‌ها و ورود به فضای جشنواره است.»
حمید مقدم تصریح کرد: «سینماحقیقت در دوره سیزدهم با ارائه کارت به مهمانان و مخاطبان هویت‌مند می‌شود. با توجه به فضای محدود و استقبال مخاطبان در دوره‌های قبل، متاسفانه طی یکی دو سال اخیر شاهد گلایه‌های متخصصان امر مستند از این موضوع بودیم که نمی‌توانستند فیلم‌ها را ببینند. امسال را زمان مناسبی برای نظم بخشی به این جریان ارزیابی کردیم. افرادی که کارت ورود به سالن دارند نیازمند رزرو بلیت هستند، البته برای این دست افراد بلیت فروشی نخواهیم داشت اما باید بلیت رزرو کنند.»
دبیر جشنواره حقیقت در ادامه به مخاطبان این جشنواره اشاره کرد و افزود: «مخاطبان ما اهالی رسانه، صاحبان آثار و تمام افرادی هستند که به جریان سینمای مستند متصل‌اند. انجمن صنفی کارگردانان و تهیه کنندگان سینمای مستند ایران که هر دو نماینده و عضوی در شورای سیاستگذاری جشنواره نیز دارند، موظف شده‌اند اعضای خود را از ثبت نام و برگزاری جشنواره آگاه کنند و سایر صنوف سینمای ایران از حوزه‌های داستانی و ... نیز از ثبت نام جشنواره مطلع شدند. اهالی رسانه نیز اقدام به ثبت نام کرده‌اند.»
وی با اشاره به آغاز به کار باشگاه فیلم مستند و فرصت حضور علاقه مندان در جشنواره عنوان کرد: «همچنین فضایی برای سایر علاقه مندان نیز از طریق باشگاه فیلم مستند فراهم شده است. با توجه به نمایش فیلم‌های مستند طی هر هفته در مرکز قرار شد اعضای باشگاه فیلم با تعداد حداکثری 100 تا 150 عضو و پرداخت هزینه‌ای کم برای عضویتشان، بتوانند بلیت‌های جشنواره را به طور رایگان دریافت کنند. این بلیت‌ها بعد از رزرو آنلاین باید یک ساعت قبل از جشنواره در کانتر حاضر در فضای جشنواره دریافت شود. هزینه عضویت در این باشگاه که شامل مزایای تخفیف 20 درصدی خرید اقلام جشنواره، استفاده از کافی شاپ چارسو، بلیت فیلم‌ها، عضویت در پاتوق فیلم مستند و... می‌شود، 250 هزار تومن است.»
حمید مقدم با اشاره به امکان حضور مردم در جشنواره از طریق تهیه بلیت اظهار کرد: «تعدادی از صندلی‌ها برای فروش حضوری بلیت فیلم‌ها درنظر گرفته شده و مبلغ 10 هزار تومان برای سانس های بعد از ظهر و 5 هزار تومان برای سانس های صبح لحاظ شده است. گروهی نیز فیلم‌های پرمخاطب سانس های عصر و شب را طی هر روز ارزیابی می‌کنند و این آثار صبح‌ها نیز مجدداً نمایش خوهند داشت و در مجموع سه چرخش سانس برای هر فیلم خواهیم داشت که باعث می‌شود هیچ مخاطبی فیلمی را به دلیل نمایش موازی از دست ندهد.»
وی ادامه داد: «ما برای هر سالن ده صندلی به صاحب فیلم می‌دهیم، چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ صندلی برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده است، ده صندلی هم برای مهمانان بین الملل، گروه داوری و ... است. ما پلت فرمی به نام ویدیو لایبرری داریم که امکان ۱۵ مصرف کننده دارد. اهالی رسانه و مهمانان بین الملل اگر فیلمی را از دست بدهند می‌توانند در آنجا تماشا کنند.»
حمیدی مقدم تصریح کرد: «هدف اصلی آرام کردن فضای جشنواره و البته عدم کاهش تکاپوی جشنواره است. جشنواره باید هیجان داشته باشد و با این تمهیدات به سمت منظم شدن جشنواره می‌رویم تا جشنواره استاندارد هم شود. یک اتفاق مهم دیگر این است که با تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره که از هر دو صنف اصلی نماینده‌ای در آن وجود دارد، قرار شد سهم فروش فیلم بدون دخالت برگزار کننده کامل و خالص به مالک فیلم دادن می‌شود البته با تأیید تهیه کننده و کارگردان. هنوز ما حقوق مالکانه در حوزه سینمای مستند نداریم اما خواستیم این امر سامان یابد.
وی ادامه داد: مرکز گسترش تقریباً مالک بسیاری از فیلم‌هاست که مرکز این حقوق را به صاحبان فیلم‌ها می‌دهد. یک اتفاق خوب دیگر رخ داده است که اضافه شدن یکی از سالن‌های اصلی موزه سینما به پخش «سینماحقیقت» است و سالن فردوس برای این امر در نظر گرفته شده است. یعنی ۴۲ سانس در این سالن خواهیم داشت. تمام بلیت‌های آنجا به فروش می‌رود و استفاده کارتی نداریم ضمن اینکه تاکنون ۱۳ استان علاقه مند به نمایش آثار مستند هستند که این امر بسیار پر اهمیت است درواقع با این تمهیدات جشنواره می‌تواند به شهرستان‌ها برود. دانشکده سینما هنر دانشگاه هنر هم به نمایش آثار برای دانشجویان می‌پردازد.»

در بخش دیگری از این نشست، شهنام صفاجو درباره حضور فیلم یا چهره شاخص سینمای مستند جهان در جشنواره سینماحقیقت گفت:«ما مهمانان خارجی را با توجه به بخش‌هایی که حضور دارند از جمله بازار خارجی که 16 مهمان دارد اعلام کردیم، همچنین در پنل پیچینگ جشنواره که مربوط به سرمایه گذاران است هشت چهره بین‌المللی حضور خواهند داشت و سایر مهمانان هم به محض اینکه حضورشان قطعی شد به شکل رسمی اسامی‌شان را اعلام خواهیم کرد.»
حمید مقدم نیز با اشاره به فیلم‌های شاخص حاضر در جشنواره امسال، اظهار کرد:« «فیلم «سرزمین عسل» که یکی از نامزدهای اسکار است در جشنواره امسال حضور دارد و یکی از سورپرایزهای جشنواره است، فیلم‌هایی که در حوزه پرتره داریم، از جمله اثر پسر آندره تارکوفسکی که متاسفانه امکان حضور ایشان در جشنواره مهیا نشد اما فیلمشان در این رویداد به نمایش درخواهد آمد. امسال پنل پیچینگ در جشنواره برقرار است که فیلمسازان ما بتوانند از منابع تولید مشترک استفاده کنند، تولید مشترک زمینه ساز شناساندن فرهنگ ایرانی است و ما از این طریق در مسیر درست حضور در بازار جهانی قرار می‌گیریم، 118 طرح در این پنل توسط فیلمسازان حرفه‌ای ارائه شد که در نهایت 15 طرح انتخاب شد که در سه روز توسط یک گروه داوری متخصص متشکل از کشورهای ژاپن، سوئد، نروژ و ... نشست‌هایی برگزار می‌شود که مهم‌ترین شرکت‌های تولید و تهیه مستند در این نشست‌ها حضور دارند تا بتوانیم در کنار داوران و خریداران خارجی وارد بحث تعاملی شویم و سه طرح تثبیت شده سال گذشته مورد بررسی قرار بگیرد. امسال قرار است در جشنواره سینماحقیقت کارها به شکل ریشه‌ای انجام شود و پیگیری کنیم. ان‌شاالله این اتفاق در این دوره جشنواره به شکوفایی بیشتر منجر شود.»

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» درباره اکران همزمان فیلم‌های جشنواره حقیقت در شهرستان‌ها، گفت: «بحث تعامل با شهرستان‌ها خودجوش صورت گرفته و وارد ساز و کار اداری نشده‌ایم یعنی سینمای مستند راه خودش را باز کرده است. ضمن اینکه با توجه به اینکه خانه مستند اصفهان شکل گرفته و علاقه‌مند بوده‌اند، فیلم‌ها در سینما سیتی سنتر اصفهان به نمایش در می‌آید.»
وی ادامه داد:«ما نمی‌خواهیم فیلم‌هایمان را رایگان نمایش بدهیم. در ۱۳ استان هم اعلام آمادگی کرده‌اند ما خودمان را موظف می‌دانیم از سال آینده زودتر به استقبال این اشتیاق برویم و فیلمسازان را وارد یک گفتگوی دو طرفه با مخاطبان در جشنواره کنیم. تمرکز بر یک نقطه جغرافیایی هر ساله در جشنواره یک سنت بود. امسال قصد داشتیم در سیستان این تمرکز را ایجاد کنیم و توجه به سینمای مستند، نمایش در مراکز دانشگاهی در شهرهای مختلف استان صورت بگیرد اما با توجه به فشردگی زمان و برنامه‌های مختلف فکر کردیم ممکن است تمرکز را از دست بدهیم از همین رو این موضوع را به سال آینده موکول کردیم‌. گسترش کمی و کیفی جشنواره، کشف استعداد و ... از اهداف ماست و در برنامه ریزی استان‌های ما شکل می‌گیرد.»
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره چگونگی انتخاب فیلم و اعمال نظر هیات انتخاب گفت: «در فیلم‌هایی که گروه انتخاب ما، انتخاب کرده‌اند امسال نکته‌ای نداشتیم تمام فیلم‌ها توسط هیات انتخاب با رأی گیری و جلسات متعدد انتخاب شده‌اند در واقع کیفیت کارها مبنا بوده است با توجه به سیستم شفاف سازی که وجود دارد همه چیز را به صورت شفاف انجام داده‌ایم. شاید برای یک فیلم بارها صحبت شده، جلسه گذاشته شده، بحث شده است. ما وارد بحث هیات انتخاب نشده‌ایم چون می‌دانستیم آنها کار خود را می‌دانند از همین رو هیچ گونه دخل و تصرفی در کار آنها نشد هرچند در جشنواره‌های مختلف دبیر حق رأی دارد اما ما حتی در این بخش هم دخالتی نکردیم.»
وی همچنین درباره سیاست جشنواره برای نمایش برخی از فیلم‌ها و خبر صدور مجوز برای فیلم‌ها جهت نمایش در جشنواره امسال و نپذیرفتن اثر بهمن کیارستمی، اظهارکرد: «تغییر عمده در جشنواره سیزدهم از شورای سیاست گذاری آغاز شد و برای نخستین بار در این رویداد شورا جهت تعامل صنوف، گروه‌های مختلف و ... شکل گرفت و هیچگونه دخل و تصرف از طرف دبیر رخ نداد. شاید این دوره آخرین دوره جشنواره سینماحقیقت است که با گروه‌های انتخاب کار خود را به پایان می‌برد و از سال آینده گروه‌های مشاوران مانند همه جشنواره‌های معتبر دنیا بحث انتخاب را در حوزه مشاوره به دبیر انجام خواهند داد.»

وی ادامه داد:«با توجه به شرایط و مقررات ارائه چنین فیلمی به جشنواره سینماحقیقت امکان پذیر نیست، بخش عمده فیلم با توجه به پلان‌هایی که دارد و ... راجع به محتوا فیلم نظر نمی‌دهم اما در مورد بحث حجاب و بی پردگی در این زمینه که دو سوم فیلم را در بر می‌گیرد قابل نمایش نیست و هیچ گونه امکان نمایشی برای آن وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی فیلم‌هایی که در جشنواره‌ها و مجامع مختلف به نمایش در می‌آیند در معاونت نظارت و ارزشیابی بازبینی می‌شوند، در چند سال گذشته تعامل بین دبیر جشنواره و معاونت نظارت و ارزشیابی شکل گرفته است و امسال هیچ مورد ردی به جز موردی که اشاره کردید نداشتیم و هیچگونه مشکلی در زمینه حذف فیلمی نداشتیم.»
حمیدی مقدم یادآور شد: «امکان نمایش فیلم‌ها با توجه به اینکه برای اولین بار به نمایش در می‌آیند، در هر نقطه از کشور باید دارای قواعد و نکاتی باشد که از آن اتفاقات مدنظر عبور نکرده باشد، ما امسال با تعامل معاونت نظارت و ارزشیابی هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم و هیات های انتخاب بدون دخالت و تصرفی در آرا با نظرات خود آثار را برای جشنواره انتخاب کردند و آن فیلمی که اشاره کردید اصلاً امکان نمایش آن وجود ندارد. با اعتمادی که بین معاونت نظارت و ارزشیابی وجود دارد، مسئولیت برخی از فیلم‌ها را به عنوان دبیر پذیرفته‌ایم.»

حمیدی مقدم همچنین درباره فروش فیلم‌ها، اظهار کرد:«بخشی از ظرفیت‌های موجود در اکران سینمای مستند به فروش اختصاص دارد، انگیزه ساخت فیلم مستند یک سؤال اساسی است که با آن مواجه هستیم. اگر در جریان سالم و حداقلی تولید فیلم قرار بگیرید، فیلم‌ها در بخش‌های مختلف به نمایش در می‌آیند و حداقل رفت و برگشت بودجه را دارند. این اتفاق خارج از حوزه سیطره بحث تجاری و به منظور ساماندهی اکران سینمای مستند است تا علاقه‌مندان بدانند برای این حوزه باید حداقل هزینه کنند و فیلمساز می‌داند که وارد عرصه‌ای شده تا نتیجه کار خود را می‌بیند و انگیزه مضاعف می‌گیرد تا از حوزه فیلم کوتاه به نیمه بلند و بلند حرفه‌ای برود. با توجه به ظرفیت محدود فروش در جشنواره امسال نگاه تجاری مسلماً غالب نخواهد بود اما علاقه مندان حوزه مستند که غیرمرتبط هستند می‌توانند به تماشای آثار مدنظر خود با حداقل هزینه بنشینند. در واقع این اقدام جهت نظم دهی رخ داده است.»
وی درباره حضور فیلم‌های سیاسی در این رویداد هنری گفت:«فیلم‌های سیاسی در همه دنیا جذاب و پرمخاطب هستند و ما امسال با توجه به شرایط و فضایی که داریم از این دست فیلم‌ها خواهیم داشت، همچنین رجوع و نگاه متفاوتی را در این حوزه داریم که رنگ خوبی به جشنواره داده است.»

حمیدی مقدم در پایان این نشست تصریح کرد: «ما حرفی به هیات انتخاب نمی‌گوییم که کدام فیلم را انتخاب کنند به هرحال آن‌ها شاخص‌هایی دارند. هر جشنواره‌ای باید استراتژی خاص خود را داشته باشد جشنواره‌های مختلف جهان هم به همین گونه عمل می‌کنند. جشنواره سینماحقیقت هم باید به همین سمت برود. امسال گروه‌های انتخاب، کار خود را انجام دادند. البته همیشه گروه‌های داوری مورد نقد قرار می‌گیرند اما امیدوارم شایسته‌ها حائز اهمیت باشند، فیلم‌هایی انتخاب شوند که لایق هستند. امیدوارم اتفاق خوبی رقم بخورد. اختتامیه ما هم خیلی موجز و کوتاه خواهد بود سعی کردیم زوائد را حذف کنیم و به اصل ماجرا بپردازیم. ما مراسمی برای نکوداشت خواهیم داشتیم که از دو چهره یعنی منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی که از چهره‌های شاخص سینمای مستند هستند، قدردانی می‌کنیم. مراسم نکوداشت را در یک شب ویژه یعنی در ۲۳ آذرماه برگزار می‌کنیم و در دو سانس آثار آنها را به نمایش می‌گذاریم. مراسم رونمایی از کتاب هم داریم که این کتاب حاصل سال‌ها رنج و مرارت آقای تهامی نژاد است رونمایی از این کتاب در دومین روز جشنواره صورت می‌گیرد. این موضوعات اهمیت حوزه پژوهش و تحقیق را نشان می‌دهد‌‌.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار