کتاب در مدار مهر در دانشگاه یزد نقد و بررسی شد

یزد(پانا) -سخنرانی علمی صدیق قطبی، نویسنده و شاعر کشوری، با محوریت کتاب در مدار مهر (در طلب حقیقت، زیبایی، خیر) به همت کانون مطالعه و تفکر و با حضور علاقه‏ مندان در تالار فرهنگ دانشگاه یزد برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۲۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد
کتاب در مدار مهر در دانشگاه یزد نقد و بررسی شد

صدیق قطبی در آغاز این نشست گفت: گرچه عصر جدید دستاوردهای دنیوی خوبی برای انسان به همراه آورده است و همواره وی را به پیش‌رفتن دعوت می‌کند اما فرزانگان و بنیانگذاران ادیان انسان‌ها را به بالا رفتن و پیدا کردن افق‌های بالاتری فرا می‌خواندند.
وی در خصوص کتاب اظهار داشت: در مدار مهر، کتاب محققانه و علمی نیست. ایده نو و حرف تازه‌ای ندارد و آنچه در آن آمده، محصول ذوق‌ورزی و گردآوری سخنان زیبا از منابعی بود که در اختیار داشتم.
قطبی ادامه داد: ایده اصلی این کتاب از افلاطون گرفته شده است. مطابق آموزه‌های افلاطون، انسان در عمیق‌ترین لایه‌های وجود خود نیاز‌هایی دارد که با آنچه به زبان می‌آورد و جزو خواسته‌های روزمره آن محسوب می‌شود، متفاوت و بر پایه نیازهای پایه‌ای و بارزترین نیازهای روحی وی است.
وی تأکید کرد: روح انسان‏ها در ژرفای خود نیازمند و طالب سه چیز است: حقیقت، زیبایی و خیر و تا به آنها نرسد، پریشان و بی‌قرار است. تکاپوی انسان در طول تاریخ در حوزه معرفت با هدف رسیدن به یکی از این سه آرمان ختم می‌شده است.
نویسنده در مدار مهر افزود: تلاش برای کسب دانش تجربی، تاریخی و یا فلسفی در طلب کسب حقیقت بوده کما این که آرمان زیبایی، زاده‏‏ ابداعات و خلاقیت‏های هنری و یا کوشش‏های عرفانی، اخلاقی برای تحقق آرمان خیر در زندگی بوده است.
به گفته قطبی، متخصصان علوم الهی معتقدند، اگر انسان مجدانه در تلاش برای رسیدن به این سه نیاز باشد در واقع در طلب خداوند است، حتی اگر در ظاهر وجود خدا را انکار کند، چراکه حقیقت، زیبایی و خیر به طور مطلق در ذات الهی مندرج است و از طرفی خدا به یک نحو، بازترجمان این آرمان‏ها در زندگی انسان نیز هست.
قطبی در ادامه سخنان خود گفت: مضمون بعدی کتاب که از تعالیم مولانا برگرفته شده، داشتن یک نگاه فرآیندی به انسان است به جای آن که خود را یک فرآورده تمام شده به ‏حساب آورد که سبب می‏شود در طلب حقیقت، زیبایی و خیر برنخیزد. چیزی بدتر از آن نیست که فرد تصور کند وضعیت موجود وی، وضعیت نهایی اوست.
وی با بیان این که هستیِ فرآیند، به حرکت و شدن وابسته است و اگر این دو ویژگی را از آن بگیری، هستی آن به نیستی تبدیل می‏شود، بی‏قراری‏های انسان امروز را به دلیل همین تصور فرآورده و ایستا بودن به هویّت خود عنوان کرد که وی را از حرکت و پویایی بازمی‏دارد.
قطبی در بخش دیگری از سخنان خود، خودخواهی را یکی دیگر از موانع جدی برای رسیدن به سه آرمان افلاطون عنوان کرد و گفت: زمانی که انسان خود را محور همه چیز قرار و منافع خود را به دیگران ترجیح دهد، نمی‏تواند زیبایی، حقیقت و خوبی‏ها را در جهان ببیند.
پرسش از نویسنده کتاب در مدار مهر، اجرای موسیقی زنده دو تن از دانشجویان معماری و شهرسازی دانشگاه یزد و اهدای جایزه از دیگر بخش‏های این نشست بود.
صدیق قطبی نویسنده و شاعر، متولد 1363 در شهر تالش، استان مازندران است. علاوه بر در مدار مهر، نشان اهل خدا، سمت روشن زندگی، تبسّم نور، ترجمه و شرح حکمت‏های ابن عطای اسکندری، به تو رای می‏دهم (دفتر شعر)، دیدار با شاعران، دیدار با آقای آبی، قلب قرآن و دینداری خوب از دیگر آثار منتشرشده وی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار