رییس مرکز ملی آمار ایران تاکید کرد: همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری کشور

تبریز (پانا) – رییس مرکز ملی آمار ایران گفت که ما برای مدرن سازی نظام آماری در کشور جدی هستیم تا بتوانیم خلاها را مرتفع کنیم و باید کاری کنیم که نگاه ها به آمار تغییر کند.

کد مطلب: ۹۶۶۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
رییس مرکز ملی آمار ایران تاکید کرد: همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری کشور

جواد حسین زاده در در همایش روز ملی آمار در سالن سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی بر استفاده از آمار در همه عرصه ها به ویژه در برنامه ریزی تاکید کرد و گفت: آمایش سرزمین و برنامه ریزی شهری و روستایی به 3 عنصر انسان، فضا و فعالیت مرتبط است و در این آمایش، آمار، رکن و پایه توسعه و برنامه ریزی است.

وی افزود: بدون داشتن آمار، حرکت کردن در جامعه امروزی امکان پذیر نیست و توسعه پایدار در بستر بسته امکان ندارد و باید بستر پویا و جهانی داشته باشیم.

رییس مرکز ملی آمار ایران ادامه داد: از سال 2010 به بعد دنیا با سرعت قابل توجهی به سمت مدرن سازی آمار پیش رفته و از روش های سنتی فاصله گرفته است و به همین دلیل است که 28 مهرماه مصادف با 20 اکتبر به عنوان روز جهانی آمار با شعار" آمار بهتر، زندگی بهتر" نام گرفته است.

حسین زاده افزود: واژه آمار از کلمه انگلیسی statistics گرفته شده است که به معنی حکومت و حکومت کردن است و به معنی آن است که برای اداره جوامع بشری ایجاد شده است.

رییس مرکز ملی آمار ایران با بیان این که ما برای مدرن سازی نظام آماری در کشور جدی هستیم تا بتوانیم خلاها را مرتفع کنیم و باید کاری کنیم که نگاه ها به آمار تغییر کند، گفت: برای مدرن سازی نظام آماری باید از شیوه های جدید و منابع داده های جدید استفاده کرد که یکی از این روش ها روش ثبتی مبنا است. در این روش از ریز داده های اداری استفاده می شود تا بتوانیم آمار های جامع تر و با کیفیت تر و در مدت زمان کمتر ارایه دهیم.

وی گفت: ریزداده های اداری فقط مختص همان اداره نیست بلکه سرمایه های ملی هستند که با صرف هزینه و بودجه عمومی کشور ایجاد شده اند لذا باید از آن ها استفاده کرد. این شیوه های مدرن نظام آمار به دنبال بهره وری بیشتر هستند.

حسین زاده ادامه داد: سازگاری بین اجزا چه در نظام های آماری منطقه و چه ملی و بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار است و دستگاه های اجرایی در تولید آمار نقش زیادی دارند و هر چه می گذرد نقش دستگاه ها در این خصوص بیشتر می شود و به همین دلیل است که شعار امسال روز جهانی آمار " همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری کشور" انتخاب شده است.

رییس مرکز ملی آمار ایران با بیان این که در نظام های مدرن آمار، بارکدگذاری و محرمانگی بیشتر از روش های سنتی حفظ می شود، گفت: در روش های سنتی ما فقط می توانیم 50 درصد نیازهای ملی، 35 درصد نیاز های استانی و 15 درصد نیازهای شهرستانی را تامین کنیم لذا لازم است از روش ها مدرن آماری بهره ببریم و کشور ما که سابقه طولانی در آمار دارد باید پیشرو این کار باشد.

وی درخصوص اقدامات انجام یافته گفت: قانون آمار کشور را پیش نویس کرده ایم و مسیر تبدیل شدن به قانون را در مجلس طی می کند. فهرست آمارهای رسمی را نداریم و گاهی بین دستگاه ها در این مورد اختلاف ایجاد می شود که این فهرست را آماده کرده و پس از تصویب در شورای آمار، تکلیف دستگاه ها در این مورد مشخص شود. همچنین در نظام های آماری به دنبال تحقق گام دوم انقلاب و توسعه و مدرن سازی نظام آماری هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار