هشدار دامپزشکی نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی

ارومیه (پانا)- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی نسبت به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو همزمان با آغاز فصل گرما در استان هشدار داد.

کد مطلب: ۹۱۸۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
هشدار دامپزشکی نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی

سید غلامرضا گفت: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه افزایش فعالیت کنه ها و خطر انتقال بیماری به انسان از دامهای آلوده نظیر گوسفند و بز، شترمرغ و گاو توسط کنه ها ، در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با خون و ترشحات دام آلوده ،انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت.

ملکی با اشاره به اینکه خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان بیشتر به دلیل کشتار غیر مجاز دام و تماس مستقیم با دام آلوده افزایش می یابد ، گفت : این بیماری در دام زنده آلوده هیچگونه علائمی نداشته و به همین علت باید توصیه های بهداشتی در این خصوص را جدی گرفت.

وی خاطرنشان کرد: عمده ترین راه های پیشگیری از بیماری شامل؛ ذبح دام در کشتارگاه های مجاز، نگهداری لاشه به مدت 24 ساعت در شرایط یخچال، استفاده از وسایل ایمنی مانند؛کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش بند پلاستیکی، دستکش و چکمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردی جهت جلوگیری از گزش کنه، تعویض لباس، چکمه و دستکش پس از تماس با دام و شستشوی آنها، عدم جداسازی کنه با دست بدون دستکش از بدن دام و سم پاشی دوره ای علیه انگل های خارجی دام است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی همچنین در پایان از عموم مردم استان درخواست کرد: گوشت مصرفی خود را صرفاً از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی مجاز که تحت نظارت دامپزشکی هستند، تهیه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار